Förr i tiden

M

Moneypenny

Ni som är äldre hur var hästarna att hantera då?

Idag så gnälls det ju att våra hästar är så hispiga och svårhanterade osv. de kan inte gå på ridskola mm.

Jag kom o tänka på detta när jag var hos min mormor, dom födde upp hästar förr, och det blev en del hästpratande om både då och nu det har ju förändrats. Fick höra om diverse knäppa galna hästar som fanns i bygden runt deras gård.

Således så ställde jag frågan, Var det vanligt att hästar bits/sparkades förr?
Mormor svarar: Ja det var mycket vanligare än idag.

Vet att min mor och hennes syskon hade hästar av både den nerviga känsliga typen och lugna snälla hästar. Dom hästarna vi har hemma är alla snälla och lugna, en är väldigt känslig och stressar lätt hon är ett rent eng flb.

Sv: Förr i tiden

Jag tycker det skulle vara märkligt om hästar rent generellt bets och sparkades mer förr. Snarare skulle jag tro att om det är så att det förekommer i mindre utsträckning nuförtiden beror det på ett utökat säkerhetstänkande i kombination med en större förståelse för hästars beteende och därmed en annan hantering.

Däremot är det så nuförtiden att många prestationsavlade hästar inom exvis hopp och dressyr kan vara hispiga eftersom man ju vill att exempelvis en dressyrhäst ska vara "på tårna", ha snabb reaktionsförmåga och fylld av energi. Med det kommer även känslighet och ibland en viss nervositet.

Dessutom kan det vara så att ett stabilt psyke ibland får stå tillbaka för bra hoppgener eller en exeptionell trav.

Jag tycker inte det är någonstörre skillnad på hästarnas temperament nu mot förr... Jag växte upp på sena 60talet, 70 talet med ardenner och halvblodsuppfödning, och det fanns olika individer då som nu.
jag har inga erfarenheter av att de var mer bitska då heller

Fast idag finns det ju många fler som är totalt okunniga som har häst.
Människor som inte har det här med djur med sig från uppväxten. Det är ju en helt annan kultur nu än då.

Jag har svårt att tro att hästarna är hispigare idag jämfört med då.

Ancan mina morföräldrar födde upp halvblod vid den tiden och enl min mamma så var det inte värre då än nu.

Vilket får mig att tro att det kan vara dagens okunniga människor som får hästarna att bli nervösare.

Den skillnaden som finns idag är att många fler har egen häst som kanske inte kan så mycket. Men problemhästar fanns ävgen förr.

Min farfar och pappa (de var hästmänniskor :D) var båda bra på att ta hand om problemhästar av olika slag, så det fanns alltså såna som man behövde hjälp med, även om folk i allmänhet hade större hästkunskap eftersom det fanns fler hästar helt enkelt i samhället (vagnshästar mest, i jordbruket osv)
Farfar höll på med hästar inom det militära och fick rida officerarnas hingstar när de själva inte klarade av dem dvs rida dem lugna först....

Min moster red också "tokiga" hästar efter vad jag hörde talas om, (min mamma sa att hon ramlat av så ofta och därför var som hon var:angel:) Så de fanns.

Hästar är nog hästar då som nu.

Ridskolehästarna och andra hästar när jag var liten var vad jag minns precis likadana som hästar idag. Vissa var lugna och coola, vissa var stissiga och några sparkade efter folk, andra bet och de flesta var väldigt snälla öht:D

Som jag sa innan...hästarna var precis som nu, en del galna,en del elaka, en del rädda, men överlag så var det bra hästar då som nu:)

DOCK - finns det absolut fler okunniga hästägare nu än då, men å anfdra sidan tar de hjälp mer från "proffs" än tidgare...

Ja det tror jag med, men blir fundersam över alla ridskolor som har "så" svårt att hitta trevliga hästar.
Polisen säger sig också ha svårt att hitta hästar.

Det som är skillnaden idag är väl att hästarna är mer högställda och ädlare, fast det finns ändå en hel del av den gamla modellen kvar med.

Fast idag finns det ju många fler som är totalt okunniga som har häst.
Människor som inte har det här med djur med sig från uppväxten. Det är ju en helt annan kultur nu än då.

Jag har svårt att tro att hästarna är hispigare idag jämfört med då.

Ancan mina morföräldrar födde upp halvblod vid den tiden och enl min mamma så var det inte värre då än nu.

Vilket får mig att tro att det kan vara dagens okunniga människor som får hästarna att bli nervösare.

Bra teori! :bow:

Immer

Jag tycker inte det är någonstörre skillnad på hästarnas temperament nu mot förr... Jag växte upp på sena 60talet, 70 talet med ardenner och halvblodsuppfödning, och det fanns olika individer då som nu.
jag har inga erfarenheter av att de var mer bitska då heller

Håller med! Är 60-talist och jag tycker mig inte märka någon större skillnad.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka