Försäkring av hopphäst!

P

provider

Hej alla! Jag har lite funderingar på försäkringar. Har haft tidigare ponnyer försäkrade hos Agria, maximal veterinärvård och maximal liv 90 000:-.
Skulle nu göra en uträkning på deras websida hur mycket det skulle kosta att ha en hopphäst värd 250 000:- försäkrad. Det gick för det första inte, maxbeloppet var 100 000:- liv. Och då skulle det kosta 16175/år. Går det inte att ha den livförsäkrad för 250 000:- då alltså?

Ska man ha hästen försäkrad för lika mycket som värdet? OCH HUR FÅR MAN RÅD?

Om vi antar att en försäkrad häst för 400 000:- har en premie på 16175:- * 4 /år och att en hoppryttare har 4 sådana hästar, då blir det 258.800:- år eller 21.566 per månad.

Det kan ju inte vara ekonomiskt försvarbart.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Sv: Försäkring av hopphäst!

Hur många vanliga dödliga på 130-140cm nivå försäkrar verkligen sina hästar så högt tror ni?

Vi betalar 14.567kr om året för min hopphäst.

De jag vet som haft hästar i den prisklassen har försäkrat dom med full veterinärvård men med ett mycket lägre livbelopp än vad hästen är värd, om de alls haft den försäkrad. Många jämför premien med vad veterinärvården skulle kosta om de betalade allt själva.

Inte jättemånga, det är helt enkelt ekonomiskt ohållbart.

Fasst har man 4 hästar för 400 000kr/st så borde den personen ha ganska mycket pengar :smirk: ;)

Men det finns väl inte så många bolag som försäkrar för mer är 100.000 kr?

Fasst jag förstår ju förstås din tanke..och ja, det borde vara ekonomiskt ohållbart :smirk:

För tänk om man försäkrar för 600 000, hästen dör, då måste ju bolaget betala ut en jättesumma.

Ja, men har man en sådan dyr häst som blir utdömd 2 veckor efter att man betalat 600 000:- för den (brand, trafikolycka, fraktur) och så har man den försäkrad for 100 000:- så blev man genast blåst på EN HALV MILLE.
Jag förstår nog nu alla tävlingsmänniskors lallande med skydd och div.

Mmm, kan inte vara sådär jättekul.
Visst, pengar är väl inte allt, men en halv miljon är väldigt mycket pengar.

Det är dyrt med dyra hästar om man ska försäkra dem.Hästar som är värda flera miljoner är det väldigt ovanligt att man fullvärdes försäkrar då man som rytatre/ägare helt enkelt inte har råd.Hoppning blir man inte direkt rik på, man får leva på sponsorer istället :smirk:

Om man köper en dyr häst å inte har råd att försäkra den å den skadas allvarligt/dör så är det smällar man får ta helt enkelt.

Jag tänkte oxå samma sak.
Man kanske ska tänka sig för innan man skaffar för många hästar som är dyra om man vill kunna ha dem försäkrade :smirk:

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 100
Gnägg Hej! Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i...
Svar
4
· Visningar
1 223
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 236
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 502
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30