Förskola

Halvtimme till förskolan

• Alldeles för långt!

Röster: 53 81,5%
  • Helt ok om det är den bästa förskolan för barnet

Röster: 12 18,5%
  • Varken bu eller bä

Röster: 0 0,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    65
Jag bor på liten ort, så har i alla fall tre förskolor inom 20 minuters promenad, den närmsta (där barnen gått och går) är 700 meter bort. Tycker det är smidigt med närhet, när jag pluggad gick i alltid tur och retur, nu jobbar jag och behöver bilen då jobbet ligger 17 km bort. Mannen går dock alltid när han hämtar. Ser fördelen att ha barnen nära, framförallt för kompisars skull när de blir lite äldre.

Vi har fem minuter i bil (kan varken cykla eller gå dit) och hade inte velat åka 30 min, inte minst för att det hade varit hopplöst att hålla trött barn vaket så länge.

Men mycket är nog en vanesak. Ser att många här skriver att det är skönt att slippa packa in barn i bilen, och det tycker jag inte är ett problem alls.

Vi har fem minuter i bil (kan varken cykla eller gå dit) och hade inte velat åka 30 min, inte minst för att det hade varit hopplöst att hålla trött barn vaket så länge.

Men mycket är nog en vanesak. Ser att många här skriver att det är skönt att slippa packa in barn i bilen, och det tycker jag inte är ett problem alls.

Det beror kanske lite på hur hämtning och lämning går till på förskolan också tänker jag?

Jag tillhör de som tycker det är otroligt drygt och omständligt att hämta och lämna med bil. Men vi lämnar och hämtar alltid utomhus på förskolan. Vintertid ska man då vid lämning först in med barnet i bilen och sen klä på overall utomhus/i bilen när man kommit fram till förskolan. Och sen tvärt om vid hämtning att ytterkläder ska av utomhus osv. Än värre när det är regnigt/lerigt och man hämtar ett halv igenkännligt lermonster som man måste klä av först om inte bilen ska förvandlas till lermonster den med 😝

Men om man hämtar och lämnar inomhus och snabbt kan förflytta barnen mellan bil och förskola blir det ju såklart helt andra förutsättningar

Det beror kanske lite på hur hämtning och lämning går till på förskolan också tänker jag?

Jag tillhör de som tycker det är otroligt drygt och omständligt att hämta och lämna med bil. Men vi lämnar och hämtar alltid utomhus på förskolan. Vintertid ska man då vid lämning först in med barnet i bilen och sen klä på overall utomhus/i bilen när man kommit fram till förskolan. Och sen tvärt om vid hämtning att ytterkläder ska av utomhus osv. Än värre när det är regnigt/lerigt och man hämtar ett halv igenkännligt lermonster som man måste klä av först om inte bilen ska förvandlas till lermonster den med 😝

Men om man hämtar och lämnar inomhus och snabbt kan förflytta barnen mellan bil och förskola blir det ju såklart helt andra förutsättningar

Vi hämtar och lämnar också utomhus beroende på tid men jag går alltid in på förskolan och klär på eller av barnen. Skulle inte orka krångla med det i bilen eller utomhus 🙈

Till TS, just nu håller vår förskola på att byggas om så de håller till i tillfälliga lokaler. Vi hade tidigare gångavstånd men nu behöver vi oftast ta bilen, saknar verkligen att kunna gå till och från förskolan.

Vi hämtar och lämnar också utomhus beroende på tid men jag går alltid in på förskolan och klär på eller av barnen. Skulle inte orka krångla med det i bilen eller utomhus 🙈

Till TS, just nu håller vår förskola på att byggas om så de håller till i tillfälliga lokaler. Vi hade tidigare gångavstånd men nu behöver vi oftast ta bilen, saknar verkligen att kunna gå till och från förskolan.

Nej det orkar inte jag heller. Där delvis därför jag oftast cyklar och lämnar barnen och sen cyklar hem igen och tar bilen till jobbet (och samma procedur vid hämtning) de dagar jag behöver göra det. Men förstår att det inte är ett alternativ om man har 30 min till förskolan 😅

Men om man hämtar och lämnar inomhus och snabbt kan förflytta barnen mellan bil och förskola blir det ju såklart helt andra förutsättningar.
Alltså vi tar på oss vinterkläder och har på oss i bilen så barnet fick ta av sig inne på dagis. För oss hängde vi på låset och jag kom inte i tid till jobbet iaf haha. Med 2 mil till jobbet behövdes bilen iaf.

Fast vi hade 5 minuter till dagis. Eftersom vi var först även på fritids ville jag gärna se så det var någon som öppnade på morgonen så inte fröken försov sig eller så.

Vi lämnar nästan alltid inomhus, hämtar är lite olika, de går oftast in precis vid hämtningstiden. Eftersom jag oftast lämnar med bil på vintern tycker jag det är jättesmidigt att bara behöva ha på jacka och mössa+vantar på motsträvigt barn, det är bara 50 m från parkeringen till fsk så det funkar. Men har man andra förutsättningar så finns ju annat som funkar bättre såklart.

För ursprungsfrågan har jag förskolan 1,5 km bort, tar 3 min med bil och drygt 15 om jag går. Sen ytterligare 2/5 min till storas skola. Bor utanför en by så är ju naturligt med visst avstånd men skulle helst inte vilja ha längre. Är ju också aspekten att bo nära kompisar och sådär.

Vad som är smidigt eller inte beror förstås på massa olika saker, bland annat hämtning och lämningsprocesser :)

Hos oss är det blandat, både vid hämtning och lämning kan de vara ute eller inne beroende på när vi kommer, årstid, väder etc. Men jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det skulle påverka våra rutiner. Vi tar alltid på ytterkläderna hemma, hoppar in i bilen, kommer till förskolan och tar av ytterkläderna om de är inne. När vi ska hem igen så åker ytterkläderna på igen om de är inne, är barnet redan ute och påklätt är det bara att gå direkt till bilen. Är barnet ett lermonster så får det sitta på plastpåsar.

Jag menar förstås inte att det är smidigt för alla med bil, bara att det inte behöver vara ett extra omak, och en reflektion om att man anpassar sig efter sina förutsättningar. Hade jag kunnat lämna med cykel/promenad kanske jag hade tyckt bilen var jobbigare, nu har jag inget att jämföra med eftersom alternativet inte finns. Hade jag behövt köra 30 min till förskolan hade jag fått anpassa mig efter det och hitta strategier.

Vad som är smidigt eller inte beror förstås på massa olika saker, bland annat hämtning och lämningsprocesser :)

Hos oss är det blandat, både vid hämtning och lämning kan de vara ute eller inne beroende på när vi kommer, årstid, väder etc. Men jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det skulle påverka våra rutiner. Vi tar alltid på ytterkläderna hemma, hoppar in i bilen, kommer till förskolan och tar av ytterkläderna om de är inne. När vi ska hem igen så åker ytterkläderna på igen om de är inne, är barnet redan ute och påklätt är det bara att gå direkt till bilen. Är barnet ett lermonster så får det sitta på plastpåsar.

Jag menar förstås inte att det är smidigt för alla med bil, bara att det inte behöver vara ett extra omak, och en reflektion om att man anpassar sig efter sina förutsättningar. Hade jag kunnat lämna med cykel/promenad kanske jag hade tyckt bilen var jobbigare, nu har jag inget att jämföra med eftersom alternativet inte finns. Hade jag behövt köra 30 min till förskolan hade jag fått anpassa mig efter det och hitta strategier.

Nej men självklart beror det på massor av saker och jag menar inte heller något annat än vad just jag tycker är besvärligt :)

Det är framför allt på vintern med vinterkläder som jag tycker det är stökigt eftersom barnen inte ska åka bil i tjocka vinterkläder utan måste klä av och på innan/efter. På sommaren blir ju den faktorn mycket lättare!

Alltså vi tar på oss vinterkläder och har på oss i bilen så barnet fick ta av sig inne på dagis. För oss hängde vi på låset och jag kom inte i tid till jobbet iaf haha. Med 2 mil till jobbet behövdes bilen iaf.

Avrådan från tjocka vinterkläder under bilbälte är en trafiksäkerhetsfråga, inte så mycket en praktisk fråga. (Dock kanske lite väl ot för den här tråden)

Vi har 10 min med bil till skola och förskola, går inte att gå eller cykla. Mot jobbet, annars hade det nog känts jobbigare (när jag ibland är utlånad inom organisationen blir det åt fel håll, det är lite drygt).
Finns både förskola och skola närmare men vi har valt dessa då vi tror de passar våra barn bättre än de närmare.
Kompisar bor allt från med gångavstånd till skolan till att bo nån mil utanför stan (som vi, men åt ett annat håll).

Kalla vinterdagar tar de jacka och tjockbyxor på till bilen och får sen filt på istället för jackan.

För mig är nog mest omaket med bil att mina barn hatar att åka bil 😅, och att vi bor så att vi inte har garaget i direkt anslutning till huset så just nu är det typ lika långt till bilen som till förskolan men åt olika håll.

Avrådan från tjocka vinterkläder under bilbälte är en trafiksäkerhetsfråga, inte så mycket en praktisk fråga. (Dock kanske lite väl ot för den här tråden)
Ok. Men jag själv sätter mig inte i kall bil utan jacka heller. Har nog aldrig hört talas om det faktiskt

Absolur säkrast att åka bil med bältet nära kroppen, så det gäller även vuxna.

Instämmer. Åker jag långt på vintern tar jag av ytterjackan. Åker jag kort i jobbet (dvs att hoppa in i en kall bil i -30 är inte ovanligt) så öppnar jag iaf jackan så jag kan dra åt bältet bättre. Det sistnämnda är inte optimalt men får vara good enough, jag kör som sagt inte långt i de fallen och det är inte fråga om höga hastigheter.

Liknande trådar

Småbarn Sonen har ett stort behov av att utforska med händerna/känselsinnet. Han vill klämma, känna, bygga, plocka, hälla och skruva. Har han...
Svar
17
· Visningar
957
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 712
Senast: Seaside
·
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Dyrka upp lås?
  • Secret Easterbunny 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka