Försäkring på en äldre hund ,9år

S

solhjul

Min Rottis tjej är nio år,i hösta strulade jag till det och glömde helt enkelt bort att betala hennes försäkring.Så nu vill jag skaffa igen,agria tar 3000 kr/år på bas+.
Finns det andra försäkringsbolag som försäkrar äldre hundar samt vad bör jag ha i försäkringen,
Mvh Marie

Sv: Försäkring på en äldre hund ,9år

Försäkrar verkligen Agria henne igen? I så fall är det ditt enda val. Det finns inget bolag som nytecknar för så gammal hund, tyvärr. (Agria gör det inte heller, utan isf så är det för hon varit försäkrad där förr).

Jag tog bort försäkringen på hanen jag, han är 11 år i år och jag tog bort försäkringen helt i december. Jag betalar fortfarande (sky)hlg premie, de sänker bara omfattningen och ffa så har jag inte tänkt göra några 'stora ingrepp' på honom mer. (Sen kan det bli dyrt som snor ändå, jag vet det)

Lite off-topic kanske:

Jag har iofs aldrig haft något problem med mitt försäkringsbolag, de har alltid varit jätteschyssta och aldrig bråkat, trots att min hund säkert har Sveriges mest utnyttjade veterinärvårdsförsäkring. Något som jag dock reagerar på är att taket i veterinärvårdsförsäkringen börjar sjunka när hunden är sju år gammal (åtminstone i Agria). Min italienare blir 12 i år så hennes tak är bara 10000 kr. Jättekul när hunden blir biten och räkningen är på 34000 kr.

Det är jättemärkligt. Som om hunden inte skulle kunna få dyra skador bara för att den är gammal (12 år är dessutom inte så jättegammalt för en italienare).

Ah, nu kom jag från ämnet... Men jag har iallafall funderat över denna märklighet i några dagar, så jag tog tillfället i akt att ventilera det.

Blir den biten så är det den bitande hundens ägare som står för din hunds skador.

Stoppard skrev:
Blir den biten så är det den bitande hundens ägare som står för din hunds skador.

Jovisst, det är jag medveten om, jag tog mest det dom ett exempel eftersom det just har hänt. Men hunden kan ju råka ut för andra slags skador som är dyra, trots att den har passerat en viss ålder. Jag tycker att det är märkligt.

Märkligt är det också att samma åldersgräns (vid sju år börjar taket sjunka) oavsett hundras. En GD som är sju år är ju gammal, medan en Italiensk vinthund (för att ta mitt exempel) endast har levt halva sin normala livslängd.

Ber trådskaparen om ursäkt för kapning av tråd: Hoppas att det löser sig för dig!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 100
Hundhälsa Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 639
Senast: Killaloe
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 034
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama