Försäkringsstrul!!! HJÄLP!

S

Sirisiri

Vet inte om den här tråden ligger rätt, men jag är i upplösningstillstånd och kan inte tänka klart!!!

Bakgrundsinfo:
Min häst har haft samma försäkring sen han föddes, dvs i knappt 9 år. 2002 behandlades han för fång och försäkringsbolaget betalade ut ersättning. Jag köpte hästen i augusti och tog då över försäkringen som inte innehöll några som helst reservationer.

Nuläge:
En häst i stallet går och får en hovbensfraktur och jag börjar då tänka över min försäkring. Kanske det skulle vara bra att höja upp till utökad veterinärvårdsförsäkring (50 000 kr). Jag går in på Agrias hemsida och fyller i deras formulär och skriver särskilt att det INTE är någon nyteckning utan att jag vill höja upp till utökad vet.vård. Jag fyller först inte i hälsodeklarationen, ska väl inte behövas (när jag tog över försäkringen frågade de om jag ville ha vanlig eller utökad), men det går inte att skicka, alla fält måste vara ifyllda. Det finns en fråga om hästen har haft fång. Fyller i ja, eftersom han har haft det och det vet ju Agria eftersom de betalat ut ersättning för det.

Idag fick jag det nya försäkringsbrevet. Men äckliga feta bokstäver står det RESERVATION FÖR FÅNG. OMPRÖVAS INTE.

Vad i h-vete??????? :devil:!!!!!!!! :devil:???? :devil: Hur kan dom göra så???? Ringer omedelbart till Agria, men dom hade ju stängt. Vad ska jag göra??? Är helt förtvivlad!!! Tänk om jag fått en reservation för gott nu bara för att jag råkade kryssa i ja-rutan!!! Omprövas inte....

Jag kommer inte att kunna sova i natt... Kl 8.00 imorgon ringer jag Agria och jag kommer inte att vara glad... Om det nu ska vara reservation ska den vara från 25 000 kr upp till 50 000 kr isåfall.

Finns det verkligen ingen som har något lugnade att säga eller någon som varit med om samma sak?

Min sambo kom precis upp med tre nyinslagna julklappar och frågade om han kunde muntra upp mig med dom. Dom var till mig, men han förklarade att han skulle köpa flera imorgon. Då blev jag faktiskt lite glad igen.

Det kan du ge dig på att jag ska!! Frågan är bara hur jag ska lägga upp samtalet imorgon. Min sambo tycker att jag ska säga att jag aldrig fyllt i något formulär och att det är någon annan som gjort det. Men ingen annan utom möjligtvis förra ägaren har försäkringsnumret.

Funderar på att helt enkelt fråga hur man kan få en reservation på en försäkring som man haft i över 8 år.

Alltså KAN man få reservation på en försäkring man redan har??? Det verkar ju sjukt.

Nej, du får inte reservation på hela försäkringen, utan på höjningen.

Kanske beror det på att det var höjningen du ansökte om och svaret avsåg din ansökan = höjningen.

Det verkar konstigt att dom reseverar sig för fång på hela försäkringen på en befintlig försäkring. Däremot låter det logiskt på höjningen. Iofs är ju fång en kronisk sjukdom men du får ju utnyttja ett visst belopp under en viss tidsperiod och sedan börjar det om igen så att säga, detta förändras väl inte i och med att hästen har en kronisk sjukdom antar jag.

Sen är det ju så att försäkringsbolagen inte har någon skyldighet att försäkra någonting egentligen, det är ju upp till dem att avgöra hur stor risken är och vad premien bör vara för att motsvara risken. Som tur är för dom andra som har försäkring hos Agria t ex...

Ja, men det nya försäkringsbrevet avser HELA försäkringen, inte bara höjningen. I villkoren står det heller inget om att en reservation kan gälla endast den utökade försäkringen.

Om det skulle vara på höjningen skulle jag acceptera det. En fångbehandling går knappast över 25 000 kr. Det skulle isåfall vara om han får det i slutet av föräkringsperioden och han redan kommit upp i 25 000. Men det verkar ju väldigt ologiskt! Ska andra sjukdomar förhindra att "fångpengar" betalas ut?

Dessutom var det så att någon glömde haspa hans boxdörr, så att han kom lös på natten och käkade 6 kg färskt korn. Tacka 17 för att det blir fel på systemet!! Han har papper på att hovbensrotationen är tillbaka och att han är helt återställd. Fången är alltså inte kronisk. Han kan gå på bete som alla andra hästar. Men kvarstår denna reservation kommer han inte att få äta ett grässtrå i sommar, det kan jag lova!

Du ska veta EN sak! Försäkringsbolagen försöker ALLTID spara pengar! Så stå på dig, och fråga hur du kan få en reservation NU när du inte fått det förut?!

Tror de "kör en rövare", och att om du opponerar dig, så ger de med sig!

För just med fång kan ju hästen bli friskförklarad av veterinär, vilket ju då borde få bort ALLA reservationer!

Ett bra hot är annars att säga "det finns ju andra bolag".

Lycka till!

Hej!
Ring och prata med dem, jag är nästan säker på att reservationen endast gäller höjningen.
Jag har också Agria och höjde upp i augusti. Höll också på att få panik när jag fick hem nya förs.brevet där det stod att det var resarvation på alla 4 benen samt rygg (något hon inte haft innan),och att det ej gick att ompröva. Jag ringde Agria på studs och var jättearg, men reservationen gällde ENBART höjningen. så - 25000:- utan reservationer och 25000:- med reservationer.
De uttrycker sig luddigt i brevet, man får uppfattningen om att det gäller hela förs. så RING!! OM det skulle ha blivit något fel så får du ju gå vidare, men jag tror inte det.

Precis så var det. Jag fick prata med den som handlagt ärendet. Hon sa att hon nog inte tagit hänsyn till att han varit försäkrad tidigare. Hon lovade iaf att skicka ut ett nytt brev där det klart och tydligt står att reservationen enbart gäller höjningen.

Jag frågade också det där om han skulle få någon annan skada, så han kommer upp över 25 000 kr och DÄREFTER får fång, vad händer då? Då menade hon på att hänsyn tas till omständigheterna. En fångbehandling kommer väl knappast upp i 25 000 kr. Jag kollade i de gamla papperna. Ca 10 000 kr betalade Agria ut för 5 dagars vistelse på Strömsholm.

Det som slog mig nu är att den utökade täcker veterinärens resor, men alltså inte om vet konstaterar fång! Ja ja... Han ska aldrig få fång igen. Jag kommer att vara dödligt försiktig i vår när gräset börjar växa!!!

Gratulerar!!!
Välkommen till Agrias underbara värld av bortförklaringar, undanglidningar och vägran att betala! :mad: Var du glad att du fick reda på det nu och inte när det är för sent!
Glad att jag bytt till Folksam!!! :banana:

Men får jag inte reservationer på hela försäkringen (omjag byter bolag) då eftersom han har haft fång? Dom kollar väl upp sånt?

När jag skulle köpa hästen visade han lite hälta på ena fram efter böjning. Vi röntgade (Agria betalade ut ersättning för hästutredning) och hittade en liten pålagring. Men på böjprovet i samband med det ragerade han ingenting! Jag tycker ju att det är helt otroligt att jag inte fick reservation på det!!

Byter du bolag blir reservationen på hela beloppet. En häst som haft skador ska man helst hålla kvar i samma bolag.

Pålagringen som syntes på röntgen kanske satt "på ett bra ställe", och hästen reagerade inte på böjprovet.Därför fick du troligen inte reservation på det.

Jag har bara positiva erfarenheter av A*ria, jag har alltid fått snabb och korrekt hjälp...

En tjej i stallet ringde och FRÅGADE om en höjning på sin försäkring och fick då en reservation...

Hästen är nu besiktigad och försäkrad mkt högre i annat bolag.

Min BORDE ha reservation på vänster bak men det stod det inget om i brevet som kom efter jag höjde. Tur det. Eller iofs så höjde jag inte veterinärvården så det kanske är därför.

Du och jag har diskuterat dina försäkringar tidigare, och jag tycker fortfarande samma sak. Det är upp till försäkringstagaren att veta vad som står i villkoren, det är ju dom man godkänner genom att teckna försäkringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 803
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 210
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vart ska jag egentligen börja. Det kommer bli långt. Min häst är halt. Och jag vill inte bli dumförklarad, jag ber bara om lite råd...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: annso80
·
Hästmänniskan Min häst behandlades ju som bekant för fång nyligen, fick också en tarminfektion, och avlivades på Hbg djursjukhus. När jag tecknade...
2
Svar
30
· Visningar
2 687
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024