Försäkra sadlarna??

R

Rigoletto

Är det någon som vet vad som gäller om mina sadlar skulle bli stulna från sadelkammaren i stallet där jag har min häst inhyrd?

Går det på stallägarens hemförsäkring eller på min hemförsäkring eller måste jag försäkra enbart sadlarna i någon privat försäkring, eller finns det inte nån sån försäkring alls??

Många frågor...!! :smirk:

Sv: Försäkra sadlarna??

Nej det går på hemförsäkringen som har en sådan del inbakad i sig, och den ersätter egendom förvarad på annan inlåst plats för hur stort belopp kan variera beroende på hemförsäkringens utformning.

Om du har en hemförsäkring kolla med de bolaget, på våran försäkring finns även en sk allrisk vilket gör att den ersätter upp till 30000 kr för den egendom som finns på annan plats.(I vårat fall sadel)

I vissa försäkringar för stall, så ingår också utrustning.
När jag tecknade en försäkring till klubben/ridskolan jag var aktiv i, så ingick bla en försäkring som täckte utrustning till ett visst angivet antal hästar.
Men det är inget som kommer "automatiskt" med alla försäkringar för stall!
Men denna klubb valde låg premie, vilket var = hög självrisk.
Så på den tiden var självrisken 6.000:-, vilket ju då om en tjuv stjäl en sadel, ofta inte ens kommer upp i ersättningsbart belopp!
Alternativt om flera sadlar stjäls, så kommer ju självrisken dra ner summan per sadel som ersätts.

Tror inte att stallägarens hemförsäkring täcker din utrustning, men där är jag osäker?!

Men du kan själv ta en tilläggsförsäkring på din egen hemförsäkring, så det täcker stöld av hästutrustning.
Jag har en sådan, vill minnas att den kostar runt 200-300/år.
Och då är sådant jag har "utanför hemmet" försäkrat, vilket innefattar utrustningen till min häst.
De ersätter upp till 20.000:-.

Ok, vad bra! Jag ska ringa o höra med försäkringsbolaget!!

Nej det är inte stallägarens hemförsäkring som går in, det är den egna som skall användas. Om det finns en stallförsäkring, brukar den som oftast ha en så hög självrisk att det inte lönar sig att använda sig av den.

Jag kollade detta med mitt försäkringsbolag (If) när jag köpte nya sadlar. Jag har en extra "otursförsäkring" som täcker alla klantigheter man kan ställa till med, tex lämna värdesaker i bilen, tappa kristallvaser i golvet och sånt som inte den vanliga hemförsäkringen tar. Det är också den försäkringen som gäller för saker som förvaras utanför hemmet, tex sadlar. Den vanliga hemförsäkringen skulle inte täcka stöld av sadel från stallet.

Det är också den försäkringen som gäller för saker som förvaras utanför hemmet, tex sadlar. Den vanliga hemförsäkringen skulle inte täcka stöld av sadel från stallet.

Ja på olika bolag kallas den tydligen olika också, men hos Folksam ger grundförsäkringen ersättning för tex en stulen sadel med upp till 10000 kr, detsamma skulle ha gällt tex om vi förvarat våra däck i garaget. Men med allrisk i vårat fall och i ditt kallas den otursförsäkring, ersätter man lite större belopp än så.

Det där är olika beroende på vilken hemförsäkring du har.
Vi hade inbrott där jag hade min häst inackorderad. Dom stal prcis allt av oss. T om grimmorna. Jag trodde att det var kört för mig men då hade jag på min hemförsäkring något som hette lösöre på annans egendom. Det var upp toll 30000:- och jag hade blivit av med saker för ca 40000:-. Men jag fick en rekvisition till min sadelmakare som hade provat ut min hopp och min allround sadel till min häst. Så dom räknade inte av något. Det var skönt. Men fy f*n säger jag. Det var det värsta jag varit med om. Att mötas av ett urplockat stall.

Jag har också If. Vi har tydligen samma försäkring.
Men jag hade ett tag 4 märkessadlar, och insåg då att om ngn stal ALLT i min sadelkammare, sadlar och annan utrustning, så skulle 20 lapp inte räcka långt!

Så jag försäkrade min ena sadel, den dyraste för sig. Kostade ngn hundring extra per år.

kopparberg - försäkrad upp över öronen... :o

Precis vad vi upptäckte i klubben. Det med att man inte kan använda den värst ofta pga den höga självrisken.
Det stals foder för stora summor hos oss, men det skedde vid olika tillfällen. Den totala summan var minst några tusen per hästägare, men eftersom självrisken var på 6.000:- per TILLFÄLLE, så fick vi inte en spänn! :(

Det var när jag upptäckte det som jag tecknade den extra på min hemförsäkring.

Självrisker är ofta förhandlingsbara men lägre självrisk ger ju i så fall ofta högre premier.

Är det?
Jag trodde de hade "spikade" både premier och självrisker?
Nu har jag lärt mig ngt nytt! :)

Om man ska få ut ersättning för lösöre på annans egendom...
Måste stall/sadelkammare vara låst då, eller gäller det oavsett??
MVH

Ja inlåst på annan plats anger våran försäkring, men möjligen kan man mot större självrisk nyttja föräskringen ändå fast det är jag inte säker på.

Vi kan alltså inte förvara egendomen på olåst plats, för då tror inte jag att våran försäkring gäller.

Hej!

Den "vanliga" hemförsäkringen gäller för stöld ur annan lokal.
Annan lokal kan vara ett stall. Det krävs dock att det är ett inbott =
låst dörr blir uppbruten alt fast låst sadel blir stulen.
Är sadelkammaren olåst och sadeln inte fast låst blir det ingen ersättning från den vanliga hemförsäkringen.

Har du oturstillägg får du ersättning även om du är så klantig att
du lämnar sadeln mitt på stallplanen. Det finns inga begränsningar i hur klantig man kan vara...

/ försäkringsnörden...

Nej, hur så. Tänkte bara förtydliga... Det gjorde välan inget, eller... ;)

Eftersom du svarade på mitt inlägg, fattade jag inte just därför att det i princip var det jag skrev tidigare. Därav frågeställningen.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
531
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix