Försäkringsbolag

malumbub

Trådstartare
Om man jämför Agria och Folksam - vilket tycker ni är bättre?
[hoppas denna tråd ligger under rätt forum]

Jag flyttade min ena häst från Agria till Folksam.
Den andra är kvar i Agria, för han är för gammal för att byta bolag.

Att JAG bytte berodde på:
* Folksam hade A6 försäkring. Jag har inte råd med
A1 försäkring, men ansåg att A2 täckte för lite för mig.
* De tog inget extra betalt för autogiro, så jag kunde utan
att det kostade mig ngt extra få betala per månad.
* De har dubbel veterinärvårdsförsäkring.
* De ersätter 100% efter självrisken är dragen. De har
högre självrisk, men hellre det.

Jag har ännu inte utnyttjat försäkringen i Folksam alls (ta i trä... :crazy: ).
Iofs så har jag inte utnyttjat försäkringen i Agria värst mkt heller, men jag har i allafall fått ersättning utan tjafs.
Häst 1 försäkrad i Agria sedan -90 i min ägo. Även Agria innan jag köpte honom.
Har nyttjat försäkringen två ggr, en gång för blodprov när jag misstänkte infektion.
Den andra gången för blodprov efter ormbett.
Båda gångerna var det veterinärkostnad (distriktare) och analys som ersattes.

Andra pållen har även han fått ett blodprov med distriktsveterinärkostnad ersatt.
Även där misstänkt infektion.

Nu var ponnyn redan försäkrad i Folksam så det var ganska enkelt att välja att ha kvar den = obruten sedan första försäkringsdag.

Sen har jag sedan tidigare valt Folksam främst pga de ersätter 100% och jag ser framför mig 2 veckor på klinik. Då pröjsar jag 2000kr och hämtar hästen med Folksam så länge de inte gått över taket, med Agria så ska man dessutom punga ut 20% av vad det nu har kostat.

kan ju säga att agria inte täcker allt sen har det höjt avgiften för arab och travare eller fullblod men en hel den araben jag har kosta 2700 innan nu nästan 4000 vilket jag tycker är lite väl hög höjning. Så jag kommer bytta till folksam eller bjäre

Jag har alltid haft agria på mina hästar men om jag skulle skaffa egen igen (har nu bara på foder) så skulle jag utan tvekan välja folksam i stället. Just för att de ersätter 100% efter självrisken och om en klinikbeök kostar ex 20000kr så spelar det mig ingen roll för jag betalöar bara 2000kr och inget mera.

Hur gammal är för gammal? Om man köper en häst som är "för gammal" så kan man alltså inte välja var man vill försäkra den, utan är tvungen att ta över den befintliga försäkringen?

Jag funderar också på att byta från Agria till Folksam. Bl a för att dom ersätter allt sen självrisken är dragen.

Jag var just inne och kollade på Agrias hemsida och min premie, för en kallblodstravare, är exakt densamma som i april förra året.

Immer

Vi har Agria o har funkat utan några problem! Men har ioförsig inte haft Folksam! :D

Har agria , Dels för vi har agria konto alla djur försäkrade i det, Ser inga större nackdelar har funkat bra ! :)

Har Folksam, bytte från Agria fast nu är det många år sedan. På den tiden var det inte Folksam, utan ett annat bolag som senare blev uppköpt. Men regelerna är detsamma nu som då, och premierna lägre det var orsaken till mitt byte.

Favina var försäkrad i Folksam när hon köptes så jag tog över den, det bästa jag kunde gjort (nu blir de aldrig av med mig ;) ). Gamla hästen och min andra häst hade jag i Agria, vilket jag aldrig gör om. De är inte bara dyra som sjutton, de är Mycket otrevliga också :mad: (nej, inte bara en gång). Lucky, andra pållen, flyttades över till Folksam snbbt som sjutton, behövdes inte besiktning eller ngnting....glad överraskning :D
Folksam har en högre självrisk, men hellre det än att jag inte vet vad räkningen på kliniken hamnar på.....:crazy: Trevliga att ha och göra med, oavsett vad det gäller (vd jag har träffat på, än så länge :D).

Agria sjönk Ännu lägre i mina ögon förra veckan, när det var en kille ute och ritade av vina för passet.. Det visade sig att han var ombud för A och började prata som sjutton om försäkringar...sa som det var, jag hade faktiskt redan en försäkring (hallå, hästen fyller snart 19, jag Kan inte skaffa ngn ny..vill inte heller för den delen :p). Han frågade vilken, och jag lovar - han fick svarta ögon...:angel: Visst, konkurrerande bolag - men man behöver faktiskt inte snacka skit för det.

Agria nyförsäkrar hästar senast det året de är 15.
Vill minnas att Sleipner har 16 som högsta ålder.

Min pärla är nu 22! :love:

Det är riktigt som du säger, köper man då en häst som inte får nyförsäkras, så måste man överta den befintliga försäkringen om man vill ha hästen försäkrad.

Det går inte heller att ändra ngt i försäkringen på en för gammal häst.
Och jag tror det är vid 24 års ålder som livvärdesförsäkringen upphör på halvblod i Agria.

Agrias höjning på araberna kom ju som ett slag i ansiktet! Ringde och frågade varför och fick svaret att "det är ju så stor skaderisk eftersom ni rider mycket distans och så". Våran arab är 4 år och rids bara hemma.... så det kändes inte så kul. Snacka om att dra alla över en kam! Varför inte ha sportförsäkring även för dem som rider tex distans, frågade jag och fick svaret att "det blir ju så svårt att kontrollera". Men herregud, vi har ju speciella försäkringar på våra travare! Fattade inte varför en sportförsäkring skulle vara svårare att fixa på en arab än en travare/galoppör.....Funderar på att byta alla hästarna Folksam eller nåt istället.

Det blir VÄLDIGT mkt olika försäkringar om det ska finnas en för varje ras/gren/etc.

Rasgrupperna tycker jag är okej och de flyttar ju om och grejjar utefter vad som "gått åt".

Jag fick faktiskt en sänkning förra året!

Det skulle ju vara fullkomligt omöjligt att dela in hästar efter den gren de tävlar i!
Samma häst kan ju delta i tex både hoppning, dressyr och fälttävlan! Vilket ju för halvblod inte ens är ovanligt!

Vad ingår i den där A6 försäkringen??
Funderar kanske oxå på att byta bolag från Agria till Folksam.
Jag har heller inte råd att fortsätta ha mina hästar så högt A1 försäkrade och letar alternativ.

Har mina försäkrade i Folksam för att de ersätter 100%. Och veterinärvård upp till 30000:-. Jag har de bara försäkrade för minimivärde eftersom jag inte är ute efter pengar om de skulle dö utan bara vet vård. Men det var hur enkels som hels jag bara lyfte luren och ringde till ombudet och inom 5 minuter så var de försäkrade. Men sen dröjer det ca en månade innan räkningen kommer bara för att man inte ska kunna utnyttja den för annat än akutskada innan karenstiden har gått ut. Så därför behövde han inte besiktiga de innan. Det gjorde han bara på hästar som försäkrades för 100000:- eller mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: Oh_really
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: iNHALE
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 460
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar