Föröka kantnepeta?

tanten

Trådstartare
Tänk så enkelt allt vore om man hade obegränsat med pengar...

Nu är det inte så och väninnan vill gärna ha en kant med nepeta... Plantorna är rätt dyra och jag kan inte se att kantnepetan verkar breda ut sig lika villigt som andra perenner gärna gör.

Kan man ta sticklingar? Så frö?

Tips please!

Sv: Föröka kantnepeta?

Jag har professionella trädgårdsfanatiker i min närhet, och jag är rätt säker på att man kan ta sticklingar av nepeta (vill minnas att jag har hört dem prata om det).

Knipsa av skott, 8-10 cm långa, under ett bladpar och där stammen/grenen inte förvedat sig. Ta bort de nedersta bladen. Peta ner i såjord, och se till att hålla jorden fuktig, men inte dyblöt. Jag skulle gissa att du får en överlevnad på sådär 75%. Jag hade förvarat krukorna nära mig, tex på balkongen, just för att komma ihåg och lyckas med att hålla dem fuktiga.

Sen när de börjar växa kan du toppa dem, så grenar de sig fortare.

Tex Impecta har frön också, men det tar ju en evighet med perenner, och nu är det ju redan juli.

Tack! Härligt! :laugh:

Då ska jag ut i skydd av sommarskymningen och stjäla sticklingar :angel:
(Eller snarare höra med bekanta om jag får ta hos dem).

Har ju framgångsrikt förökat åbrodd med sticklingar så detta borde gå. Har ju tillgång till ett växthus att ställa dem i.

Jag har fått kantnepeta av släktingar som helt enkelt grävt upp en tuss o gett mig - ingen av plantorna har spridit sig men däremot blivit kraftigare med åren. Jag skulle lätt kunna dela med mig av en tuss utan att det märktes vilket var fallet hos min släktingar också - dom bara tufsade till plantorna där det min tuss suttit så syntes det inte.
Nepetan är en av dom växter som jag aldrig skulle behöva betala för - dom som har delar gärna med sig - bara man frågar.

Vet inte om det är mina bruna fingrar eller den jordmån vi har här.... men hos oss har jag inte sett speciellt frodiga ex av nepeta. De står som solitärer där man planterat dem.

Önskar du bodde närmare så skulle jag gärna komma och byta växter med dig :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 030
Senast: Otherside
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 852
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar