Försäkringar, dräktigt sto?

Mirraya

Trådstartare
Finns det någon speciell försäkring man bör teckna för sitt dräktiga sto och ev kommande föl?

Vad har ni för försäkringar? Om er häst var oförsäkrad, vad skulle ni då teckna för försäkring specifikt med tanke på fölning och ev komplikationer däromkring?

Sv: Försäkringar, dräktigt sto?

Det finns fosterförsäkringar som man kan teckna på det ofödda fölet. Men ofta är det inte direkt lönsamt för de har väldigt hög premie. Sedan kan det skilja lite från bolag till bolag hur deras försäkringsformer ser och vad de heter. Men om stoet är i den form som förr kallades för A1 så täcker den också lite för fölet. Men vissa bolag har även en tilläggs försäkring för avel och andra har istället en något billigare grundförsäkring för avelsston. Så bästa är om du undersöker med ditt bolag vad de avser med avelsförsäkring och föl/fosterförsäkring och sedan väljer det som passar dig och din plånbok bäst.

Själv har jag inga fosterförsäkringar om de inte ingår i avgiften till hingsten och alla stona har istället en ren avelsförsäkring om de är i avel.

Min häst är försäkrad i If med veterinär Xtra och en livdel. I hennes försäkring ingår ersättning på 12000 kr om fölet dör i magen mellan 90 dygn och födseln och fölet går på mammans försäkring veterinärvårdsmässigt första (tror det var) 20-30 dygnen. Jag försäkrade fölet dag 2 med egen försäkring i samma bolag och då skyddade mammans försäkring under karensen för sjukdom, men hon hade egentligen dubbelt liv fast den egna försäkringen skulle gett mer än stoets földel.

Rättning; I IFs ingår ersättning UPP TILL 12.000kr och den ersätter hingstavgifter, seminavg och stationsavg.
Den går att använda från och med 45 dygn..

Jag har tecknat en Foster och Föl försäkring hos Agria, jag är ute efter veterinär vården framförallt och har då tecknat det lägsta livvärdet på 3000kr och veterinärvård för 120.000kr. Kostar 450kr.
Den täcker fölet fram till 30 dygn så då hinner man både ge fölet en egen försäkring och karensen på den egna nya försäkringen hinner gå över.

Jo det är upp till 12000 men det brukar ju de flesta få till när man tillverkar ett föl oavsett tänkte jag.. Iaf halvblod :crazy:

Eh jo det är svårt att få till det under 12.000kr men det beror ju på hur man har upplägget på avgifterna... ;)

Förra året hade jag en på levande föl-avgift, då hade jag fått för språng på 2500kr samt seminavg 1875kr och stations avgift 1500kr = 5875kr...
I år om ena stoet kastar så kommer jag lätt över de 12.000kr eftersom bara hingsten har kostat 11250kr i avgifter sen tillkommer ju då station och seminavgift.

Missade visst en fråga såg jag nu

Om mitt sto var helt oförsäkrad skulle jag nog teckna en avelsto försäkring på henne med veterinär vård, den är hyfsat billig men täcker ändå ganska mycket, förutom dräktighet och förlossnings relaterade skador/sjukdomar så täcker den även fång, sårskador och en del annat som jag inte kommer i håg just nu, även fölet infattas till viss del i denna försäkringen både liv och veterinärvård.
Agria har en sådan, vet inte hur det är med de andra bolagen..

Jo och jag fick betala runt 3000 i bara uppstallning för att tillverka mitt föl eftersom jag fått en icke fertil hingst först och sedan fick byta.. Så mina kostnader blev ju språngavgift + skick + stationsavgift osv + uppstallning och det blev en hel del...
Tur att fölungen är jättefin så det kan kännas 'värt' besväret :D

Jag resonerade precis som Du tills jag förra året råkade ut för att ett av våra föl fick tas bort på djursjukhuset endast ett dygn gammal.
Fölet var fullbetalt på 90 dygn och det vi hade var moderstoets försäkring som vad gäller vet.delen då även täckte fölet.
Mycket av kostnaden för intensivvården blev sådant som försäkringen INTE täckte exvis avlivning och destruktion. Tillsammans med självrisken blev dessa kostnader som vi själva fick stå för drygt 10.000 kronor.
Tillsammans med kostnaderna för den fullbetalda fölungen och alla kostnader kring tillverkningen av fölet blev det väldigt mycket pengar för ett föl som inte ens blev ett dygn gammalt.

Sedan dess tecknar vi alltid foster/fölförsäkring i det allra lägsta tillåtna beloppet för en premie om 450 kronor. På så sätt slipper vi åtminstone risken av att nästan behöva betala en massa pengar på ett föl som man inte lyckas rädda eftersom denna försäkring täcker en hel del av kostnaderna ovan.

Ja det tickar ju på men Ifs försäkring hade ju ändå inte täckt dina 3000kr i uppstallning eller kostnaderna för skicken men det tar ju de fasta posterna och hingstens avgifter som oftast är det dyraste.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 668
Senast: lilsan
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare