Försäkringsfunderingar

Gabriol

Trådstartare
Sitter och funderar lite ang försäkring.
Har nyss köpt ny häst och tecknat ny försäkring, då han inte var försäkrad när jag köpte honom. Tecknade en försäkring hos Folksam, 30 000 Liv och 50 000 Vet. Sänkte livvärdet för att få en lägre premie.

Är det dumt att ha en så låg veterinärsumma? Borde jag kanske höja den till 100 000 istället? I vilket belopp har ni era hästar försäkrad, i vet?

Har inte funderat så mycket på detta innan, men läste i någon tråd att 50 000 inte räcker långt om man behöver exempelvis buköppna.
Man vill ju inte stå där och inte ha en försäkring som täcker och vara tvungen att avliva hästen om man inte kan få fram pengar.. :crazy:

Sv: Försäkringsfunderingar

Vår häst hade 50000 i vet vård. Efter ett kolikanfall med jourvet, några dagar på djursjukhus etc, så har mer än hälften gått åt, jag höjde därför värdet för att vara garderad om det skulle komma andra skador, hälta t ex. Det behöver inte vara så dramatiskt som buköppning.

Jag hade höjt till 100 000, bara för att det känns bättre ifall något skulle hända. Vid en operation går det åt en hel del...

Det kan gå riktigt snabbt upp i stora summor om det vill sig illa.
Det behöver inte vara särskilt dramatiskt för att det ska bli dyrt.

Våran häst skulle kosta 15.000 kr att operera för en lös benbit.
Vilket skulle visa sig vara en felaktig diagnos så det blev betydligt dyrare.
Var på återbesök ett par månader senare, allt såg jättebra ut.
Veterinären sprutade henne i leden vilket resulterade i en kraftig reaktion = spolning av leden och och 1 veckas klinik vistelse. Det kostade nästan 40.000 kr till.

Sen har det blivit ett antal återbesök bla pga av överbelastning av de friska benen.

Innan allt var klart slutade notan på 110.000 kr.
Vi har en veterinär vård på 120.000 kr vilket vi är glada för idag.

Hellre högre vet. än liv, men jag skulle inte försäkra den häst jag köper för ett mindre livvärde än det jag köpte hästen för!

Har idag A:1 på mitt halvblod på IF, 40 000 liv och 100 000 vet. Årspremie: 5860:-, självrisken är hög och ligger på 4000:- och det tillkommer några kronor i och med att jag betalar den per halvår.

Tack för svaren!

Kommer nog att höja veterinärsumman. Har även funderat på att lägga till en A2 för 30 000, för att komma upp i köpesumman för hästen, men samtidigt få ner premien lite mot att ta hela beloppet i A1.
Är det ett bra alternativ, tycker ni?

Jag har mina 2 hästar i Folksam och betalar 5000 per år.
Jameelah = liv 15 000, A1 vet 100 000
Saga = liv 15 000 , A1 vet 50 000

tycker det är bra pris^^

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 812
Senast: Reykur
·
Hundhälsa Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 831
Senast: Killaloe
·
Hästmänniskan Hej! Jag köpte en ny häst i fredagskväll och funderar över det här med försäkringen. Han veterinärbesiktigades i fredags U.A. Jag är...
Svar
11
· Visningar
1 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka