Försäkringsdilemma...

A

_Allishy_

Jag håller på och försäkra den nya hästen jag ska få snart och jag trodde att jag visste precis vad jag ville ha för försäkring: A*ria med plustillägg (ambulans, medicinersättning mm), 0% procent rörlig och 1800 i självrisk, med 60 000 i tak. Det kostar 310 i månaden.

Nu har det dock visat sig att hon som äger stallet där jag har stallplats säljer försäkringar och hon har tipsat mig om att ta hennes variant som är: 2500 i självrisk, veterinärextra (innefattar rehabillitering (ett plus), mediciner, ambulans mm), 100 000 i tak, 0% rörlig me en automatisk livförsäkring på 5000, vilket inte ingår i den andra försäkringen, men egentligen inte är något jag behöver. Detta till en månadskostnad på 150 kronor.

Vad göra????

Jag känner att det kan bli svårt att punga ut 2500 om det skulle hända något (vilket jag alltid räknar med att jag kommer få göra nån gång i framtiden), då är det ju lättare att betala 150 mer i månaden, men sen har ju den andra försäkringen lite mer "förmåner" också... Gud vad detta ska vara svårt.:(

Ge mig råd, jag behöver det!:crazy:

Sv: Försäkringsdilemma...

Men visst tänker du lite kortsiktigt!
Grund kurs i ekenomi:
150 kr mer i månaden blir ju fort mycket pengar fixa ett sparkonto och sätt in dom 150 kr du sparar varje månad då har du ju pengar till den lite dyrare självrisken eller hur?:idea:

Säger som Linna, extremt kortsiktigt. ;)
Självrisken är på 700kr mer, en summa du sparar in på 5 mån genom den lägre månadskostnaden.

Jag vet och förstår vad ni menar TOTALY!!! Men nu är det så att i början när hon kommer så blir det lite kärvt, för hon var inte direkt planerad, men är ändå väldigt välkommen. Jag är rädd för att om jag får henne och det händer något direkt (vilket det kan i samband med foderbyte och introduktion till nya hästar och allt), så kommer jag inte kunna betala självrisken, för just de där 700 kronorna extra kan bli svåra att få fram hur som helst.

Jag funderar på att först teckna den första försäkringen, sen spara ihop pengarna och sen byta till den andra försäkringen. Jag vet inte, verkar det vettigt? Eller ska jag bara chansa på att det inte händer något och ta den med billigare månadskostnad, för det vet jag inte om jag vågar, det känns så oansvarigt.:crazy:

Mycket som händer med hästarna går ju ändå inte över självrisken. Om det mot förmodan skulle hända något så allvarligt, finns det inte nånstans du kan få tag på 700 kr? I värsta fall får du sälja något, eller låna pengar om det är möjligt.

Är det samma bolag, annars är det INTE så smart att byta flera gånger. I vissa fall är det bäst att inte byta alls, se fler trådar här på forumet.

För dig och din hästs skull är det bäst att ni snålar och får ihop en buffert SNARAST. Oftast är det billigaste med att ha häst själva inköpet. Sen rasar det på ...
- Som Amk påpekade är det dessutom mycket som INTE når upp till självrisken, så då måste du ha pengar ändå.

Håller med övriga. Skulle inte göra som du funderar på, att börja med det ena och byta till det andra. Då kan man hamna mellan stolarna om något händer och inte få hjälp från något av bolagen.

För det första: Har du verkligen fått rätt pris??? Verkar VÄLDIGT billigt med 150 kr/månad om livförs är 50 000 kr och full vetvård.
Verkar inte rimligt ! Är det shettis förstår jag men antar att det inte är det.
Sen tycker jag det är riktigt OANSVARIGT att skaffa häst om man inte har råd att punga ut med ynkliga 700 kr. Herregud, det kan ju hända saker som inte har med försäkringen att göra. Nej, skaffa jobb och spara ihop MINST 10 000 kr i buffert FÖRST !!

5000kr inte 50000kr. :) Sen låter det iofs rätt billigt ändå men, men.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve