Förslag om slopad avelslag upprör

Sv: Förslag om slopad avelslag upprör

Jag tycker det vore väldigt bra om avalen blir friare! Det är ju faktiskt inte så att en ras blir friskare ju hårdare styrd aveln är. Jag tror snarare det är tvärtom.

Jag är lite konspiratorisk och tror att det är mycket egenintressen från stora avlare som ligger bakom viljan att styra aveln.

Tycker faktiskt det är dags att slopa de här reglerna. Det är ju ialla fall prestationerna som räknas. Och så kanske det blir tillskott av lite nytt blod, många raser är ruskigt hårt linjeavlade idag. Tror inte det bäddar för hållbara hästar i längden.

Och vilka prestationer ska räknas? Dra timmer eller bära småbarn på ridskola?

Om jag visar en 127 cm fuxfärgad frieserhingst på avelsvärdering och den genomgående rör sig i passgång blir den förstås inte godkänd enligt rasvisa krav, men den är avelsvärderad och jag kan ta emot ston av alla raser för betäckning. Så jag vet inte om man verkligen kan påstå att aveln är så styrd?

Om man inte ens kräver att hingstarna är veterinärt OK anser i alla fall jag att det faktiskt är risk för att vissa defekter som hovbroskförbeninge och spatt ökar. Jag tycker nog att man skulle kunna kräva ny veterinärkoll, säg vart 3:e - 5:e år.

även redan godkända hingstar kan väl nedärva t ex spatt, hovbroskförbening?? såna saker kan man ju inte se förrän det gått några år....självklart skall ju hästarna varudeklareras genom veterinärkontroll, och jag vte inte, men det är ju upp till var och en att få bestämma vilken hingst man vill betäcka med...för visst finns det "fina" hingstar som alltid lämna MÅN häst med defekter.... om det nu är hingstens eller stoets förtjänst kanske man inte alltid kan veta.

Rätta mig om jag har fel, men det där betyder alltså att vilken hingst som hellst får andvändas fritt i avel? :eek:

Grym tanke, att vilken hingst som helst sen duger till avel. Tänk på lynne och ärftliga sjukdomar redan, utan att se på utseende.. :/

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) American curlyhästarna gav familjen Lunde ett nytt liv, trots pälsallergi. - Vi har verkligen fått en kick av det här! säger Tor...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) Stallet var på väg att stängas. Efter stor tvekan ryckte hästtjejernas föräldrar in och lyfte taket...
Svar
0
· Visningar
715
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) Waldemarsviks IF har fått nej. Föreningen får inget EU-bidrag till Sparbankshallen. Ordföranden för WIF Hockey, Mikael Larsson, är...
Svar
2
· Visningar
853
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) Nordsvenska brukshästar och ardennerhästar synades under lördagens hästpremiering i Sonstorp...
Svar
0
· Visningar
917
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp