förslag och tips på barnsemester

Bexzor

Trådstartare
Har ni några tips och förslag på bra barnställen i sommar.

Vi har varit på
Borås djurpark
Kolmårdens djurpark och kolmårdens tropikhus
Astrid Lindgrens Värld
Parken Zoo
High Chaparall
Skara sommarland
Liseberg
Universeum
Ekehagens forntidsby

Äldsta sonen är 9 och ett halvt år i sommar , och yngsta sonen kommer vara drygt 6 mån i sommar. Det behövs alltså vara tillräckligt skoj för det stora barnet samtidigt som det ska vara smidigt att gå runt med barnvagn och sköta spädbarn. Vi vill ha förslag på nya platser, och avstånd är nästan inget hinder :D

Senast ändrad:
Sv: förslag och tips på barnsemester

Legoland! :D Och om man ändå är i danmark så skulle jag även tipsa om The Reef.

Men inom Sverige skulle jag även slå ett slag för Furuvik, Järvsö Zoo skulle jag vilja besöka själv men det är tydligen rätt långa promenadsträckor där.
Leksands sommarland är inplanerat för oss i sommar om det blir en sommar med hyfsat väder.

Sen beror det lite på vad ni vill göra, om det måste vara helt barninriktad aktivitet? Falu koppargruva tycker mina är spännande men där kan man inte ha med sig vagn ner utan då får man bära, men på området kan man gå med vagn.
Även Sala silvergruva är spännande, men även där får man bära istället för att ha vagn med sig ner.

Vi har varit på Öland två somrar med våra barn (nu 5 år och 3,5 år) och det är verkligen toppen! Första året bodde vi i Borgholm och hyrde ett litet hus där och i somras hyrde vi husvagn på Kyrketorp camping på Böda kusten. Helt otrolig sandstrand!! På Öland finns massa kul att göra; lådbilslandet är en riktig hit, djur- och nöjesparken är rolig för alla åldrar (ett djurområde, en nöjespark och ett vattenland) även om jag tycker att djuren kunde ha lite större utrymmen kanske, trollskogen är klart värt ett besök och så kan man äta gott på Lammet och Grisen en kväll. Suveränt bra och jättehärligt badvatten!

Annars tycker jag att Astrid Lindgrens Värld kan upplevas flera gånger, Danmark är grymt härligt oxå (både Legoland, Fårup sommarland, The Reef och bad i härliga vågor på västkusten).

* Furuvik är en jättefin och trevlig djurpark med någorlunda humana priser. Där finns också ett nöjesfält.

* Stockholm så klart! Gröna Lund och Skansen!

* Tom Titts Experiment i Södertälje. Där var vi förra året då vår äldsta var 5, men han var lite för liten för att uppskatta allt. Jag kan tänka mig att det är mycket mer roligt o spännande för en 9åring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka