Försäkring och långtidssjukdom

L

Loca

Hej!
Jag undrar om veterinären måste "döma ut" en häst som är långtidssjuk, ifall den inte är användningsbar pga skadan? Jag har vet. försäkring upp till 50.000 kr, men jag har funderat på vad som händer med försäkringen om veterinären "dömer ut henne" och jag ändå vill ha kvar hästen? Har jag ingen möjlighet att få ersättning för veterinärkostnader då? Kan man förhandla med veterinären om att hästen ej ska dömas ut? Vad är fördelarna och nackdelarna vad det gäller försäkringen, om man vill ha kvar en sjuk häst?

Sv: Försäkring och långtidssjukdom

Först måste vi nog reda ut lite begrepp här. Om en veterinär dömer ut en häst så är det av veterinära skäl och då blir det orsaken som avgör om ägaren kan ha hästen kvar eller inte. För hästen kan ju dömmas ut som tävlingshäst men fungera som sällskapshäst lika väl som den kan vara så dålig att avlivning är det enda möjliga ur veterinär och djurskyddssunpunkt. Behåller ägaren hästen om det är avlivning som gäller så kan det bli brott mot djurskyddslagen.
Nästa begrepp är att det inte vilar helt på veterinären gällande att döma ut eller inte när det gäller försäkringen, då är det försäkringsbolaget som bestämmer vad som ska gälla för hästen.

Om hästen har en livförsäkringen och bedöms kunna leva kvar utan att lida men inte användas fullt ut som t ex ridhäst. Så kan försäkringabolaget gå med på att göra en delutbetalning av försäkringsbeloppet och triangelmärka hästen. Det blir då ett restvärde kvar på hästen i försäkringen, vanligast 10 000 och hästen behåller sin veterinärvårdsförsäkring som innan, fast med reservationer för orsaken till utdömningen. Tror att den vanligaste orsaken där man låter hästen leva vidare är olika typer av hältor som då inte försäkringen gäller för längre.

Har man bara veterinärvårdsförsäkring så kan inte veterinären döma ut hästen från försäkringen. Den som kan göra det är försäkringsbolaget om de inte längre tycker att det är försvaligt att behandla hästen.

så länge hästen inte är så dålig att den av djurskyddsskäl måste avlivas så är det väl upp till dig om du vill få ut en del av livvärdet på hästen, vill du inte det borde du väl bara kunna få ut pengar för det som veterinären behandlat för (om försäkringen täcker det) och sen låta allt "va som vanligt" med försäkringen???

eller är jag helt ute o cyklar nu?? man väljer väl själv om man vill ha ut del av livvärdet o därmed triangelmärka hästen eller vänta o se, en del hästar som blir utdömda/triangelmärkta blir ju bra med lååång vila och försiktig igångsättning och då kan det ju va tråkigt att inte ens få starta nån lätt lokaltävling..

Du får ersättning för de veterinärvårdskostnader som INTE beror på anledningen till utdömningen eller komplikationer till det.

Dvs är hästen utdömd för hälta i något ben får den ofta res för hälta på 2 eller 4 ben (även om den dömdes ut för hälta i ETT ben). Det innebär i klartext att du inte får ut pga hälta/benproblem om de inte är pga olycksfall och man klart och tydligt kan bevisa det. Vilket man inte alltid kan. En häst kan få en kotledsinfl av att vricka sig, men det är svårt att bevisa att det var en vrickning och inte överansträngning t ex.

Det finns inget som hindrar att du ger sjutton i att triangelmärka och behåller häst & försäkring som den är dock, då har du samma skydd som innan. Reservationerna kommer ihop med triangelmärkningen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 932
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 998
Senast: gul_zebra
·
Ekonomi & Juridik Hej, undra ifall det är någon som har erfarenheter angående försäkringsbolaget Dunstan? Har tagit över en häst som jag behöver teckna en...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka