försäljning (ganska långt)

W

wingil

Vet ej om jag skriver rätt men flytta tråden i sådana fall!

Pga graviditet funderar jag på att sälja min goa kille för jag kommer inte ha tid på samma sätt när ungen kommer som nu och sedan lär det dröja år innan jag kommer orka igång med ridningen igen pga att min kropp försvagas av gravidtet.. osv.. och nog med det och åter till ämnet ->

Vad ska man tänka på från allt till annons, information, provridning mm? Vet inte ens hur man ska skriva annons för vill på ett sätt ändå inte. Sitter liksom och ser hur andra skriver och tänkte att bäst att att skriva kort och ut det viktigaste och resten får man ta när folk ringer/mailar osv? För känns som man inte vill skriva ut ALLT i annonsen.

Sen hur sållar man ut seriösa/oseriösa när de hör av sig? Finns det kännetecken som avslöjar dem? Typ speciella saker som oseriösa säger eller nått :crazy:

Hur gör man sen när de provrider om de rider åt helvete dåligt? Får man kansta av dom från hästryggen då? :( Eller måste man bita ihop och stå ut med hur de tex rycker i hästens mun eller dunsar runt och usch *rysa*

Och vem står för veterinärsbesiktningen vid försäljning? Köpare eller säljare?

Och hur stor prisskillnad bör man ha mellan att sälja naken häst (dvs utan utrustning) och en med tex dressyrsadel, vanlig sadel, täcken, träns mm? :(

Hoppas nån kan svara på detta

Sv: försäljning (ganska långt)

Om de rider inihelvete dåligt är det bara att be dem kliva av, tycker jag. De ska ju ändå inte köpa hästen, och då är det bättre att den slipper utsättas för ryck och annat.

Eller hur.. tänkte så det inte blir bråk om man ber dem sitta av :(

Bråkar de, så är de väl ännu mer olämpliga som köpare.

Man kan inte gå genom livet och ständigt vara rädd för konflikter. Klart man blir sur om man ombeds kliva av en häst, men ska du verkligen låta hästen lida för att du är konflikträdd?

Först vill jag säga dig att jag blir imponerad av dig
:bow:

Beträffande försäljnings annons så skriv en rak och tydlig/saklig beskrivning av din häst. När sen folk ringer kan du maila/skicka en personlig beskrivning med flera fotografier,evv video, MEN det ska vara bra kort, som gör hästen rättvisa.

Hur man sållar bland eventuella köpare är svårt att säga, försök gå på magkänslan.
Köpare brukar betala röntgen/vet besiktning av vet som dem själva litar på.
Du behöver inte låta någon rida din häst om du inte vill, det ända som händer är ju bara att den inte blir såld till dem.

Beträffande utrustning får du själv först göra en värdering på vad dina saker kostar/är värda. Och sedan lägga det på priset av hästen.
Hitta sen medelväg, för vad du tycker är rimligt

Bråk kan det ju alltid bli, men du är i din fulla rätt att själv bestämma både vem som skall rida din häst och vem som skall köpa den.

När jag köpte min häst var det säljaren som stod för veterinärbesiktningen, och han hävdade att det normalt är så, om inte köparen vill ha en speciell veterinär, eller röntga eller så.

Beträffande prisskillnad med/utan utrustning, så beror det väl lite på vad utrustningen du skickar med är värd.... Och vem som är den potentiella köparen, dvs om han/hon redan har en massa grejer eller inte.

Har både video och bilder så då kan jag skriva att bilder/video finnes för seriöst intresserade? Kommer nog skriva i annonsen att oseriösa göre sig icke besvär för han lånas icke ut på foder mm. Kanske sållar automatiskt bort några? *hoppas*

Okej så om de vill besikta kan de själv ta ut den vet de litar på mm? Så jag måste inte besikta mm själv?

Tack för all hjälp! :bow: nu ska jag bara hitta vettigt pris som är rimligt för honom och för utrustningen och sammafatta en bra annons *försvann iväg i klurandet samtidigt som matlagande*

Jag tycker att det är bättre att köparen står för veterinär, för den är köparen som har undersökningsplikt. Om hästen inte går igenom så kan man bestämma att säljaren får stå för den kostnaden, men annars köparen.

Jag tror inte att någon ser sig själv som oseriös, men du kan istället skriva att föräldrar ombededs ringa om den som är intresserad är under 18. Plus att du kan skriva att den skall INTE ut på foder.

När det gäller video, be folk skicka ett tomt band samt fankerat kuvert, så kan du spela in video åt dem, för du lär inte få tillbaka några videos som du skickar iväg.

Oh ska göra det :) Bra ide att be förälder ringa vid minderårig spekulant.

Har video på datorn så kan sända över det med mail så det är inga problem :D

Jag har författat två annonser på två olika hästar med två olika liv och skadehistoria men åt samma internet-lösa ägare.

Ena hästen ett halvblod efter Bernstein skrev jag bara kort och koncist ålder, stam, utb. (unghäst iofs) och vart man kan vända sej.

Andra hästen ett fullblod som lider av sadeltvång, klaustrofobi och andra psykiska åkommor skrev jag rätt mycket om och la ut en bild, förklarade vilken sorts häst det är för vilken sorts människa (hoppar högt egentligen men inte alls nuförtiden) som skulle passa, att hon inte får stängas in i stall utan skall komma till en lösdrift.
Hon var ingen häst som vem som helst kan köpa och tro att de kan rida. Det kom ut en fyra-fem och red, innan jag tog hem henne och insåg att hon var fysiskt skadad efter att ha ridits fel samt ramlat in i ett hinder, jag misstänkte även KS men jag gjorde ingen undersökning eftersom jag ansåg att hästen var obrukbar vilket som.
Den hästen är fortfarande osåld, kommer inte gå igenom en vet.bes.!

Har du en frisk häst som är mentalt stabil och inte har några större problem behöver du inte skriva så mycket -men jag ansåg att för att slippa svara på alla som ringer och mejlar och undrar om häst nummer 2 kan tävlas etc. så skriver jag det på en gång att det går inte.
Så kan köparna sålla bort hästen på en gång.

Oxå imponerad, vad duktig du är som tänker på både ditt och hästens bästa osv, fast det är svårt och hemskt att sälja samtidigt :(

Jag gillar inte mail alternativ dvs att ge ut mail address. Blir mycket orseriösa spekulanter om mail alternativ ges, dvs många som bara tittar runt lite allmänt och vill slänga ut lösa frågor utan att få face to face svar, vill ha video, bilder osv osv. Visst får då såna på tfn också men inte långt när så många.

Håller med annan som sa att har man en trevlig bra häst så behövs inte så mycket utsmyckande utredande detaljer i själva annonsen, raka fakta räcker gott, och nån rad om att man kanske letar efter en särskild typ av köpare, om man nu gör det som säljare, tex "endast till vuxen ryttare", "endast till tävling", "endast till stall med mycket utevistelse och hästkompisar" osv, osv....

sen när det gäller provridningar av köpare man inte gillar är det ju oerhört jobbigt att som säljare behöva ta konstaterandet att aldrig i livet kan denna ryttare få köpa min häst, men jag tänker på det som jag tänker när jag rekryterar personal i mitt jobb: OM verkligheten är så att jag som rekryterare vet med mig på stört att aldrig i livet kommer jag anställa denna personen, så gör man ju faktiskt den personen en tjänst genom att klippa intervjun kort, snarare än att sitta och ödsla med den personens tid.
Det man kan göra som säljare är ju att kanske vara väldigt tydlig i telefon kontakten och kommunikationen INNAN provridningen, att man letar efter en ryttare som man själv vill bedöma om den passar med hästen osv, så att köparen inser detta. Det finns ju faktiskt även många säljare som INTE letar någon specifik typ av köpare till sina hästar, och som köpare vill man ju gärna som sagt bara VETA vad det är säljaren letar efter, om något, så att man vet förväntingarna och parametrarna så att säga.

varmt lycka till och jag hoppas du hittar köparen som känns RÄTT för din häst. (det finns MÅNGA bra, det får man försöka komma ihåg när man står inför en jobbig försäljning av en god vän). :crazy:

Senast ändrad:

Du slipper garanterat de flesta oseriösa köparna om du bara skriver ditt telefonnummer, när jag nu skulle sälja min häst så var det massor med folk som mailade och jag bad dem ringa och de mailade igen osv. Slutade (såklart) med att jag aldrig hörde av dom.

När det gäller provridning så tycker jag för det första att man märker redan vid hanteringen från marken om personen har någon känsla för hästar eller inte. Sen är det nog bra om du säger redan innan att "jag är väldigt noggrann med hur du som köpare rider så om jag inte tycker att ni passar alls så kommer jag be dig att sriga av". Sedan finns det ju många bra människor också, som inser sina begränsningar. Jag själv provred en häst som jag insåg redan när säljaren visade att jag nog inte ville ha. Jag satt ändå upp för att pröva men när jag skrittat ett varv sa jag att "det är ingen idé att den här hästen behöver ridas av mig, för jag vet redan nu att jag inte kommer köpa henne". Det var en ganska stressad häst som uppenbert tyckte det var jobbigt med nya ryttare, så varför utsätta henne för det?

När jag köpte min nuvarande så betalade säljaren veterinärbesiktningen, men jag valde veterinär. Röntgen/ev andra undersökningar utöver "grund"besiktningen fick jag betala. Här finns det alltså inget måste för hur ni ska göra, det gäller att komma överrens om något som känns bra för er.

Lycka till!

Ullis

Gah jag som hatar att prata i telefon med folk :( Måste man komma över sin telefonfobi så folk kan ringa för ringer nån vars nummer inte är sparat och jag inte känner igen vågar jag inte svara :(

Du är dvs en vettig köpare då som själv känner rätt och fel :) Sån är jag med.. man märker rätt fort om man passar ihop med hästen, i få fall måste man tänka till längre och ev rida igen.

Okej nåja märker väl om köparen står för en. Har gjort en i maj men vill de ha en ny får de nog stå för den och välja veterinär då. :)

TACK!

*har dock börjat fundera på fodervärd i stället* *velig*

Vad är det för häst du skall sälja? Lite nyfiken :angel:

ett varmblod :) hoppetös av fullblodsmodell.

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama