Försäkring

Rookiemamman

Trådstartare
Hej!
Ska "ta över " ett russ som är 17 år.
Söt liten ponny som dottern på 10 ska ha som första häst.
Vill ha tips på vilket försäkringsbolag man ska välja!
Det är vår första ponny!

Hej!
Det är vår första ponny!
Ta över försäkringen som hästen har nu, ingen bra idé att försäkra om hästen i nytt bolag.

Hej!
Det är vår första ponny!

De flesta bolag tecknar inte nya försäkringar för hästar över 16 år så har hästen en försäkring tar ni över den. Har den inte en försäkring skulle jag bli lite misstänksam beroende på om hästen har någon sjukdomshistoria.

Har hästen inte någon försäkring och ni ändå vill nyförsäkra finns det vissa bolag som har något dom kallar för veteranförsäkring där dom försäkrar även äldre hästar. Dock är skyddet då väldigt begränsat. Folksam försäkrar även vissa raser upp till 18 år (För ett russ kan det nog vara hoppfullt och läge att kolla upp).

"Ta över" försäkring finns väl inte som det gjorde förr? Att man får samma villkor som förra försäkringstagare, alltså.

Med samma premier och villkor? Skilde de sig i så fall från en nyteckning?
Exakt på pricken samma. Det enda som ändrades var "ägare: N.N" till "ägare: X.X".
Vet inte vad nyteckning är. Men vi tog över försäkringen rakt av. Hade vi gjort minsta lilla ändringar hade vi fått reservationer så det skrek om det, därav övertagandet. Hästen blir 15 år 2017.

Exakt på pricken samma. Det enda som ändrades var "ägare: N.N" till "ägare: X.X".
Vet inte vad nyteckning är. Men vi tog över försäkringen rakt av. Hade vi gjort minsta lilla ändringar hade vi fått reservationer så det skrek om det, därav övertagandet. Hästen blir 15 år 2017.

Då vet du ju egentligen inte om ni tog över den eller nytecknade med samma villkor?

Hej!
Det är vår första ponny!

Inte många som vill försäkra den pga åldern. Men vet iaf att IF erbjuder veteran vilket motsvarar deras begränsad veterinärvård och den täcker mer än agrias a2, tex fång.

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023