Försäkra gammal häst

Nixehen

Trådstartare
Har tagit mig an en äldre dam, 22år gammal, som är helt oförsäkrad. I vanliga fall gör jag inte det, men i det här fallet så föll jag pladask för hästen och kunde inte se den skickas på slakt - frisk och kry och allt. :)

Nu till frågan, vart försäkrar jag henne för att få ut bästa möjliga skydd trots alls?
Är fullt medveten om att de allra flesta bolag har 15år som åldersgräns. Agria har en katastrofförsäkring som inte täcker något alls i stortsett. Vet att något bolag tidigare hade en veteranförsäkring som täckte akuta sjukdomar och liknande - typ kolik, fång, stukningar, hovbölder etc. Någon som vet vilket bolag det är och om den finns kvar?

Något annat bolag som har en veterinärvårdsförsäkring att teckna för en äldre häst?

Tips mottages gärna som komplement till mina googlingar! :)
 
Sv: Försäkra gammal häst

frågan är om du hittar någonstans där du kan försäkra henne alls är jag rädd... Agria veteran går att teckna fram tills hästen är 21, och det är den enda försäkring jag har hittat för äldre hästar...
 
Sv: Försäkra gammal häst

Kollade upp när vi var intresserade av en äldre ponny och hittade inget användbart alls, så vi valde bort ponnyn.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Jag vet äldre (20+) hästar som försäkrats hos Folksam. Inte liv kanske, men ganska högt i veterinärvård.
Men det var något/några år sedan, vet inte hur det är nu.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Jag vet äldre (20+) hästar som försäkrats hos Folksam. Inte liv kanske, men ganska högt i veterinärvård.
Men det var något/några år sedan, vet inte hur det är nu.

det är nog ganska länge sen? Folksam har 15-årsgräns förutom på ett par raser där det är 17 som gäller.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Har tagit mig an en äldre dam, 22år gammal, som är helt oförsäkrad. I vanliga fall gör jag inte det, men i det här fallet så föll jag pladask för hästen och kunde inte se den skickas på slakt - frisk och kry och allt. :)

Nu till frågan, vart försäkrar jag henne för att få ut bästa möjliga skydd trots alls?
Är fullt medveten om att de allra flesta bolag har 15år som åldersgräns. Agria har en katastrofförsäkring som inte täcker något alls i stortsett. Vet att något bolag tidigare hade en veteranförsäkring som täckte akuta sjukdomar och liknande - typ kolik, fång, stukningar, hovbölder etc. Någon som vet vilket bolag det är och om den finns kvar?

Något annat bolag som har en veterinärvårdsförsäkring att teckna för en äldre häst?

Tips mottages gärna som komplement till mina googlingar! :)

Vår 18 åring är försäkrad hos Agria, men dels köpte vi henne väldigt billigt, och sen har de ju skrivit ner hennes värde, så nu är livförsäkringsdelen i princip noll. Men eftersom hon ska tävla SM i både hopp och fälttävlan tyckte jag att hennes värde var lite högre, men gick icke att höja.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Är du helt säker på de åldersgränserna? :confused:
Jag är helt säker på att jag vet minst en häst som varit över 20 (23-24 tror jag) som försäkrats hos dem. Någon tusenlapp i liv första året, sen försvann det, och vet.vårdförsäkrad för typ 50. Det var inte så många år sedan, mindre än fem iallafall.

Edit: Var in och kikade på Folksams hemsida och där står klart och tydligt att den rasen den hästen är av får försäkras till och med 17 års ålder. Himla skumt, eftersom jag är helt säker på att den försäkrats där som 20+ :confused:
Kan det vara skillnad om den tidigare varit försäkrad hos nåt annat försäkringsbolag kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkra gammal häst

Jag köpte en 19-åring för några år sen och trots att hon var av en ras (arab) som har äldre åldersgräns än många andra fick jag inte försäkra henne alls. Slutade med att jag la undan pengar varje månad och det blev (för utom det sista året) bättre ekonomiskt för mig, i och med självrisker...
 
Sv: Försäkra gammal häst

Är du helt säker på de åldersgränserna? :confused:
Jag är helt säker på att jag vet minst en häst som varit över 20 (23-24 tror jag) som försäkrats hos dem. Någon tusenlapp i liv första året, sen försvann det, och vet.vårdförsäkrad för typ 50. Det var inte så många år sedan, mindre än fem iallafall.

Edit: Var in och kikade på Folksams hemsida och där står klart och tydligt att den rasen den hästen är av får försäkras till och med 17 års ålder. Himla skumt, eftersom jag är helt säker på att den försäkrats där som 20+ :confused:
Kan det vara skillnad om den tidigare varit försäkrad hos nåt annat försäkringsbolag kanske?

På Folksams sida står det att veterinärvård kan ALLA hästar tecknas för, står inget om ålder. Fan trot.
 
Sv: Försäkra gammal häst

KL
Jag vet att det gått att teckna hos Folksam tidigare (går inte längre, sedan dom ändrade villkoren) om man hade andra andra hästar och var känd för att sköta dom väl. Men det var en bedömning av ombud/bolag och från fall till fall.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Jag hittade åldersgränserna på folksams hemsida, men det är ju enkelt att ringa och fråga dem annars.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Det blev en veteranförsäkring hos Agria, livvärdet utfaller enbart vid katastrofer (A2) men veterinärvårdsförsäkringen gäller vid akuta skador och sjukdomar upp till 30'000kr. Och det var väl i stortsett det jag ville ha, något som täcker vid mindre grejer såsom kolik, sårskador osv.

Det stod att åldersgränsen var 21, men jag knappade in hennes födelsedatum och det gick fint. Nu är hon ju född i slutet på maj, så kanske var det därför som det gick bra? Att de inte räknar som alla andra per år, utan på faktiskt födelsedatum? Jag vet inte, men det gick igenom i allafall! :)

(Jag var dock tvungen att söka på veteranförsäkring i sökfältet för att få fram rätt "blankett", annars kom bara katastrofförsäkringen fram. Kan ju vara bra för andra att veta kanske! :) )
 
Sv: Försäkra gammal häst

Fick du någon uppgift om vad försäkringen skulle kosta ?
Sitter precis och går igenom våra försäkringar och frågan är om det verkligen är lönt att ha en så gammal häst försäkrad (har också en 22 åring) i år. Veterinärförsäkringen kostar mer än dubbelt så mkt som för de yngre och räknar man sen till att självrisk + rörlig del dessutom skall betalas så blir det ju rätt stora saker det skall vara för att försäkringen skall falla ut och frågan är gör man så stora saker på en 22 åring. En vanlig kolik på hemmaplan kommer ju aldrig upp i några summor så att de täcker självrisken ens, inte heller sårskador.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Den kostar 43kr/månad - hutlösa summor, eller hur? :D
Då är det 30'000kr begränsad vet.vård + 15000kr A2. liv. 2800kr självrisk + 20%. Dessutom ingår Agria Incident och Agria Plus.

Känns helt okej. :)
 
Sv: Försäkra gammal häst

jag har mina två gamla tanter i agria veteran och betalar några hundralappar i halvåret...
 
Sv: Försäkra gammal häst

Aha det är A2 vet du valt, tycker inte den gäller för någonting i stort sett bara om det handlar om frakturer odyl allvarligare skador. A2 vet är ju till för travare och galoppörer egentligen, inget jag skulle lägga pengar på.
 
Sv: Försäkra gammal häst

jag har mina två gamla tanter i agria veteran och betalar några hundralappar i halvåret...

Och då är det väl som i ovanstående fall A2 vet som ingår och då kan man ju lika bra klara sig utan den, gäller ju ändå inte för den typ av mindre allvarliga skador som faktiskt är något man behandlar på så gamla hästar.
 
Sv: Försäkra gammal häst

När det gäller gamla hästar har man inte så mycket att välja på utan får ju ta det som ingår i veteranförsäkringen. Men det är ju upp till var och en om det är något man tycker är idé att ha eller inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 032
Senast: Woffe
·
Hästmänniskan OJ såg att jag postat tråden fel... snälla flytta den:crazy: Hej allihopa! Jag har hittat en trevlig välutbildad herre som jag är...
Svar
9
· Visningar
2 738
Senast: Amelia
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som vet om det finns veterinärvårdsförsäkring att tillgå till en äldre häst? Är så att jag och sambon köpte ett sto för...
2
Svar
20
· Visningar
3 185
Senast: auryn
·
Ekonomi & Juridik I december skickade vi in ett papper till Agria om att betala en av hästarnas försäkring via autogiro. Detta skulle dras från min sambos...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 514
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp