Förskylda fölston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 644

Ela

Trådstartare
Hej. Tänkte höra om någon har råkat ut för förskylning på hästarna vid tiden för fölning.
Mina ston börjar bli lite förskylda och hostiga, ingen har feber. Jag pratade med vet som nog tyckte jag va lite överbeskyddande.
Men man blir ju orolig. Hur kan det påverka sto och föl? Ska man separera stona från övriga flocken för säkerhets skull??
Kan inte fölen va infekterade om de föds och mamman är rejält förskyld??

Sv: Förskylda fölston

Fölen är inte sjuka när de föds, möjligen kan stoet smitta fölet efter fölningen. Men å andra sidan får ju fölet i sig av stoets antikroppar med råmjölken...

Jag har själv fött barn rejält förkyld, utan att barnet blev sjukt.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·
Islandshäst Vi upplever just nu ett mycket märkligt fenomen i vår stoflock och det skulle vara intressant att höra om någon annan varit med om något...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Rolle
·
M
Avel Hej! Mitt sto betäcktes med Haydn i våras.. På dag 20 så gjordes ett ultraljud, där det konstaterades att hon var dräktig.. Med ETT... 2
Svar
37
· Visningar
7 473
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka