Försäkring av unghäst

Wembley

Trådstartare
Jag har precis vet.besiktigat ett 2-årigt sto, ua rakt igenom och ska nu fullfölja köpet :)

Men jag funderar över försäkringen:

Hon är sedan föl försäkrad mot dolda fel i Folksam och står i samma bolag idag. Bör jag ha kvar försäkringen i samma bolag? Jag har ingen erfarenhet av Folksam - hur är era erfarenheter?

Hur skulle ni försäkra en unghäst? Inköpssumman? Vad är vettigt? Hur mycket i A1 resp vet.vård?

Mycket tacksam för era kloka synpunkter! :bow:

Sv: Försäkring av unghäst

mitt enda råd är att vara kvar i samma bolag som hästen "föddes" i...

en häst jag var medryttare var född i A, såldes å byttes till B. köptes tillbaka å bytte även tillbaka till A. Fick gråstarr efter några år, A sa att det kunde hänt under tiden i B...

I övrigt så brukar man väl försäkra för inköpspriset, vet inte om man kan värdera upp pga stam eller så...

A1 får man ju betala massa för liv, så man får väl räkna på om det är värt det.
Jag skulle välja 100 000 i vet. vård och sen sådan typ av självrisk att du betalar mer i självrisk men inte % på behandlingen.
Kan vara klokt att ha sådan vet. vård att det även täcker mediciner (tror if har resor osv också).
Inte kul att inte kunna rädda hästen för att tex operation + eftervård överstiger 50'... Sen om det skulle tillstöta komplikationer eller en ny skada inom året... nä 100' så är man mer safe.
Hellre skära ner på liv än vård!

kul med din nya häst! grattis!!

Folksam är super, har dem till alla mina djur.
Självklart ska du behålla, väldigt dumt att byta i det läget.
Skulle ha inköpssumman i liv o 100k vetvård.

Folksam är mitt favoritbolag, oavsett förändringar i villkoren har jag behållt dem under 10 år nu. Tidigare har deras administration varit en smula virrig, men jag har aldrig haft problem med ersättning.

Behåll bolag!

Jag har Folksam till alla mina djur, har inte haft några problem alls när de gäller ersättning eller frågor.

Tack :) Enligt nuvarande ägaren så skulle försäkringen mot dolda fel följa med oavsett om man skiftar bolag? Men det är kanske inte att lita på?

*kl*
Det låter ju som att Folksam är ett riktigt toppenbolag då ;) Jag har aldrig varit förtjust i Folksam vad gäller andra typer av försäkringar, men det är ju lite annorlunda just med hästförsäkringar och de har jag haft turen att inte behöva nyttja hittills.

Fler synpunkter på Folksam? Har de någon försäkring liknande Agria Incident som täcker andra människor som hanterar hästen?

Tack :) Enligt nuvarande ägaren så skulle försäkringen mot dolda fel följa med oavsett om man skiftar bolag? Men det är kanske inte att lita på?

Ja det gör det under förutsättning att hästen är fullt frisk och inte haft några skador.
enklast att om du väljer annat bolag att du frågar i det vad som gäller, så du känner dig trygg.

Jag hade absolut behållt hästen försäkring. Hur "bra" ett bolag än är eller vad de lovar så kan man inte vara säker om det händer något någon dag.

Jag har aldrig haft problem med Agria trots många som inte tycker om dem. Jag har ändå "hämtat ut" en hel del på mina försäkringar. Triangelmärkning, avlivning, benbitsoperation, buköppning och div kotleder och ögon. Aldrig ett knyst från dem.

Har inte folksam ett tillägg som heter "hästsäker" vet dock inte om det innebär samma sak som agrias incident .

Har själv folksam till hästen ,han stod försäkrad där när jag köpte honom ,har 50.000 i vet och inköp i liv .
Funderar starkt på att höja vet till 100. Och lägga till deras tillägg ang buköppning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Om man köper en unghäst tex utan en A1 sen 30dgr föl..bör man röntga eller hur tänker man? Måste ju finnas flertalet hästar som inte är...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: polly p
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
985
Hästmänniskan Hur vanligt är det att man håller unghästar oförsäkrade? Jag har planer på att shoppa mig en åring och i min värld så försäkrar man...
Svar
13
· Visningar
1 393
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 167
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31