Vad som är smidigt eller inte beror förstås på massa olika saker, bland annat hämtning och lämningsprocesser
Hos oss är det blandat, både vid hämtning och lämning kan de vara ute eller inne beroende på när vi kommer, årstid, väder etc. Men jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det skulle påverka våra rutiner. Vi tar alltid på ytterkläderna hemma, hoppar in i bilen, kommer till förskolan och tar av ytterkläderna om de är inne. När vi ska hem igen så åker ytterkläderna på igen om de är inne, är barnet redan ute och påklätt är det bara att gå direkt till bilen. Är barnet ett lermonster så får det sitta på plastpåsar.
Jag menar förstås inte att det är smidigt för alla med bil, bara att det inte behöver vara ett extra omak, och en reflektion om att man anpassar sig efter sina förutsättningar. Hade jag kunnat lämna med cykel/promenad kanske jag hade tyckt bilen var jobbigare, nu har jag inget att jämföra med eftersom alternativet inte finns. Hade jag behövt köra 30 min till förskolan hade jag fått anpassa mig efter det och hitta strategier.