förröntgen och skippa registrering?

Belethien

Trådstartare
Har ni gjort förröntgen - varför?

Eller har ni röntgat men inte registrerat resultatet någon gång? Varför då?

Sv: förröntgen och skippa registrering?

Menar du för HD? Isåfall ja, jag röntgade min jaktlabbetik utan att skicka in resultatet. Hon va slapp i sina höfter (i övrigt fin form på kula och skål) Och hon va precis fyllda 1 år och hade precis börjat löpa så det va en chansning att röntga henne då. Men när tiden ändå var bokad så gjorde vi det.
Tyckte det va bra att få en koll i tidig ålder också så jag vet vad det är jag tränar och jagar med, jag misstänkte att hon inte va helt ok i höfterna eftersom hon va så lös i bakkärran eller hur man ska förklara. Så det var mest för att bekräfta misstanken jag gjorde det.

Enligt vet som röntgade va det bättre att vänta och träna upp henne lite och röntga igen och skicka in det resultatet istället. Han ansåg även att hon inte va riktigt färdigväxt, vilket jag håller med om. Armågarnas resultat skickade vi in och de va så fina de kan bli.
Jag ska röntga om henne nu i vår igen och de resultaten kommer att skickas.
Visserligen kommer vi inte att avla på henne i vilket fall men det är för uppfödarens skull vi ska skicka in. Hon vet även om att det inte såg hundra ut första gången.
Om man jämför henne nu och då så har det blivit en enorm skillnad på henne, hon är fortfarande väldigt liten i modellen (drygt 50cm hög och ca 20kg) men hon är som en liten bulldozer, vrålstark i arbetet och har en balans utan dess like. Så det blir intressant att kolla upp henne igen.

/LL

Senast ändrad:

Inte personligen, men en vän förröntgade en 6 mån BC med uppenbara problem, den hade inga höfter öht o fick somna in direkt.
Nuförtiden publicerar SKK negativa HD fynd även om hundägaren inte betalar för avläsningen.

I samband med en hältutredning röntgades min islänning om vid 9 års ålder, jag såg ingen anledning att skicka resultatet till SKK. Hon hade för övrigt u.a. på höfterna som unghund och de såg mycket bra ut även när hon blev äldre :).

Inte personligen, men en vän förröntgade en 6 mån BC med uppenbara problem, den hade inga höfter öht o fick somna in direkt.
Nuförtiden publicerar SKK negativa HD fynd även om hundägaren inte betalar för avläsningen.

Nu tänker jag på de som folk inte ens skickar in. Tydligen får man göra så? Röntga och skippa att skicka in helt enkelt.

Menar du för HD? Isåfall ja, jag röntgade min jaktlabbetik utan att skicka in resultatet. Hon va slapp i sina höfter (i övrigt fin form på kula och skål) Och hon va precis fyllda 1 år och hade precis börjat löpa så det va en chansning att röntga henne då. Men när tiden ändå var bokad så gjorde vi det.

Hur "illa" var det då när ni väl röntgade? Gav veterinären någon tanke om det?

Jag har förröntgat ett antal hundar, säkert närmare 20-talet totalt.

Alla har varit hundar som jag funderat på att köpa in, men som varit för unga för officiell röntgen.

Vallhund:
Visst är det vet/kliniken som skickar in, men jag som ägare kan ju välja att göra en officiell eller "inofficiell" röntgen.
Om jag röntgar min hund och det ser ut som skräp och jag säger till vet att jag inte vill skicka in plåtarna till SKK för avläsning så kan inte vet göra det på eget bevåg.
Eller "kan och kan", det kan de ju, men det är MIN hund och jag avgör själv vad som skall göras med ev röntgenbilder.

Om en vet skulle "gå bakom min rygg" och skicka in röntgenbilder, "anmäla" tandförluster/ep/krypthet eller annat till SKK/rasklubb/förs.bolag eller annat så skulle jag OMEDELBART byta vet.
Det handlar ju om vilket förtroende jag kan ha till min vet!

/Swat

Illa och illa, hon hade/har slappa höfter, jag kunde själv se på plåtarna att det inte va 100. Vet trodde på en c höft och en b/c. Hon har aldrig visat några besvär utav det hela utan tränas normalt/hårt och jag går både jaktprov och jagar med henne.
Vet trodde att det skulle "dra ihop" med träning. Hon kommer troligtvis inte få ont utav det heller. Vet trodde att det borde bli bli B på höfterna med träning.

Jag kommer köra på som med vilken apportör som helst sålänge hon inte visar nåt, och skulle hon visa på problem så får man ta ställning till det då. Hellre ett kort och lyckligt liv en ett långt och tråkigt!

/LL

*tillägg*

Vet ville inte göra något säkert uttalande om graden utan det va vad han trodde utefter hur andra hundar sett ut som han röntgat och sen fått veta status på.
han hade även sett hundar med samma utseende på höfterna som på min lilla som hade fått en klar förbättring när de vuxit i kostymen och blivit ordentligt tränade och vuxna.

/LL

Är det så?:)

Jag var/är intresserad av en hund. Ägaren gjorde hd/ad röntgen, veterinären sa att armbågarna inte såg bra ut. Ägaren lägger ut henne på annons då hon inte kan användas i avel. Jag har varit och tittat på hunden och hon verkar vara en toppenhund, men väljer att avvakta tills resultatet av röntgen kommit in på skk avelsdata. Ägaren la ut henne på annons innan resultatet kommit.

Resultatet kom aldrig in och jag ringde då till skk, kvinnan som jag pratade med säger att plåtarna är avlästa men att ägaren inte betalat avgiften så resultatet kan inte komma ut Offentligt. Tyvärr är resultatet låst även för personalen, så hon kunde inte säga hur hd/ad såg ut, även fast det är avläst.
Har pratat med ägaren och jag får endast betala avgiften när jag köpt henne, inte innan ifall resultatet skulle vara hemskt. Blir då ännu svårare att sälja henne. Tråkigt att ägaren resonerar så.

Men då menar du att om hon har dåliga armbågar eller höfter så hade resultatet änndå kommit ut? Även fast inte avgiften är betald. Isåfall borde tiken ha bra hd/ad eftersom resultatet inte lagts ut:)

På kliniken jag jobbat på var vi noga med att innan hundarna röntgades förklara att bilderna kommer att skickas in och att resultatet kommer att offentliggöras på SKKs hemsida. Vill inte kunden detta är det fritt fram att välja annan klinik. De får också skriva under remissen i förväg.

Detta för att undvika att stå där med fula bilder som verkligen borde registreras men som djurägaren inte vill skicka in. Det innebär massor av jobb för personalen "i onödan".

Vill de hellre ha en hältundersökning med tillhörande röntgen får de då betala för det istället.

Det är så det bör gå till. Resultatet gör ju ingen skillnad för individen den har ju de leder den har, men för populationen som helhet.
Vi har på vår klinik haft några fall med ägare som inte velat skicka in resultaten då de varit dåliga. Bla en Kryzalik med grav patellaluxation där ägaren vägrade skriva under remissen. Mycket bättre när remisserna är underskrivna i förväg.

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 607
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 385
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 579
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31