Försäkring av ponny

Idas

Trådstartare
När man ska byta ägare på ponnyn, hur går det till med försäkringen? Tar man över ponnyns gamla eller måste man teckna en ny?

Sv: Försäkring av ponny

Det beror på hur gammal ponnyn är, är den över 15 (eller 17 har väl vissa) så kan man inte teckna ny försäkring eller uppdatera den. Men man kan välja att ha kvar en befintlig försäkring.

Är det en yngre ponny så gör ni väl som ni vill. Då kan ni ju välja vilken försäkring ni vill ha och vilket försäkringsbolag ni vill ha.

Så man kan välja att ha kvar samma försäkring som den redan har? Måste man inte ringa till försäkringsbolaget eller så och fixa vem som står på försärkringen?

Man anmäler ägarbyte och vilket datum det sker. Så får säljaren tillbaka för den tid som är betald men som inte kommer att nyttjas av säljaren, och köparen får fakturan till sig istället..

Tänk på att det kan vara riskfyllt att byta försäkringsbolag.

Har ponnyn någon gång varit skadad (eller av någon anledning får en anmärkning på besiktning för den nya försäkringen) kan det hända att det nya bolaget ger en reservation för skadad och inte ersätter den. Reservation på ett ben eller fler, eller för fång t.ex. är itne så kul att ha.

Ta över den gamla försäkringen om det finns möjlighet.

Så man kan välja att ha kvar samma försäkring som den redan har? Måste man inte ringa till försäkringsbolaget eller så och fixa vem som står på försärkringen?

Du ringer försäkringsbolaget!
Uppger hästens nuvarande försäkringsnumer och att du vill teckna över exakt lika på dig (eller om du vill göra någon ändring)
Försäkringen tas bort på gamla ägaren som kommer att få de pengar han har betalt för mycket.
Försäkringen tecknas in på dig och du får hem försäkringsbrev/vilkor/inbetalningskort.

Det beror väl lite på vad du och den gamla ägaren kommer överens om. När jag köpte min första ponny tog vi över hans försäkring, han var 9 år då. När jag köpte varmblodet, 12 år, fick vi teckna en ny, för ägarna ville inte låta den gå över på oss av nån anledning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 405
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Radar utomhus
  • Valp 2025
  • Alternativ till försäkring