Försäkringspremie-sjukt mycket dyrare!

H

Han_naH

Fick hem mitt inbetalningskort till hästförsäkringen idag. öppnade det. relativt glad i hågen, visst så förstod jag att premien skulle ha höjts en del, det gör den ju varje år. Men inte att den skulle ha höjts med:

1700:- :eek:

Min häst har varit helt frisk under perioden och jag har inte ändrat ngt. alls med min försäkring. Kan detta stämma? Nägon mer som varit med om en sådan chockhöjning?

Sv: Försäkringspremie-sjukt mycket dyrare!

Låter ju dumt det där :S

Förra året höjdes min hästpremie med 120kr på ett år :P
Kan dom inte skrivit fel då? Ring och hör med dom.

//Malin

Kolla med ditt försäkringsbolag, annars har det inte enbart med om din häst har blivit sjuk eller ej att göra. Premien baseras på statistik hos försäkringsbolagen, och den försäkrings grupp som din häst tillhör har förmodligen haft höga kostnader och därav den kraftiga premieökningen.

Jojo, självklart förstår jag att det beror på att andra människor tar ut pengar för sina hästar, men 1700:-!!!

Och nu har jag ingen svindyr försäkring från början. Denna höjning är ungf. 30% högre än min tidigare premie.

Ska leta reda på papperen från förra året och ringa dem i em. när jag är på jobbet.

Det är inte så att du har en unghäst?
Vet att flera bolag har rabatterad försäkring de första 2 åren sedan blir det "normal"" premie...
Kan ju vara en orsak till den kraftiga höjningen i så fall...

Har du försäkringsbolaget på A?:smirk:

Jag fick min premie höjd med 60%, och är nu uppe i ca 6500:-/år!!!
Plus att självrisken höjts...

De gjorde många förändringar den 1 april i år, men meddelade inget i förväg.

Dessutom visade det sig att jag förra året, när Elvira var 2 år, hade en unghästrabatt utan att jag visste om det. Hade de talat om det när jag tecknade försäkringen hade jag ju varit lite beredd kanske?:mad:

Jag är mycket besviken på detta bolag!

Ung och ung..hon blir nio i år så jag tror inte att jag har haft unghästrabatt...

Nepp har inte A-bolaget utan F-bolaget.

Ojdå, jag hade det förut,(annan häst) men funderade på att "offra allt" och byta tillbaka dit även för denna häst när A höjde priset så...

Men då kanske det inte är lönt ändå...:(

Jag har ringt F nu, och tjejen som jag pratade med tyckte det var jätte konstigt att det höjts så mycket, men det var ändå rätt...:cry:
Jag har varit väldigt nöjd med detta bolag, kan inte säga ngt. negativt egentligen och jag blir nog kvar ändå.

Motsvarande försäkring hos Agria skulle ha kostat ytterligare en tusenlapp. Kunde dock få ner det till 700:- kr billigare, men då med försämrade villkor. Bla. så högre självrisk (300:-) samt 20% av det totala beloppet. Sveland låg ungf. som Agrias första bud, If ytterligare en tusenlapp till dvs. 2000:- mer än det som Folksam erbjuder i dagens läge.

Men som sagt, även hon tyckte att det var konstigt att det höjts så mkt. och hon hade varit med om premiehöjningar, men denna var nog det mesta hon hört talas om. Inte alltid kul att vara värst kanske...

Min premie har oxå höjts rejält o det känns när man betalar för 6 hästar. Dessutom så har självrisken gått upp rejält o så får jag stå för 20% utöver självrisken, tidigare har mina försäkringar täckt 100% utöver självrisken, såg dessutom att veterinärvådrsförsäkringen sänkts från 100 000kr/år till 60 000kr/år

hmmm skrev in allt de som jag har på min madame på agrias h-sida .. enligt den ska jag itne ha så hög premie som jag har nu.. mysko...

fick förra året en höjning med 800.... *mutter*

har itne hört nått ännu i år...

Du är inte värst! Om det nu hjälper. ;) Min höjdes med nästan 50% i samma bolag. Höll ju på att ramla av stolen också och ringde dem. Men det stämde och det var som jag misstänkte att min ras flyttats upp i en högre rasgrupp i kombination med en generell höjning och åldershöjningen. Blev erbjuden att ändra liv A1 till A6 och komma ner lika mycket som höjningen men tog inte det utan höjde vet.vården istället så nu är jag själv även delorsak till en nästan 100%-ig höjning sen förra året. :D

Men jämfört med övriga bolag ligger jag ändå med en lägra premie och jag är väldigt nöjd med Folksam så nu är även fölis införsäkrad där. Ringde dock runt och jämförde NOGA och kollade även vad premien skulle bli när hon fyllde ett för att inte bli "lurad" med ett lockpris första året.

Jag är som sagt också väldigt nöjd med detta bolag, alltid trevlig att ha och göra med och alltid lätta att ha att göra med vid skador.

Men det blev som sagt en smärre chock, inte för att jag inte har råd att betala, men man vet ju aldrig hur det blir när man ska börja plugga...

Har också funderat på att höja vet. vården, men nu det vänta.

Bolagen har prispressat senaste åren och erbjudit 0% i självrisk, vilket nu kunderna får betala för.

När 0% infördes började folk vet.vårdbehandla sina hästar som aldrig förr, det kostar och kommer tillbaks i form av högre premie.

Tvärtemot vad många tror höjer bolagen inte premierna för att tjäna mer. Så nästa gång nån i stallet är skitglad för att de "inte behövde betala nånting när hästen var typ skadad" så tacka de, det kommer synas på din premie.

Ang att de inte meddelar innan så kan de det inte pga konkurrensen mellan bolagen.

Ang att de inte meddelar innan så kan de det inte pga konkurrensen mellan bolagen.

Det kan jag absolut förstå. :)

Men att lämna en mycket stor rabatt när kunden tecknar försäkringen utan att tala om det, det är väl ändå ganska fult?

I mitt fall hade jag blivit mycket gladare om de sagt att "försäkringen kostar 6500:-, men fram till att din häst fyller 3 år betalar du bara 4000:-".

0% i självrisk? det har jag aldrig ens hört talas om.

Eller menar du en fast självrisk och sen att man inte betalar ett öre utöver den?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama