Allt beror ju på vad det är man vill "gardera sig" emot..
och det har ju ofta att göra med vad man har tänkt att använda hästen till.
Ska man tävla, och har för avsikt att göra det i högre klasser, vill man ju gärna att hästen ska hålla för det, och inte ha deftekter i exempelvis ben och rygg som sätter stopp för det!
Om det är ett sto, och man har tänkt att avla efter en tävlingskarriär, kanske ett stopp i tävlingskarriären inte är ett lika stort bakslag :smirk:
En häst som är 10 år har givetvis fler "defekter" än en yngre. Men sedan ska man ju se till; vad har den gjort??!!"
Har hästen brukats; tävlats och tränats regelbundet, och inte bara stått i en hage, och är frisk och kry har den ju även visat sig hållbar !!!
Ta och kolla ev tävlingsresultat, var och hur ofta har den tränats?? Hur har den uppfört sig i tränings / tävlingssammanhang???? Be tex att få prata med ev tränare, och du kan ju även söka upp eventuella klubbkamrater till ägaren
Många hästar som är ojämna i sitt uppförande ( då menar jag alltså väldiga skillnader !!!) och vissa gånger uppför sig jättebra, och andra vägrar gå en meter, kan man misstänka har obehag / ont av något!
Dessvärre tror jag att oavsett hur mycket och hur noga man än letar, så kan det vara något man missar!!!!
Själv bsiktigar jag helst hästarna på klinik, och får en ordentlig genomgång. Men jag brukar inte röntga om det inte framkommer några särskilda misstankar till att misstänka fel!!!!
Om man talar om ev exportröntgen, ja då är det ju oftast andra orsaker i grunden... Men ska du inte försäkra hästen i skyhöga belopp, och bolaget kräver det, eller om du inte ska sälja den på exprot.. så är det väl egentligen ingen orsak att göra det.