Fornbonde resa

S

skjootan

hej alla!

Ja då är de dags för premiär tur till Skästra marknad med pållen å gummi trilla :)
Undrar ifall någon har varit där el rent av ska köra dit själv i år?
Jag har dock problem då min bossa har gått sönder så han är inte så mycket körd med tygre redskap :/ men han är i godkonition endå å är körd med ´rockarden en del tolkad å mycket riden så de ska väl fungera? :D

Om någon har en bossa att låna ut är jag oändligt tacsam ni får gärna Pma.

En hobby ryttare/kusk med gamla anor :D

Sv: Fornbonde resa

Ja då är de dags för premiär tur till Skästra marknad med pållen å gummi trilla
Andra försöket att svara. Skumt det här. :crazy:

Var ligger Skästra? Jag älskar gamla genuina marknader. Om det är en sån.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din bossa. Kanske någon sadelmakare i närheten?

LIA

Sästra ligger i Hälsingland utan för Järvsö å visst är de en sådan marknad! :)
Jag och en kompis kommer att köra frånb Söderhamn å vi har dit 11mil så tur å retur blir de tunga 22mil med all last. Vi kör dit på 2dagar och sedan samlas alal ekipage ( 21 st hästar ) å så kör vi in gemensamt till martknaden,för två år sedan var de 4000 folk i inresan å tittade lite mäktigt kan jag ju lugnt påstå med adennrar nordsvens bruks häst å kallblodstravare å fjordingar har de varit med :)

Ja detta me dbossa är rädd för att om jag stoppar om den nu så får han skav under resans gång kanske därför tänkte jag just på att kanske låna en,vi får se ska höra med sadelmakaren.

Vilken väg tar ni från Söderhamn? Kör ni hela vägen? Eller åker hästarna transport? Jag vet ingenting men är
Jättenyfiken!!:d

Japps vi kör hela vägen från Söderhamn :D
Vi kör genom regnsjö å den vägen upp förbi arbrå på insidan aldrig igenom. Såg att du ev bor i Bollnäs? kan ju pma om du vill.

Helmysigt!
Hade varit roligt att delta. Så synd att Sverige är så attans långt.

LIA

Japp vi bor i Bollnäs. Vilket datum är marknaden? Nu till helgen eller?...

Sästra ligger i Hälsingland utan för Järvsö å visst är de en sådan marknad! :)
Jag och en kompis kommer att köra frånb Söderhamn å vi har dit 11mil så tur å retur blir de tunga 22mil med all last. Vi kör dit på 2dagar och sedan samlas alal ekipage ( 21 st hästar ) å så kör vi in gemensamt till martknaden,för två år sedan var de 4000 folk i inresan å tittade lite mäktigt kan jag ju lugnt påstå med adennrar nordsvens bruks häst å kallblodstravare å fjordingar har de varit med :)

Ja detta me dbossa är rädd för att om jag stoppar om den nu så får han skav under resans gång kanske därför tänkte jag just på att kanske låna en,vi får se ska höra med sadelmakaren.
Det må jag säge att det var mig ingen kort rese du skall fare på.
Rut.

Hallå!!!

Jag vill också vara med ju! Men jag kommer från andra hållet. Kommer från Bergsjö och lämplig väg är ju över Ljusdal.

Vem arrangerar detta? Hur gör man för att få vara med? Jag ska ändå dit så det kunde ju vara kul att ta hästen så han får jobba lite också.

/Madelene

De tar 2 dygn för oss att köra dit å 2 hem :) hel häfftigt i sommras red vi en resa på 22mil :)

Hej Madelene.

Nu är de alldeles för senta tt anmäla sig vilket man måst egöra. De tar bara in ett viss antal hästar då de är ju över nattning för häst å männsika i skästra då :) men kom vet jag på markanden å prata me doss så får du mer information! markanden är den 24-25 mars! Ett tipps är ju att komma på lördagen då vi alla kör in på markanden samtidigt :D

Resan för oss är 22mil fram å åter så de tar fyra dagar då de ska pausas fikas hästarna ks avila å de ska ätas å sovas ;) lite planerand innan man ska iväg med hö mat till oss å så vidare men de är kuligt värre!

Jag ska definitivt dit, mina föräldrar kommer upp enbart för denna marknad, de har varit på den tidigare och tycker den är underbar.

Ska försöka haffa tag i någon av er!

/Madelene

Ja ! Klart du ska haffa oss! :D snacka lite skit på min vagn kommer de vara jagå en till tjej tror ingen annan åker så Eva har sin pojkvän med dsig så :) men kom fram å häsla! Jag har lite STOR PANIK nu när vi inte får tag på varg/hundskinns pälsar :(

Vi träffs i möra i Söderhamn, så får du låna en päls av mej. Men den är liten, den passar kanske sonen eller den lilla människan. Fast du ska ju ha en oxå. Kanske nån annan här inne, kan bidraga?!
Vi kommer till marknan, och hoppas få se myyyycket fina vagnsekipage!

ja kanske någon??

Igår fick jag hämta trillan fasen vad kul,nu ska de sparas till en trilla. Mitt i allt så passade inte seltungorna i skakel hålen så jag fick låna hovslagarens FINA sele :D
Så jädrans roligt detta! wiiih!

Och visst ses vi idag! å sedan på markanden å alal fiiiiiina ekipage! Tror en tjej skulel ta sin fjording hingst hon hade honom förr aåret :love: å ja en massa hästar blir de :D

Ni har väl påbörjat resan nu, få se om vi kommer efter vägen o tittar på er.:love:

Hurru du är en vecka tidig då :D ;)

Tusen tack för igår! Känd emig mindretrevlig blir alltid lite förvirrad när de blir felr folk men de var kul att träffa dig! Å pälsen kommer till användning. Men åk nu inte i morgonå titta efter oss :) vi rullar iväg torsdag den 22 mars :D

Madelene!

Jag tror inte vi träffades någe var du där på marknaden?

Tog lite iinformation,ni som är intresserade anmäl er till nästa år, men de vill ha bruksraser kallblodstravare går bra men mindre hästar användes ju inte av böndr :crazy: men de finns plats som hjälp redor på en del trillor så håll utkik. jag tror jag fick fullt på min vagn annars hade jag gärna tagit med er alla :D

Sedan kör de ju från Huddik! Dem skulel du kunna samköra med ju! kanske du vet vilka de är från Nirsgård? Pma!

Mvh Anna

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka