Förprövning av stall

Hallau

Trådstartare
Vill bara reda ut en sak så att jag helt säker och har allt på det torra.
Var inne på djurskyddsmyndighetens hemsida, och tittade på förprövning för att bygga stall. Jag behöver inte ansöka om jag bygger för färre än 5hästar.
Har jag fattat rätt, nu när alla nu regler kommer?

Ska bygga stall för 4hästar och sedan ev en lösdrift. Först när jag ska bygga lösdrift behöver jag söka eller?
(eftersom anläggningen då rymmer mer än fem hästar)

Sv: Förprövning av stall

Då måste fortfarande ha byggnadslov, sedan kan du bygga stall för hur många hästar som helst men om du sedan får tillstånd att ha mer är 4 hästar är en annan sak...

Jag har för mig att det alltid krävs förprövning om man bygger helt nytt (oavsett antal platser). Däremot att det inte krävs förprövning vid ombyggnation (ex ändra ett gammalt kostall till häststall) så länge inte antalet platser överstiger 4. :confused:

Kanke lite klumpigt av mig men glömde förklara att jag ska bygga om i en gammal lada.

Finns det fler djur på gården kan det behövas förprövning även om det är mindre än fyra hästar.
Ring och kolla med länsstyrelsen, det är dom som sköter förprövningen. Normal kostnad för häststall är 3 000.

Det är "lantbruksdjur" som räknas. Dom delas in i något som heter djurenheter beroende på sort och ålder. Det är antalet djurenheter som styr om eller vilka tillstånd som krävs när det gäller förprövningen. Samma som gäller när man ska ha foderareal för EU-bidrag, fast då med undantag av hästar som ju inte ger något bidrag.

Nyhet från o med nästa år. Hästar som betar får man bidrag för!!!

Det är inget nytt. Det har jag fått länge men det ger inga extra bidrag för att dom är just hästar. Det har kor och får gjort. Det som är nytt är att även "hästgårdar" kommer att omfattas av jordbruksstöden. Men eftersom jag har kor och får också så har jag haft bidragen sedan -95.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 020
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar