Försäkringsersättning OCD

Q

quinta essentia

hej allesammans,

Jag bara undrade ifall det är någon här som är duktiga på försäkringsfrågor. Har nämligen en häst som har blivit opererad för lösbenbit i framkotan och upptäckte först efter operationen att försäkringsbolaget inte tar det... Hästen är försäkrad i Agria och hade varit försäkrad i lite mer än ett år innan operationen. Den var halt innan operationen pga benbiten och vi har inga röntgen plåtar sen tidigare på den.

Har ytterligare en häst som kördes iväg till Helsingborg och stannade där över natten pga vi misstänkte att den hade ätit ett främmande föremål. Försäkringsbolaget, denna gången Sveland, tog inte detta heller. Först hänvisade de till karenstiden då det hände en vecka efter försäkringen tecknades, men då jag överklagade med hänvisning till att det skulle ses som en olycka och inte en sjukdom ändrade dom sig och sa istället att det var en förebyggande åtgärd (då inget främmande föremål hittades) som de inte täcker.

Är detta rätt av försäkringsbolagen och finns det någon möjlighet att man kan få rätt genom att överklaga (då inte till bolagen dirket för det har jag gjort)?

tacksam för svar

Sv: Försäkringsersättning OCD

Om hästen har ont av sin lösa benbit och måste opereras står väl försäkringen för det,men man inte kan få ersättning i förbyggande syfte,dvs,att man opererar "innan" den fått ont av det,det är bara vad jag har fått berättat för mej,det kan ha ändrats,det är säkert olika hos vissa bolag.

När jag hade lite krångel med mitt försäkringsbolag ringde jag till behandlande veterinär och frågade om han kunde gå i god för min häst och behandlingen han fick. Han kontaktade försäkringsbolaget och han skrev även i journalen att han gick i god för att behandlingen behövdes under jourtid. Denna journalen fick försäkringsbolaget ta del av.

Det löste sig till slut! :) Kanonveterinär :love:

Vi hade vår hbl-valack försäkrad i Agria, och de ersatte utan problem operationen (hästen var INTE halt av det, reagerade inte på böjprov men var lite gallig, därför röntgades han och benbitarna hittades). Fick ingen reservation på grund av det heller (som jag hört att många råkat ut för...)
Hästen var vid operationen 3,5 år, och hade varit försäkrad i samma bolag sedan han var 5 månader. (operationen utfördes 1997, vet inte om de blivit hårdare på utbetalningar nu...)

Agria gjorde helt rätt om hästen är vuxen. OCD kan åldersbestämmas ganska väl, och försäkringen inte täcker fel som förelegat innan försäkringens tecknande. Tyvärr.

Det fall boccia beskriver är helt annorlunda då hästen varit försäkrad sen föltiden då.

Svelan däremot skulle jag överklaga igen.

Vi har haft en häst i Agria som opererades för lös benbit som unghäst. Det gick på försäkringen eftersom vår häst var försäkrad redan när den låg i stoets mage. Innan operationen ringde jag till en handläggare och frågade om försäkringen betalade, men det kunde inte h*n säga på rak arm. Vi fick betala och skicka in en skadeanmälan, dock kom pengarna tillbaka till oss väldigt snabbt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Har en nyfiken fundering kring försäkringsbolagens ersättning eller inte ersättning när det gäller dolda fel. Det vill säga: Med...
Svar
9
· Visningar
2 763
Senast: Mixess
·
Hästvård köpte en unghäst för 1 ½ år sedan. Han är född 04 och enligt säljaren dansk import u.fullblod e.okänd. För ca ½-1 år sedan tog jag ut ET...
2
Svar
36
· Visningar
6 482
Senast: misan1984
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka