Forskning ang foder

Minelli

Trådstartare
Det här är kanske en dum fråga. Men vad finns det för forskning gjord på vad som är ett bra hö vilken kvopt en häst beöver osv. Vet att Christina Planck har forskat. men är hon den enda ? Jag har aldrig hört talas om nån annan därav frågan.
Vad sägs utomlands om foder och vad finns de forskat på där ?

Jag menar alltså inte att dte är nåt som skulle vara fel utan jag är bara allmänt nyfiken och vill veta mer.
 
I Sverige är det främst SLU som forskar på foder, vet inte om Christina Planck forskar så mkt? Men hon använder sig ju av den forskning som finns som alltså är framtagen av en rad forskare både i Sverige och utomlands.
Det är ju lite svårt att sammanfatta all forskning som finns så här. Det jag kan rekommendera dig är att läsa de böcker som finns, både svenska och kanske framförallt utländska.
mvh Maria
 
det forskas om det,helt klart.
SLU har en utmärkt hemsida (http://hippocampus.slu.se)
där man kan ställa frågor och läsa resultat mm.
Massor av andra universitet världen runt forskar i såt här, sverige är inte det enda hästlandet.Usa, england, övriga europa etc.Läs gärna litteraturförteckningen längst bak i olika foderböcker så ser du hur många böcker det finns i älmnet från utlandet.
 
Det forskas ständigt i ämnet i Sverige och då främst inom SLU. Du kanske känner till namn som Göran Björnhag, Cecilia Müller, Anna Jansson, Margareta Rundgren...?

Du kan t.ex. gå till Hippocampus eller www.slu.se och leta efter aktuell forskning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
17 970
Senast: ildiko
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 068
Senast: Cilla
·
Katthälsa Jag startar den här tråden utifrån intresse i kombo med min egen tendens att gärna granska ”fakta” och ”rön” kritiskt oavsett vad det...
2
Svar
33
· Visningar
6 831
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp