Försäkringsfråga, byte..

Nominous

Trådstartare
Usch.. Jag vet att man inte ''ska'' byta försäkring på hästar, men nu sitter jag i den sitsen att jag ändå tänkt tanken. Jag har absolut inga som helst problem med mitt försäkringsbolag, tvärt om - de har funkat prickfritt! Men samma försäkring som täcker minst lika mycket är mycket billigare i det ''nya'' bolaget. Faktiskt 400kr per månad. Det är halva priset. Och då täcker ändå ''nya'' mer. Lite högre vetvård och mer i medicin och avlivning.

Min häst blev opererad för ett griffelbensbrott för 2,5 år sedan. Har efter det aldrig haft ett ärende hos förs. bolaget. Det ''nya'' bolaget säger att man inte ska byta bolag om man har problem med återkommande skador/sjukdomar som tex ledhälta, fång, hosta, mag/tarmproblem osv. Men en skada pga yttre våld (spark) för 2,5 år sedan kommer de absolut inte använda sig av som primärskada om han skulle bli sjuk i nya bolaget.

Hur tänker ni? Vad har ni för erfarenhet ni som har FRISKA hästar och bytt bolag? Alltså inte hästar som haft problem och sen byter. Då förstår jag att man får problem med ersättning.

Någon som erfarenhet av Dina, hur är dem? Det är nämligen dem jag fått prisförslag hos.

Senast ändrad:
Sv: Försäkringsfråga, byte..

Jag är också nyfiken på det bolaget, har fått prisuppgift hos dem som är hälften per år mot den jag har på ena hästen idag - det är ändå ganska stor skillnad! Han är aldrig varit skadad eller sjuk.

jag har Folksam idag. och funderar på byta till Dina. måste bestämma mig innan 1 april då min försäkring årsförnyas annars. shit vad svårt! enligt hon jag pratade med så var det ingen fara att byta, eftersom hästen inte har några problem. det var bara problemhästar (sjukdom) somfår problemen om man byter..

Jag har Dina till alla mina djur (+ barnen och huset, bilen var det enda som inte var fördelaktigt) och jag är (hittills) väldigt nöjd!

Katterna och hundarna är nyförsäkrade i Dina och till dem har jag alltså inte haft något annat försäkringsbolag och jag har inte behövt utnyttja för dem (ännu - peppar, peppar).

För hästarna har det blivit så här; två har bytt från Agria, en från Folksam, en var inte försäkrad vid köp - och det har inte varit några problem, alls.

Halvblodsstoet har ju varit behandlad för magsår/kolik och försäkringen har stått för allt (jag har inte skickat in recepten än, men det ska också gå på försäkringen om jag förstått det rätt).

Fördelen med Dina (som jag ser det och för min del) är att de är så lokala, den som ansvarar för djur i mitt distrikt bor nära och kan komma ut om det behövs, är intresserad av djuren och vad som händer med dem, samlar på sig "bra-att-ha" uppgifter som telefonnummer till veterinär och liknande för att kunna tipsa vid behov.

Jag bytte till Dina utav samma anledning som du vill byta. Hästen hade aldrig varit skadad eller behandlad för annat än ett kolikanfall. Jag ringde givetvis innan och frågade om hon skulle komma att få några reservationer pga. det. Inga problem så jag bytte. Har inte ångrat mig en sekund. Strax efter bytet hade vi en riktig vända på klinik med flera behandlingar och många röntgenbilder på både fram och bakben. Inte en enda gång har dom knusslat med ersättningen. Tror till och med jag fått ersättning för sådant jag inte tecknat försäkring för ( medicin på recept ).

+ storasystern

Medicin ingår på deras A1 till skillnad från de flesta andra försäkringsbolag där man måste extratexkna typ rehab eller liknande. Därför känns dina väldigt förmånligt. Nackdelen är att de har 20% i självrisk, men då 800kr lägre i fasta avgiften. så jag räknade ut att folksam och dina hamnar lika i självrisk på 15 000kr i skada. under det är Dina billigare och över blir folksam billigare. Men då kommer jag trots allt tjäna 400kr per månad på dina. Lägger hellre dem i veterinärsparandet då. :)

Men det låter ju kanon att det gått så bra för dig och att du har de bra erfarenheterna. Shit vad svårt det här är. men jag är verkligen sugen på att byta. måste bara våga ta steget. är så jäkla rädd att stå utan ersättning om nåt händer. men det ska ju inte vara någon fara enligt handläggaren jag haft kontakt med. hästen har ju verklige inte varit sjuk innan så. de har ju ingen karens heller så de har ju verkligen inget de kan skylla på, som många säger att de gör om man byter bolag.

Gå in på dina och läs produkt bladet i pdf form . Där står det en paragraf runt reservationer och skador som kan härledas bakåt i tiden . Jag hade inte litat på vad en handläggare/säljare Säger utan läs igenom allt för egna ögon .

Sorry, fattade inte att bolaget hette Dina, If har jag bara dåliga erfarenheter av så de skulle jag inte ens ta om de var gratis. :crazy:

Dina har varit jättesmarta när de kom på namnet på företaget. Prova att googla Dina så förstår du..... Verkligen skitsmart ingen kan googla fram skit om dem särskilt enkelt. Jag vet att jag någonstans i cyberrymden ramlade över en diskussion om dem, fråga mig dock inte var, det var i alla fall mkt intressant läsning om problem som flera hade drabbats av med dem. Så ta dig tid innan du byter och försök söka fram åsikter på nätet även om det inte är så enkelt.

Jag hade inte bytt.

Nu vet jag iof inte hur Dina är när det gäller hästförsäkringar men jag känner många som bytt till Dina på bla hojförsäkringar och bilförsäkringar och det har bara krånglat när de väl behövt nyttja försäkringen.

Så för min del blir det inget byte till dem iaf.

Jag bytte bolag till Dina för över 2 år sedan på alla mina hästar efter att en handläggare på folksam glömt att sätta till en plusförsäkring på en fölunge. Den blev dålig och vi körde den till skara där den fick avlivas. När den väl var avlivad kom ombudet på att oj då det här täcker ju inte försäkringen. Fick varken ut liv eller vet.vård utan fick själv betala 16000 för det dygnet den låg där... Detta trots att jag frågat om försäkringen skulle täcka, annars hade vi tagit bort fölet hemma, den var så pass dålig. Dina har fungerat super, fick ta bort min tävlingshäst 3 mån efter bytet, jag rådfrågade inte ens utan skickade mest in pappren för att meddela att han var död. Jag trodde inte att dom skulle ersätta då det var oklart när skadan kunde uppkommit. Men dom betalade både vet.vård och liv på honom. Den enda häst jag har i ett annat bolsg är en import, dom är tyvärr ganska dyra på importerade hästar...

Jag röstar på att byta bolag om det inte innebär något negativt för dig. Min "politiska åsikt" är att bojkotta Folksam efter den här historien;

http://nehrusminne.com/las-hela-nehrus-historia/

Så får det bara inte gå till och det är vi konsumenter som har makten att se till att Folksam står utan kunder om de ska behandla djur på detta sätt.

Jag har goda erfarenheter av IF baserat på de 3 hästar jag ägt och behövt avliva efter långa sjukdomshistorier. Nu har jag bytt till Sveland efter att ha vägt olika pris/fördelar/nackdelar mot varandra, och jag måste säga att jag är nervös över hur de ska hantera eventuella skadeärenden. Tack och lov har jag inte behövt använda försäkringen ännu.

Gå in på dina och läs produkt bladet i pdf form . Där står det en paragraf runt reservationer och skador som kan härledas bakåt i tiden . Jag hade inte litat på vad en handläggare/säljare Säger utan läs igenom allt för egna ögon .

Word!

Jag har Dina och jag har inga superbra erfarenheter av dem. Jag har dock aldrig behövt få ut ersättning eller liknande saker så där vet jag inget, men det jag märkt är att man får väldigt olika bud beroende på vem man talar med. Jag har nu utsett en person som jag vänder mig till och vägrar helt enkelt att ha kontakt med andra. Då vet jag att det sägs samma sak till mig och ingen kan skylla på någon annan.

Fördelen med Dina är väl deras premier, dock är de nitiska med allt för att försäkra in en ny häst. Får inte vara en prick i protokollet.

Ingen karens!? Jag fick då karenstid på höjningen av livvärdet på en redan införsäkrad häst, 20 dagar tror jag att det var. Jag råder dig att kolla upp detta väldigt noga, har svårt att tro att det finns ett enda bolag som inte har karenstid...

Historian är hemsk, men det slutgiltiga beslutet är alltid upp till ägaren. Led den så mkt som den gjorde så avlivar men den OAVSETT om man får något på försäkringen eller ej, det tycker jag att man är skyldig sin häst! Att inte avliva denna häst med motivering att försäkringsbolaget inte tillät är att inte ta sitt ansvar. Och ibland får man bita i det sura äpplet och tänka på sin vän och inte pengarna i första hand...

Har inga åsikter om försäkringen i sig, det får någon mer insatt uttala sig om.

Det är ingen karens om man byter bolag och har en motsvarande försäkring i det gamla. Dock om man förbättrar försäkringen - höjer livvärdet, utökar veterinärvård - så är det karens 20 dagar (lite olika i olika bolag hur lång karensen är). Men det hade det blivit i det gamla bolaget också. Alla förbättringar ger karens i 20 dagar oavsett vilket bolag även om du gör förbättringen i det bolag du redan har.

A

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 397
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 048
Senast: Woffe
·
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 966
Senast: Tilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18