Förra årets hö.

S

snuttis_linsan

Vad händer med höet till våren? Vad för näringsämnen försvinner och minskas både protein och energi?

Blev bara nyfiken :)

Sv: Förra årets hö.

Tkr det beror lite på vem man frågar vad man får för svar...
Har själv hört och kr det vanligaste svaret är att det bara är vitaminerna som försvinner, men bara för en vecka sedan när jag var hos min sadelutprovare (gammal hästkarl) så sa han något om att den här årstiden så får ju många byta sadlar för att nästan 50 % av näringen från grovfodret försvinner...

Det beror nog helt enkelt på att dom fodrat för lite under vintern och att det syns på hästarna nu att dom fallit ur..

Tkr det beror lite på vem man frågar vad man får för svar...
Har själv hört och kr det vanligaste svaret är att det bara är vitaminerna som försvinner, men bara för en vecka sedan när jag var hos min sadelutprovare (gammal hästkarl) så sa han något om att den här årstiden så får ju många byta sadlar för att nästan 50 % av näringen från grovfodret försvinner...
det där är vad man trodde förr, idag vet man bättre sedan man börjat med grovfoderanalyser...

Att folk behöver byta sadlar så här års beror nog mer på att det faktiskt går åt både energi och proteiner till pälsbytet och att det inte täcks upp med en ökad foderstat

det där är vad man trodde förr, idag vet man bättre sedan man börjat med grovfoderanalyser...

Att folk behöver byta sadlar så här års beror nog mer på att det faktiskt går åt både energi och proteiner till pälsbytet och att det inte täcks upp med en ökad foderstat

Jaha men är det verkligen många som analyserar på våren också? :)

Det är vitaminerna (som ju ofta försvinner vid kontakt med luft) som försvinner i ett korrekt lagrat hö.

Har andra näringsämnen försvunnit beror det på att något förbrukat dem, t.ex. svampar eller andra mikroorganismer, och då är det ju tveksamt om höet skall användas som foder öht.

Faller hästarna ur på våren beror det på att de gått med brister hela vintern, och dessa visar sig som tydligast nu på våren. Dels för att det pågått under ganska lång tid vid det här laget, dels för att det går åt extra näring på våren vid pälssättning, kanske uppträning etc.

Jag tror inte det är så vanligt att man som privatperson analyserar igen på våren (kanske en hygienisk analys?), men det har ju gjorts av forskare för att få fram det svaret. ;)

ja gissar oxå att det är pälsbytet lr att vissa fodrat dålig tidigare så att det visar sig nu...

Men kändes inte värt att ta upp en diskussion om det, han skulle säkert bara tycka att jag var ett okunnigt barn ;)

Jag har fodrat med fjolårshö hela denna säsongen (fick in för mkt...) alltså hö skördat sommaren -07.

det analyserades hösten 07 (har inte siffrorna här nu)
Slängde sedan iväg en analys på samma parti i höstas, -08, och värdena var i stort sett exakt desamma! ganska kul att veta, nu har detta höet varit väl-lagrat, på luftig skulle helt täckt med halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka