Försäkra import?

S

shane

Jag har planer på att låta importera en häst från Spanien. Är det någon som vet om det går att försäkra en sådan häst redan vid transporten hem? Självklart kommer hästen att besiktas på klinik i Spanien innan jag köper den men frågan är om jag kan låta försäkra hästen i ett svenskt försäkringsbolag med det utländska (på engelska) besiktningsintyget? Bägge länderna tillhör ju ändå EU.
Vill verkligen inte skicka en nästan 100 000 krs häst oförsäkrad på transporten. :crazy:

Någon som har erfarenhet av import och försäkringar?

Sv: Försäkra import?

Jag är inte säker,
men jag tror att du kan försäkra den i ett svenskt bolag innan den är här.
Men det är något som jag bara fått för mig, vet alltså inte.
Kolla på nätet på de olika försäkringsbolagen.

Det går, jag gjorde det med min men jag kommer inte ihåg exakt vilka villkor som gällde så mitt tips är att ta kontakt med ett par av de stora bolagen för att höra vad som krävs.

Alla mina hästar som jag har köpt från spanien har jag försäkrat efter besiktningen i spanien men innan de ställts på transporten.

Har använt mig av olika försäkringsbolag och det har aldrig varit något problem. Har haft heltäckande försäkringar och inga krav på att besikta om dem i sverige.

Lycka till, vad har du förresten köpt och vart ifrån?

Jag fick mitt sto från Island i oktober. Hennes försäkring började gälla samma dagsom hon åkte, dock bara en olycksfallsförsäkring då de har karens på sjukdomar.

Inom 14 dagar efter att hon kommit skulle besiktningsintyg skickas till bolaget.

Så var villkoren på min häst också, känner igen det nu när jag läser det. Jag hade F-sam.

Ja du kan och skall absolut försäkra innan hemresan! Jag är otroligt tacksam att jag gjorde det då min ena skadade sig illa efter köpet men innan hon lastades och kom hem.

Jag fick mitt sto från Island i oktober. Hennes försäkring började gälla samma dagsom hon åkte, dock bara en olycksfallsförsäkring då de har karens på sjukdomar.

Inom 14 dagar efter att hon kommit skulle besiktningsintyg skickas till bolaget.

På If finns en begränsad veterinär vård och innefattar veterinärvård av:
Faktur eller fissur av ben
Sårskada
Fång
Foderstrupsförstoppning
Kolik
Akut tarm infektion
Transportsjuka
Förlossning med kejsarsnitt
Lugninflammation om hästen är yngre än 6 månader.

Den tecknas framförallt om man har hästen kvar på Island.

Det går utmärkt att teckna en mer omfattande veterinärvårds försäkring om man tar hem hästen, men det är då som nämnts 20 dagars karens för sjukdom, men gäller självklart för olyckshändelser under transporten.

När det gäller livet så går det att teckna en vanlig livförsäkring.
Vill man ha A1 på Islandshäst måste de vara spatt röntgade.
Spatt röntgen vid export utförd på Island godkänns ur försäkrings synpunkt.

Är själv lycklig ägare till en import från Island, som i dag har A1 liv och veterinärextra.

Tack alla!

Tack alla för svaren! :bow: Ska ringa mitt försäkringsbolag det första jag gör imorgon bitti för att höra vad dom kräver.

Karensen för sjukdomar finns ju på "svenska" hästar också. Däremot vill jag ha en livförsäkring som täcker upp för inköpspriset innan jag skickar honom och givetvis helst också en veterinärvård för "yttre våld".

Är det någon här som har tagit hem en häst från Spanien? Vore jättekul att höra om era erfarenheter gällande anpassningen till ett nytt land och klimat. :confused:

Hästen är en supersöt liten 9 årig P.R.E. valack som stal mitt hjärta när jag var där på semester. Problemet är att han har stått på box dygnet runt i flera år (så som man håller ridhästarna i Spanien) så jag är lite nervös för att släppa ut honom i början med de andra hästarna. Hur har era importer reagerat på våran annorlunda hästhållning? Ska köpa ett extra tjockt täcke åt honom så att han inte får en chock :D

På If finns en begränsad veterinär vård och innefattar veterinärvård av:
Faktur eller fissur av ben
Sårskada
Fång
Foderstrupsförstoppning
Kolik
Akut tarm infektion
Transportsjuka
Förlossning med kejsarsnitt
Lugninflammation om hästen är yngre än 6 månader.

Den tecknas framförallt om man har hästen kvar på Island.

Det går utmärkt att teckna en mer omfattande veterinärvårds försäkring om man tar hem hästen, men det är då som nämnts 20 dagars karens för sjukdom, men gäller självklart för olyckshändelser under transporten.

När det gäller livet så går det att teckna en vanlig livförsäkring.
Vill man ha A1 på Islandshäst måste de vara spatt röntgade.
Spatt röntgen vid export utförd på Island godkänns ur försäkrings synpunkt.

Är själv lycklig ägare till en import från Island, som i dag har A1 liv och veterinärextra.

Till mig sa de bara om olycksfallsförsäkrigen och från och med samma dag. De ville inte försäkra henne innan, inte ens med olycksfallsförsäkrigen. Det kanske beror på vem man pratar med eller på att jag sa att jag ville ha A1.

IF valde jag bort på grund av spattröntgen. Då jag inte behövde det i Sveland för att få henne i A1 utan reservationer. Hästen hade precis börjat bli hanterad och dräktighetskollen och besiktningen med longering plus första resan i hästtransport var mer än tillräckligt.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 012
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur