försäkringar...

LadySara

Trådstartare
har sutte å räknat lite å har kommit på att ja betalar mycket för min dam i försäkring... ja har henne som vanlig ridhäst... rider mest i skogen å hon blir nog inte nån topphäst nån gågn.. men ändå betalar jag nästa 6000 år...

de ja betalar för är:
Agria maximal liv
40000
agria maximal vetvård

Agria Incident ingår

nån som har nått förslag va man kan byta till för nått?? ev byta bolag till å med... vet itne ett skit om försäkringar om ja ska vara ärlig..

Sv: försäkringar...

jo de vet jag... men att betala 6000 om året för att skogsmulla..... de känns mcyket i min lilli lilla plånbok just nu... inget fast jobb... jobbar extra å får inte stämpla...

Försäkringsbolagen tar inte häsnsyn till vad man använder normalpållarna till eller försäkringstagarnas ekonomi, utan till ras, typ av försäkring och försäkringsbelopp.

Antingen får du sätta dig ner och jämföra försäkringsvilkoren och tänka igenom vad du vill att försäkringen ska täcka och sedan ringa runt och höra med de olika bolagen vad de tar för den försäkringen du vill ha.

Generellt kan man säga att ju sämre ekonomi man har dess viktigare är det att ha en heltäckande försäkring.

Jag hoppas det är ok om jag ställer en fråga här.

Ett arabiskt fullblod på åtta månader med livs på 20.000:- och veterinär på 50.000:- låter det lagom? Höjs försäkringen med åren sen?

Jag kan inget om försäkringar.

Livvärdet måste du själv höja, men det är ingen självklarhet utan måste vara motiverat, dvs du kan inte överförsäkra din häst.

Vad har du för ras? Om det är en travare som du använder som ridhäst så tycker jag att 40.000 låter mycket som livvärde.

linafina skrev:
Jag hoppas det är ok om jag ställer en fråga här.

Ett arabiskt fullblod på åtta månader med livs på 20.000:- och veterinär på 50.000:- låter det lagom? Höjs försäkringen med åren sen?

Jag kan inget om försäkringar.

Det låter rimligt tycker jag.

Min Alazzi är rätt så utbildad och han är ändå bara försäkrad för 30.000:-. Det kostar ändå runt 5.000:- om året i försäkringspremie.

Man försäkrar hästen utifrån det livvärde som krävs för att köpa en likvärdig pålle i händelse av om olyckan är framme, dvs är beloppet det som krävs för dig att köpa en pålle med samma statys så är du rätt ute.

Däremot kan du som sagt titta runt på olika försäkringsbolag, rasen är naturligtvis avgörande för vilken premie man får. Titta då inte bara på priset, utan vad försäkringen faktiskt täcker för i händelse av att du behöver använda dig av den.

Nu hänger jag inte med. Menar du att man måste höja livvärdet själv?

Min försäkring blir ju bara 1800:- om året som det ser ut nu men ändras det sen eller?

Kanske ska du dela upp livförsäkringen i olika försäkringar??

Har ett hbl-sto i
30000 A1-Liv
10000 A2-Liv
50000 A1-vet

kostar mig 5350/år hos Folksam

sv halvblod med kanonstam men som hamnat fel innan hon kom till mig...

varför tog du förgivet att ja "bara" har en travare... alla vill inte ut å tävla utan bara träna å rida i skogen... trots att vi har "vanliga" hästar

har en jättebra kontaktperson på agria som jag även känner privat... vi ska sätta oss ner i veckan å kolla om de går att fixa till lite... + att ja har ringt runt lite... men för att få de ja vill att försäkringen ska täcka så blir de dyrare att byta verkar de som..

Du skrev att "jag har henne som vanlig ridhäst"...Det tolkade jag som om hon egentligen var något annat. Att halvblod är dyra att försäkra trodde jag att alla visste!?

Det du kan göra är ju att dela upp livdelen i A1/A2, då kan du få ned premien.

Liknande trådar

Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 578
Senast: Picky
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·
Hästmänniskan Nu är det snart dags för min lilla dam att bli mamma. Givetvis ska jag veterinärvårdsförsäkra fölungen kanske även livförsäkra. Jag har...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: Masse
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 999
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4