Försäkring - får de göra så???

bettysmatte

Trådstartare
Min häst behandlades ju som bekant för fång nyligen, fick också en tarminfektion, och avlivades på Hbg djursjukhus. När jag tecknade försäkringen för 1,5 år sedan var jag ärlig och uppgav att jag visste att hästen för ca 3 år sedan haft lindrig fång (hos uppfödaren). Inga reservationer som kunde utläsas ur försäkringsbrevet. Jag försökte direktreglera mina kostnader, men fick inte eftersom de har i sina antecknigar att hästen behandlats för fång innan den försäkrats hos dem. Nu skickar de blankett till mig som jag ska fylla i och förhoppningsvis får jag pengar. Nu har jag en räkning på över 26000 kr som ska betalas inom 20 dagar. Vad tror ni om mina chanser att jag får ersättning? Har henne också livförsäkrad. Tror ni att jag får ut de pengarna, eller förlorar jag dem? Det känns fruktansvärt. Här gick jag omkring och trodde att min häst, som vet. besiktigades vid köp UA, var försäkrad för ALLA sjukdomar och skador. Det står ju INGET annat i försäkringsbrevet.

Sv: Försäkring - får de göra så???

Det är nog lite beroende på typ av försäkring, försäkringsbelopp och bolag vad som gäller ersättningen för veterinärvården. Men efter som hästen är avlivad och inte p g a fång utan tarminfektion så kommer du att få livdelen utbetald, om du har sådan i din försäkring.
När jag haft Sveland så har det tagit ca en månad, Agria tre månader och Folksam tre dagar för att få det beloppet utbetalt. Några andra bolag har jag ingen erfarenhet av.

Ska sägas att Agria är många år sedan så att det kan vara ändrat idag så det går fortare. Sveland där var det veterinären som krånglade med att skicka in sin del av pappersexersisen till bolaget så det kan säker gå fortare. Folksam var så snabba att pengarna kom innan deras beslut om utbetalning hann hem till mig med post.

Mitt bolag är Agria och jag har Agria Maximal 50000 kr veterinärvårdsförsäkring. OM jag inte får ut pengarna kommer jag att känna mig jättelurad. Jag har ju gått runt och trott att det inte var några problem någonstans, och det är det kanske inte heller, eftersom det inte står något om reservationer i mitt försäkringsbrev. Det känns jobbigt just nu, för om jag inte får ersättning kommer jag med stor sannolik inte att ha råd att köpa ny häst :( .

Masse skrev:
Men efter som hästen är avlivad och inte p g a fång utan tarminfektion
Fast vet vi det egentligen? Så tolkar inte jag orginalinlägget... Nä jag läste förstod jag det som att det var kombinationen fång/tarminfektion som var orsaken.:confused: :confused:

Ok, du tror inte att de ser fånget som den utlösande faktorn för tarminfektionen? Och det är därför de krånglar?

Fast om det inte fanns några reservationer borde de ju inte krångla öht... *knepigt*

Håller tummarna att det ordnar sig för dig!

fragansia skrev:
Fast om det inte fanns några reservationer borde de ju inte krångla öht... *knepigt*

Ja, det är ju det som känns oärligt!! De "noterade" någonstans att jag uppgivit att hästen haft lindrig fång för några år sedan, men det blev aldrig någon reservation för fång i mitt försäkringsbrev.

Om det blir tjafs om detta så skulle jag tjafsa tillbaka (eller be någon annan göra det). Reservationer ska stå klart och tydligt på försäkringsbeskedet!! Du får gärna rapportera vad som händer med detta om du orkar.

Om jag kommer ihåg rätt från ditt inlägg om att hon togs in på klinik, så du henne till Helsingborg. Jag har varit med om att veterinärerna där inte var så snabba med att skicka in sina papper till bolaget så det tog lite tid att få ersättningen. Skulle ju kunna vara så för dig om du inte hört något från bolaget ännu.

Tror ni att de kan komma undan med att hänvisa till sin regel att man inte får ersättning för sådant som händer till följd av skada/sjukdom som uppkommit innan hästen försäkrades? Det är ju isåfall ABSURT! Hon hade, enligt mitt köpekontrakt, början till ett fånganfall hos uppfödaren och detta är väl ungefär 5 år sedan. Jag köpte ju, vad jag trodde var, en fullt frisk häst. Hon hade inte haft några problem hos fd ägaren och hon gick ju igenom vet. besiktning utan anmärkning. Jag är bara så irriterad på fd ägaren som lät bli att betala den sista försäkringspremien och som gjorde att jag fick nyteckna försäkring. Hade jag tagit över försäkringen hade det säkert inte varit några problem alls.

Men man lär ju sig ytterligare en sak av denna härvan. Man bör nog alltid ringa och kolla så att det inte finns några "noteringar" hos försäkringsbolaget ang. en häst man är spekulant på. Det räcker tydligen inte att kolla så att det inte finns reservationer i försäkringsbrevet... Om jag hade sålt min häst vidare, t. ex., hade jag inte haft en aning om att det stod något om tidigare fång hos försäkringsbolaget, och det hade blivit näste ägare som ev. stött på det problemet.

Fast man kan inte ringa och fråga bolaget om en ev. blivande häst, det är bara ägaren som kan göra detta!

Det ska verkligen bli intressant och höra hur detta slutar...

Vad gäller räkningen så måste den dessvärre betalas. Sen får du bråka järnet för att få tillbaka pengarna från försäkringsbolaget.

Jag hoppas att du får ut dina pengar, själv så har jag blivit "blåst" på 30 000 kr utav Agria så jag kommer aldrig mer att försäkra någon häst i detta bolag.
Jag frågade allt om denna försäkring jag täckte för hästen då i detta fall, och fick till svar att den täckte allt, även om hästen skulle bli halt och dyl. Ja ja det gör den sa denna Agria Säljare, Bra sa jag och gick i goda tron att detta stämde, men sen så när man väl behövde hjälp så fick jag bara ett nej från Agria och kommentaren att deras "säljare" eller vad man ska kalla dom för, bär inte något ansvar för vad dom säger utan man måste läsa deras villkor, och jag som tycker allt detta med villkor är "luddigt" tänkte att då frågar jag istället. Men det hjälpte inte ett dugg så mitt förtroende för Agria är = 0. Men som sagt jag hoppas att du får hjälp av ditt f-bolag och att du har rätt att få dina pengar!! Lycka till!!

Ja, självklart ska räkningen betalas! Det är ju knappast djursjukhusets fel att försäkringsbolagen är som de är...

annis_e: jag håller med dig om att det är hopplöst att läsa försäkringsvillkoren. De kan ju tolkas lite hur som helst, och i stort sett alltid till försäkringsbolagets fördel.

Det verkar ju helt sjukt!! En reservation ska ju stå på försäkringsbrevet.
Min häst hade också fång och var försäkrad i Agria. Jag ville efter ett halvår ändra till den utökade veterinärvården för att slippa rörlig självrisk vid en ev skada. Det gjorde jag på internet och där fick man ju fylla i ett slags "hälsoformulär". Där fanns en fråga om fång och den kryssade jag i såklart eftersom de VET att hästen har fång eftersom de ett par år tidigare hade betalat ut ersättning för det. När jag fick det nya försäkringsbrevet stod det att det var reservation för fång. Jag blev ju helt förtvivlad och ringde naturligtvis direkt. Nu kommer jag inte ihåg om de bara hade skrivit otydligt eller om jag fick dom att ändra sig, men de skickade ut ett nytt försäkringsbrev där det stod klart och tydligt att reservationen enbart gällde den utökade delen. Då var det alltså den rörliga självrisken och den maximala ersättningen på 50-100 tusen per år. Det kunde jag ju leva med. Men jäklar vad förtvivlad jag var innan allt ordnat sig! Förstår hur du känner...

Ska tillägga att jag fick avliva min häst för drygt ett år sedan pga knäledsinflammation. Det var aldrig några problem med direktregleringen på kliniken vid besöken (mer än att det tog tid ibland!) och när jag hade avlivat hästen tog det bara några dagar innan ersättningen kom.

Du måste hålla oss uppdaterade!!

Nu har jag ringt till den person som står som handläggare. Det är ju så att jag ska få ett brev och sedan få förklara förloppet på sjukdomen. De ska utifrån det bedöma, antar jag, om fången nu är en följd av fången förut.

Jag ifrågasatte också varför jag inte har en reservation i mitt försäkringsbrev, om det nu är problem med det här "början till fång" som hästen hade för 4-5 år sedan. En reservation är bara en förtydling, sa hon på Agria då. Ja men, hallå, antingen HAR man väl en reservation för en sjukdom/skada, eller så har man det inte???!!! Blä, vad det känns jobbigt :( .

Tror du att det hade underlättat för dig om du hade haft möjlighet att överta den förre ägarens försäkring? (Jag har läst att det inte gick...)

Hoppas att det löser sig till det bästa för dig. Rapportera gärna hur det hela avlöper.

Dock tror jag inte, som vissa antyder, att ditt bolag är sämre än något annat. Vi har haft det bolaget till i princip varenda häst i vår familj, har alltid fått ut pengar utan problem och dröjsmål. Jag tror att ALLA f-bolag för häst har fler utdömda/skadade/sjuka hästar nu för tiden - vilket gjort att det kanske inte är lika lätt att få ut pengar som tidigare. F-bolagen är ändå vinstdrivande företag...

Hoppas verkligen att du får ut dina pengar. Det var väl en historia i Ridsport för ett tag sedan som handlade om Agria och hur dom hade gjort fel i ett ärende, så ge dig inte. Jag tror också att du kan överklaga till någon slags försäkringsnämnd, kolla upp dina möjligheter! (och det är gratis, tror jag) Din historial åter helt absurd, jag personligen har alltid haft Folksam och är mycket nöjd med det bolaget. Agria skulle jag aldrig använda eftersom jag har träffat många som är missnöjda med dem.

break_a_leg skrev:
Tror du att det hade underlättat för dig om du hade haft möjlighet att överta den förre ägarens försäkring? (Jag har läst att det inte gick...)

Helt klart! Det är det som de i huvudsak hänger upp sig på (eller låtsas hänga upp sig på, jag vet inte riktigt). Förstår inte varför de inte betalade in sista premien. Även om man planerar att sälja så gör man väl det ändå?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka