Försäkra ridhästtravare

Monsieur de Mai

Trådstartare
Någon som vet vad man kan ha för försäkring för en travhäst som man nu i fortsättningen enbart ska använda som ridhäst?

Går det att ha samma försäkring som för "vanliga" ridhästar?

Är det några begränsningar?

Tacksam för snabbt svar då hästen kommer idag :)

Sv: Försäkra ridhästtravare

Eftersom det är hästens användningsområde som styr vilken slags försäkring du kan ha så kan du alltså nu försäkra in denna häst som vilken ridhäst som helst i t.ex. A1 med liv- och veterinärvårdsersättning.

Kolla dock om hästen är försäkrad sedan tidigare, och om du isf kan ta över och lägga om den försäkringen.

Ibland kan det krävas en besiktning för att få en reservationsfri försäkring, men jag har försäkrat in travhästar (som ridhästar) utan besikting och inte fått reservationer.
Med tanke på de låga premierna för rasen så är de nog inte så skadedrabbade som ridhästar... ;)

Ring och ordna försäkringen innan hästen åker till dig, för även om du har karens för sjukdomar och skador så ska den täcka akuta skador redan från det ögonblick du tecknat försäkringen. Om något skulle hända på vägen...

jag har inga begränsingar på min jag har a1 både liv och vet

Eftersom det är hästens användningsområde som styr vilken slags försäkring du kan ha så kan du alltså nu försäkra in denna häst som vilken ridhäst som helst i t.ex. A1 med liv- och veterinärvårdsersättning.

Kolla dock om hästen är försäkrad sedan tidigare, och om du isf kan ta över och lägga om den försäkringen.

Ibland kan det krävas en besiktning för att få en reservationsfri försäkring, men jag har försäkrat in travhästar (som ridhästar) utan besikting och inte fått reservationer.
Med tanke på de låga premierna för rasen så är de nog inte så skadedrabbade som ridhästar... ;)

Ring och ordna försäkringen innan hästen åker till dig, för även om du har karens för sjukdomar och skador så ska den täcka akuta skador redan från det ögonblick du tecknat försäkringen. Om något skulle hända på vägen...

Samma fråga här, har det skilt sig mellan de olika försäkringsbolagen om du fått reservationer?

nu har du nog lite... fel ändå..

tänk på att du behöver göra ett böjprov iaf för att kunna försäkra leder o så.. för travarna har mycket sådanna bekymmer och det täcker inte min flickväns försäkring iaf på agria då hästen inte går igenom böjprovet.. men det förutsätter jag att alla hästar behöver... galoppörer är ju liksom travarna sådanna som inte går igenom böjprov.

däremot så täcker hennes försäkring akut vet och livförsäkring (täcker ungefär avgiften för slakt)...

jag fick när jag köpte min krävde agria att jag skulle göra ett longerprov för att inte få reservation på benen...
annars var det inga problem o har nu en fullt försäkrad kallblodstravare som ridhäst.

För många år sen fick min kompis lära hästen att galoppera för att kunna försäkra den som ridhäst och inte travare.

:confused:
Jaha, då har jag väl drömt det då? :grin:

tänk på att du behöver göra ett böjprov iaf för att kunna försäkra leder o så.. för travarna har mycket sådanna bekymmer och det täcker inte min flickväns försäkring iaf på agria då hästen inte går igenom böjprovet.. men det förutsätter jag att alla hästar behöver... galoppörer är ju liksom travarna sådanna som inte går igenom böjprov.

Agria är det bolag som faktiskt krävde veterinärbesiktning på en av travarna, men Folksam gjorde det inte.

Däremot försäkrade Agria in min varmblodiga ridhäst utan besiktning eller något, och då är det en EXTREMT skadedrabbad och dyrförsäkrad ras... DET kan jag tycka var lite märkligt, men å andra sidan var hon ju bara 2 år då, så det kanske var därför?

I samtliga mina fall har det rört sig om lågt försäkrade hästar med livbelopp på 10-20.000:-. Dyrare livförsäkringar kan jag absolut tänka mig att det krävs besiktning för.

Så jag håller fast vid att det beror på bolag och situation.

Att ridtravarna generellt skulle ha problem med leder och liknande håller jag inte med om. De kanske inte håller för travträning och-tävling (men så länge de används till det så kan de inte heller A1-försäkras), men det är inte alls samma belastning när de blir ridhästar, så där är de oftast ganska oskadade. Vilket jag tycker även syns på försäkringspremierna, som sagt...

däremot så täcker hennes försäkring akut vet och livförsäkring (täcker ungefär avgiften för slakt)...

Men är det inte en racingförsäkring hon har då? Där brukar nämligen inte benen eller någon typ av förslitningsskada ingå? Här pratar vi ju A1-försäkring för ridhästar... ;)

Det jag fetstilat är inte en allmän sanning.

Det jag fetstilat är inte en allmän sanning.

Min förra häst böjdes i alla ben för att slutligen hitta en hasledsinflammation. Den hasen var den enda led hon reagerade på, och det var helt borta när inflammationen var läkt...

Då var hon 17 år gammal, och jag vet inte hur länge hon gick på travet, men lite pengar hade hon sprungit in iaf.

Så nä, travarna är nog friskare än man kan tro, åtminstone när de får leva lugnt ridhästliv.

Måste dock tala om att jag haft en travare med stora problem med knän, rygg och lite av varje, men det finns ju måndagsexemplar inom alla raser.;)

Har ni ringt och tecknat försäkring eller tecknat på nätet? Har det varit skillnad beroende på om de krävt veterinärintyg eller inte? :)

krav på veterinärintyg har nog till stor del med försäkringsbeloppet att göra.

Vilket försäkringsbolag har du?

jag har folksam som jag tog över från förra ägaren. men du kan ringa och teckna en också =)
jättetrevliga, och bra självrisk 2600 + 10% har jag. jag tycker de har bra villkor =)

Jag har folksam på min ridtravare. Ingen vet besiktning krävdes och det finns inga reservationer men då har jag det lägsta livbeloppet (5000 var man tvungen att ta) men dubbel vet. vård +mediciner mm.

Jag ringer gärna, då vet man att det blir genomfört.

Och blir det något fel så har man en fysisk person att skylla på... ;)

Jag har folksam på min ridtravare. Ingen vet besiktning krävdes och det finns inga reservationer men då har jag det lägsta livbeloppet (5000 var man tvungen att ta) men dubbel vet. vård +mediciner mm.

Har du någon koll på vilken årspremie du betalar då?

Vi har också folksam på vår ridtravare men jag har för mig att vi har reservation på hältor eller något sådant. Dom sa att det alltid var det på varmblodstravare och att det inte gick att komma undan :confused: Var några år sedan nu dock.

Jag har en ridtravare (8år). Jag tecknade dock inte min försäkring ny, utan tog över denna då jag köpte hästen (ridhäst sedan vår 2006, jag köpte henne i jan 2008). Hon var då försäkrad A1 Liv 10.000kr, Vet. vård kommer jag inte ihåg.
Nu är hon försäkrad A1 Liv 20.000kr, Vet.vård 100.000kr samt Rehab-tillägg. Jag betalar 401:-/månaden. Folksam.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 966
Senast: fio
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 052
Senast: morgaine
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka