Förskolan stängd, ersättning till barnvaktande mormor?

eyz

Trådstartare
På måndag är det informationsdag inför mitt sommarjobb och självklart har förskolan stängt just på måndag. Jag har därför hört med min mamma som kan ha Milton under dagen och hon har sagt till sin arbetsgivare att hon ska vara hemma för vård av barn(barn).

Nu funkar det ju dock inte så, eftersom sonen inte är sjuk så kan hon ju inte anmäla vab till försäkringskassan? Jag tänkte då att hon kunde ta en föräldrapenningdag men efter vad jag kan utläsa på fk:s hemsida så är det bara föräldrar som kan ta ut föräldrapenning.

Är det bara när barnet är sjukt som man kan ta hjälp av mor/farföräldrar? Om inte - vad är det mamma ska anmäla på måndag?

Sv: Förskolan stängd, ersättning till barnvaktande mormor?

Hoppsan, det var ju meningen att den skulle ligga under Förälder. :crazy: Kanske en moderator kan flytta?

Jag tror att hon kan ta ut tillfällig föräldrapenning.
Det får man ta ut när den som normalt tar hand om barnet inte är tillgänglig - du är på jobb och förskolan är stängd.

Kika, jag har ganska bestämt för mig att det finns alternativ utöver föräldrar för den som är hemma. Men det kanske var vab iofs. Värt att kika igenom försäkringskassans nätformulär.

Ja det var vad jag, mamma och uppenbarligen hennes chef också tänkte. Jag har letat hos fk men hittar ungefär allt utom det jag vill, därav trådstarten.

Jag tror att hon kan ta ut tillfällig föräldrapenning.
Det får man ta ut när den som normalt tar hand om barnet inte är tillgänglig - du är på jobb och förskolan är stängd.

Tror knappast att hon kan ta tillfällig föräldrapenning, vårt dagis är stängt fyra dagar per år (planeringsdagar) och då får vi fixa barnpassning bäst vi kan (barnvakt eller vara hemma, men vi kan inte ta tillfällig föräldrapenning utan måste ta semester eller vanlig föräldrapenning)

Senast ändrad:

Det här är det närmaste jag kommer men det bygger ju på att antingen barnet eller vårdnashavare är sjuk.

Man kan inte få tillfällig fp för att man är hemma med barn när förskolan är stängd.

Så nej din mamma kan inte få ut ersättning av FK för vård av barnbarn i detta fall. Hade din son varit sjuk hade det gått.

Senast ändrad:

Jag kom på en idé ;) ring och fråga. De brukar inte ha jättelånga köer och de brukar vara snälla och hjälpsamma.

Åh jag hann stressa upp mig rätt rejält under kvällen. Jag förbannade personalansvarige som skickade ut lappen om informationsdagen väldigt sent - för sent för att pappan skulle hinna ta fp och så blev jag irriterad på mamma och henns chef som bara antagit något och satt mig i skiten. Ingen barnvakt - ingen infodag - (och i mina mörkaste tankar) inget sommarjobb. :angel:

Mamma ska kontakta FK idag, säger de nej sa hon bara att "då tar jag ut en kompdag!", så all ångest var i onödan.

På vår förskola får de barn som inte har annan passning vara på en annan förskola med vikarier. Har du privat förskola?

Nej det är kommunal förskola, jag misstänker dock att de ska planera med de andra förskolorna inför sommaren (all fsk-verksamhet i huvudorten kommer förläggas på sonens förskola under några veckor i sommar). Har dock inte tänkt på att höra om det men nu löste det sig ju i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Barn Skriver detta under ett anonymt nick. Är det vanligt att mor/farföräldrar gör skillnad på barnen? Min mamma och min äldsta...
2
Svar
26
· Visningar
9 889
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17