Försäkring

martha

Trådstartare
Ställer bara frågan här.
Om man har en hund (sch/bc) som är dryga 12 år.......är det nån ide att ha en försäkring då eller är det att kasta pengarna i sjön.....eller finns det NÅT det gäller för ?

Sv: Försäkring

Krasst sett skulle jag säga nej. Det är bra att ha en liten buffert för småskit som kan hända men vi har tagit bort våra försäkringar när hunden nått 10 års ålder ungefär. Vi vill ändå inte att de ska behöva genomgå större operationer.

Du kan ju få veterinärvårds försäkring. Dock krävs ett veterinärintyg om hunden är över 6 år gammal på de allra flesta bolag och sen gör försäkringsbolagen reservationer för allting som var fel i veterinärbesiktningen.

Jag har precis tagit bort mina försäkringar efter att bolaget höjde den ena hundens med flera hundra procent. När jag började räkna på det insåg jag att jag ändå inte får tillbaka vad jag lagt ut på försäkringarna. Så nu kommer jag att stoppa undan vad försäkringen skulle kostat och ha som buffert istället. Händer någonting så hundarna behöver opereras har jag ändå pengar till det, men det ska vara någonting väldigt enkelt att operera för att jag ska ta det valet. Mina hundar ska inte behöva gå igenom lång rehabilitering eller ha dåliga prognoser.

delvis kl

Jag tänkte väl det...finns ju knappast nån anledning att betala om man ändå inte kan använda den om nåt händer...

Fast nu kollade jag :angel: då står det såhär

Enkel veterinärvård
För behandling under ett och samma försäkringsår betalar vi högst 20 000 kronor
oavsett om kostnaden hänför sig till ett eller
flera sjukdomsfall/ olycksfall.
Från och med det försäkringsår som börjar
det kalenderår då djuret uppnår åtta års
ålder sänks högsta belopp med 2 500 kronor
per år.
Beloppet sänks dock inte under
7 500 kronor

då kanske det är värt att betala 1400 om året ändå...eller inte :D ...f-n va svårt allt ska va ....

Vilket snålt försäkringsbolag du har. På min förra hund så blev aldrig ersättningsnivån lägre än 10000 kr/år.

I varje fall hade jag användning för min försäkring när hunden var äldre än 12. Hon blev hundbiten en nyårsafton när hon var 11-12 år. Jag fick ca. 3000 kr i ersättning för behandling som ägde rum före årsskiftet och 10000 kr i ersättning för den behandling som gjordes efter årsskiftet.

Ett par år senare så använde jag försäkringen igen då hon röntgades för misstänkt artros. En ögonkontroll tror jag vi gjorde i samma veva också och det gick på försäkringen det med. Även seniorkontroll och blodprov för att kolla att blodvärdena var som de skulle (levervärdet låg konstant något högt så vi kollade upp det varje halvår) använde vi försäkringen till för vår gamling.

Försäkringen täcker ju förutom behandling skador även många olika typer av undersökningar.

Jag sparade många tusenlappar varje år genom att ha min gamling försäkrad. :)

Hmm, jag har ju folksam och nu är det ju ändå försent att ändra....tror jag behåller den ändå då , för han lever ju kanske max 2 år till och då betalar jag 2.800 och OM det skulle hända nån typ olycka så täcker det ´ju ändå...Men seniorkollen? Den är ju inte så dyr att det är nån vits att använda försäkringen för självrisken.

Var för sig är ju inte seniorkoll, blodprov, ögonkontroll m.m. särskilt dyrt, men slår man ihop allt inom en och samma ersättningsperiod så finns det pengar att spara.

Seniorkoll är jag dock osäker på om alla försäkringsbolag vill betala för. Mitt gjorde det i varje fall. Sköterskan i receptionen sa att hon slängde med den så fick mitt försäkringsbolag avgöra om det var något de betalade eller inte. :)

då kanske det är värt att betala 1400 om året ändå...eller inte :D ...f-n va svårt allt ska va ....
Så får du ju tänka på att du har en självrisk också. Vad ligger självrisken på?

Säg att hunden behöver vård för 10.000:-. Du har redan betalat 1400:- i premie. Sen är det kanske 1500:- plus 20% av kostnaden som är din självrisk. Det innebär att du kommer att få betala 1500:- plus 2000:-, samt att du redan betalat 1400:- i premie. Då är du uppe i nästan 5000:-.

Normalt sett behöver ju inte hundarna så dyr vård heller utan det handlar om veterinärbesök som någon undersökning för att ställa en diagnos. När diagnosen väl kommit får man ta ställning till vad man gör. Hade jag en 10-årig hund hade jag valt att låta den somna in ifall någonting behövdes göras för mer än 10.000:-. Det är inte försvarbart att hunden ska behöva gå igenom rehabiliteringen som kommer efter det. Ej heller ska mina djur bli långsiktigt medicinerade om de inte kan ha fullgoda liv. Men så är jag hård också! Mina djur ska inte lida en dag för mycket.

Jo såklart....men så länge han bara är "gammal" men pigg ändå så får han vara kvar Mitt Hjärta :love:

peppe.jpg

Hade jag en 10-årig hund hade jag valt att låta den somna in ifall någonting behövdes göras för mer än 10.000:-. Det är inte försvarbart att hunden ska behöva gå igenom rehabiliteringen som kommer efter det. Ej heller ska mina djur bli långsiktigt medicinerade om de inte kan ha fullgoda liv. Men så är jag hård också! Mina djur ska inte lida en dag för mycket.

Fast tio år är ju ingen ålder för de flesta hundar. Har hunden blivit gammal och stapplig vid tio års ålder så är den antingen ett resultat av extremavel, osund avel, någon sjukdom eller att den lider av längre tids underaktivering (kanske för att många inbillar sig att en hund blir gammal när den är sju och därför inte längre behöver motioneras?).

Min äldsta på 9,5 år fick en propp i ryggen nu i somras, jag hade inte ens en tanke på att inte behandla henne pga hennes ålder. Inte förrän vi kom till andra Djursjukhuset nämnde de att man kanske inte skulle göra för mycket med tanke på hennes ålder. Själv har jag inte sett henne som gammal, snarare ung för sina år och blev lite chockad av tankesättet.

Försäkringen har jag kvar iallafall, jag vill inte behöva fundera vid akutfall utan bara kunna åka in.

Fast tio år är ju ingen ålder för de flesta hundar.
Det beror ju på vilken ras det är.

Min åsikt hör mycket samman med vad jag tycker är försvarsbart. Jag tycker inte att man ska göra större operationer vare sig på gamla djur eller människor för att kanske få ut ett extra år av dem. Speciellt inte när rehabiliteringen är jobbig och mycket krävande. Jag vill ha bättre livskvalitet än så på mina djur och jag lider med de gamla människorna som ligger och tynar bort.

Jag hade inte valt att operera en gammal hund, oavsett om jag hade försäkring eller inte. Jag har alltid haft mina hundar extremt bra försäkrade och jag har tyckt att det varit mycket viktigt. Men nu när försäkringsbolaget chockhöjde den ena hundens premie, trots att villkoren blivit sämre pga hennes ålder, så fick jag omvärdera min syn på försäkringar. Skulle mina hundar behöva vård så får de givetvis vård!! Det är ju inte mer med det. Men någon större operation genomför jag inte på min lite äldre hund. Hon ska slippa den rehabiliteringen som det innebär.

Senast ändrad:

Visst är det beroende på ras, det skrev jag ju. Därför är det ju märkligt att sätta upp en gräns som du gör. Du formulerar dig så kategoriskt. En tioårig sunt avlad hund som är frisk och aktiveras fysiskt och psykiskt är inte så pass gammal att det är dags att lämna in bara för att man skulle behöva göra ett ingrepp som kräver rehabilitering. Den kan ha fem riktigt bra år kvar att leva.

Fast ärligt talat, tror du att de som inte har försäkringar på sina hundar inte ger sina hundar vård när det behövs?

Gör de säkert, men jag har inte den bufferten just nu att jag kan åka in akut utan att tänka på kostnad, därför har jag djuren försäkrade.

KL

Fast det finns ju andra saker än operation som kostar mycket pengar och som täcks av försäkringen...
Min 11-åriga hund är försäkrad i Agria och har maxbelopp på 20 000. I höstas började han få knepig "hicka", troligtvis sura uppstötningar, och kräktes med jämna mellanrum.

Jag gick till veterinären som vid den kliniska undersökningen påpekade att ena testikeln var något större och hårdare än den andra. Han kastrerades (PAD visade godartad testikeltumör) och gastroskopi+biopsier från magsäck och tunntarm gjordes. Det syntes en "inbuktning" på foderstrupen och irritation i nedre delen precis innan övre magmunnen. Eftersom en tänkbar diagnos kunde vara diafragmabråck så gjordes efter några veckor när han hämtat sig efter kastrationen en fluoroskopi (man "live-röntgar" vaken hund samtidigt som man matar den med kontrastmedel) av foderstrupen och magsäcken, det visade dock inget konstigt. Allt detta + diverse blod och urinprov för att kolla så att alla värden var bra täcktes utan knorr av försäkringsbolaget och totalt gick det på uppåt 16000.

Han sattes på specialdiet som skulle intas högt och får även andapsin 2ggr om dagen före mat, det fungerar bra. Han får fortfarande sura uppstötningar då och då men inte alls lika mycket och han mår bra för övrigt. Någon tydlig diagnos har han inte fått.

I början av sommaren var jag tvungen att ta tandsten och ville då passa på att göra en uppföljande gastroskopi när han ändå skulle sövas. Försäkringsbolaget täckte igen gastro + biopsier utan knot.

Jag har alltså haft väldigt stor nytta av min försäkring utan att ha gjort några stora invasiva saker med min hund. Sen beror det ju självklart på vad man har för ekonomi, jag är student och skulle aldrig i livet våga ta bort försäkringen. Hellre en kalkylerad utgift till försäkringsbolaget som jag kanske inte får tillbaka än att behöva hosta upp stora summor om det händer något.

Senast ändrad:

Fast det gör hon ju inte? Hon utgår ju från sig själv, det står ju inte någonstans att hon tycker alla tioåriga hundar inte ska opereras? Sen är det ju den bedömningen försäkringsbolagen gör, det är ju nite för intet det är svårare att försäkra ett 'ldre djur, eller hur?

Det finns ingen motsättning i att utgå från sig själv och samtidigt uttala sig kategoriskt om hur man ställer sig till vård av tioåriga och äldre hundar oavsett ras och övrigt hälsotillstånd.

Däremot säger hon inget om vad hon anser att andra ska göra, men det har jag heller inte sagt något om.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 425
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025