Forskare söker ägare till unga tävlingshästar

Sv: Forskare söker ägare till unga tävlingshästar

Forskningen har målsättningen att ta reda på vilka gener som påverkar om en häst utvecklas till en bra tävlingshäst.

Ska de undersöka utbildarnas gener också då eller ?
 
Sv: Forskare söker ägare till unga tävlingshästar

Jag gillar frågorna i enkäten...mycket frågor hur hästen reagerar i ridning, stress, prestationer...om den bockar, stegrar, flyr, fryser osv.
 
Sv: Forskare söker ägare till unga tävlingshästar

Och jag bara kliar mig i huvudet efter att ha läst enkäten, kan man få pengar till att bedriva vilka undersökningar som helst idag helt utan att det ens finns en rimlig chans att få fram något vettigt resultat med så extremt dåligt underlag ? Det var nog faktiskt den sämsta enkät jag någonsin läst i förhållande till vad de är ute efter att undersöka.
 
Sv: Forskare söker ägare till unga tävlingshästar

Hur ska det här kunna visa vilka gener som ger en bra tävlingshäst? Om man nu ska söka gener får man väl ta DNA prov och sen jämföra DNA för de hästar som blir bra tävlingshästar med de som faller ifrån. Till detta kommer ju att väldigt få satsar på de högre klaserna med sina hästar så hur ska man sortera ut de som har förmågan att gå de högre klasserna men inte kommer dit pga ryttarens ointresse eller oförmåga? För att inte tala om de som faller ifrån pga usel uppfödning.
Om man vill göra det här seriöst kostar det massor. Då får man helt krasst köpa in en stor mängd hästar av olika stam och exteriör och sätta dem hos ett antal ryttare som har förmågan att ta dem långt och sen titta på vilka som faller ifrån.
 
Sv: Forskare söker ägare till unga tävlingshästar

De ska ju, vad jag kan läsa, göra en genetisk analys från tidigare tagna prover. Gissar att de säkert gör en jämförelse med vad hästarna visat på ex treårstest el likn.

Det handlar om en c eller e uppsats på veterinärprogrammet, inget fullskaligt forskningsprojekt (och kan väll vara en "förberedande undersökning" för ev fortsatt projekt eller en liten del i ett mycket större forskningsprojekt)
 
Sv: Forskare söker ägare till unga tävlingshästar

Jag såg inte det då jag läste men kan ha missat den infon. Ja gläste dock frågorna i enkäten många av de frågorna säger ju egentligen mer om hur hästen är uppfostrad av märra och människa och riden. Angående benställningar så kan man ju rätta många av dem när de är föl så en bra benställning säger väl mest att hästen haft en bra hovslagare.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Djurskyddsföreningen, som är den största donatorn till fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap vid Sveriges...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Forskare vid SLU vill få ökad kunskap om sjukdomen ekvint metabolt syndrom (EMS). De söker nu kontakt med ägare till hästar som...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det dags att söka stipendium från Stiftelsen Göteborg Horse Show. Stiftelsen delar varje år ut stipendier till elitsatsande...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Siktar du på att tävla i landslaget och rida hem medaljer? Då är det läge att söka årets stipendium på 100 000 kronor ur Svenska...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp