Formulering i kontrakt?

Humelibumlan

Trådstartare
Hjälp tack :bow:
Jag ska låna ut mitt sto för avel och kommer skriva ett eget kontrakt.. Men det är några saker jag vill få med, men behöver jälp med att formulera mig på ett bra o kortfattat sätt. Hoppas någon kan hjälpa..

1. Stoet ska lånas ut för avel, men jag har tillåtit ägarens döttrar att rida henne lite.
Jag hade tänkt formulera det så som att hon får promenad ridas, men nu har jag förstått att promenad ridning är ett begrepp som kan tolkas väldigt olika.. och inte som jag gjort- typ barbacka skritturer i skogen :o
Jag vill att det ska framgå att hon inte får ansträngas eller tränas, inte heller vill jag har hon ska ridas dressyr på eller hoppas... Utan just skrittas lite i skogen, för att hon tycker det är mysigt och kul ungefär.

Jag vill oxå att det ska framgå att ridning sker på egen risk och skador uppkommna pga. ridning, inte får belastas försäkringen, alltså inte belastas på så sätt att det i framtriden kan vara svårt få ersättning för "riktiga" skador, eftersom det redan är uttaget för skada pga. av ridning... *svammel svammel*
Jag vill oxå det ska vara tydligt att hästen inte är någon nybörjar häst, utan kräver väl rutinerad ryttare.( Något jag upptäckt att de flesta ryttare själva anser sig vara, men kanske inte riktigt är) och att hon inte kan uppfattas som trafiksäker, eller direkt säker på något sätt.

Hon är alltså ingen idiot att rida, men är ganska lätt stressad och väldigt stark och svårtstoppad om hon skulle tycka något är farligt eller bli lite för pigg..

2. De som lånar henne kommer låta henne föla "hemma" och jag vill att det tydligt ska framkomma att det är viktigt att det sker på bästa och säkraste sätt. Att det ska finnas kunnigt folk närvarande eller som snabbt kan komma och hjälpa till om något skulle gå snett.

3. Hon ska betäckas om nästa år, av mig eller någon annan. Och de som lånar måste vara förberedda och godkänna att hon och deras föl kommer flyttas för semin och ev. uppstallas på ett annat ställe (inte hemma hos dem) efter konstaterad dräktighet... Men jag vill ju oxå att de ska få vara med och bestämma/godkänna vart hästarna ska uppstallas... men inte på ett sätt de bara kan säga nej till alla andra ställen än hemma hos dem...
Men självklart förstår jag att de inte vill skicka deras föl till andra änden av sverige.. dock vill inte jag eller någon annan som lånar ha hästarna hemma hos dem..

4. Hon ska ha foder väl anpassat för henne och för dräktiga ston och senare digivande... Men vill inte kräva att de måste analysera fodret... men inte heller dutta till henne lite hö och havre..

Som ni ser behöver jag massa hjälp med formuleringen, annars lär kontraktet bli 15 sidor rent svammel :o ;)
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Jag skulle nog iaf välja ett färdigtryckt kontrakt och skriva dit egna villkor också. Fast det där med ridskadorna tror jag blir svårt att formulera, vem kan avgöra i vilket sammanhang som hästen har fått skadan? Vissa skador kan man ju få både i hagen eller under ridning.
 
Sv: Formulering i kontrakt?

break_a_leg skrev:
Jag skulle nog iaf välja ett färdigtryckt kontrakt och skriva dit egna villkor också. Fast det där med ridskadorna tror jag blir svårt att formulera, vem kan avgöra i vilket sammanhang som hästen har fått skadan? Vissa skador kan man ju få både i hagen eller under ridning.
Jag har kontraktet i grunden, det var just dessa frågor som blev lite kluriga att formulera rätt...

Och jo, jag har tänkt precis som du att de är svårt påvisa vart skadan uppkom... Men det är just det att jag vill att de ska förstå att ridning inte är syftet med att hon lånas ut och att de ska vara väldigt försiktiga, för sköts det inte så kan de bli skyldiga att betala skadestånd ungefär...
Om hon snubblar på en trärot är det ren olycka oavsett om det sker i hagen eller under en lugn ridtur, men galopparas hon på en åker och skenar ut på vägen- Ja, då blir jag arg och upprörd.. och det vill vi inte

Jag vet att jag är luddig, men vill ha det skrivet, så alla vet vad som gäller!
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Det här med ridning av ens häst är inte så svårt att formulera, men vem är det som ska se till att det efterföljs? I så fall måste den formuleringen nog skrivas med ett vitesbelopp, men skulle något hända vid ridning så är det ju DU som måste bevisa att de har ridit på ett felaktigt sätt - och det kan ju bli svårt. Även om man skrittar ut med en häst så kan de ju faktiskt få spel och skena till skogs...

Jag förstår dina tankar, men jag tror att vissa klausuler kan bli svåra att få ihop.
 
Sv: Formulering i kontrakt?

break_a_leg skrev:
Det här med ridning av ens häst är inte så svårt att formulera, men vem är det som ska se till att det efterföljs? I så fall måste den formuleringen nog skrivas med ett vitesbelopp, men skulle något hända vid ridning så är det ju DU som måste bevisa att de har ridit på ett felaktigt sätt - och det kan ju bli svårt. Även om man skrittar ut med en häst så kan de ju faktiskt få spel och skena till skogs...

Jag förstår dina tankar, men jag tror att vissa klausuler kan bli svåra att få ihop.
Jag förstår precis hur du tänker o menar oxå ;) och hur svårt det kan vara att visa eller bevisa.. :smirk:
Men jag vill ändå ha det med i kontraktet och sen hoppas på gudskelov att inget händer..

Och just att det kan hända under en skrittur är ju självklart, jag vill bara att de ska förstå att det sker på egen risk och står hästen på vägen med sadel på, ja då kan man ju anta att de red.. :angel:

Jag vet som sagt att det blir konstigt, men jag är envis och vill ha det skrivet! :p

har du nå formuleringsförslag på det andra? :D
 
Sv: Formulering i kontrakt?

När det gäller fölningen kan du väl skriva något om att den ska övervakas av kunniga personer och vid ev komplikationer ska veterinär tillkallas omgående?

Hästen ska ha en foderstat som är anpassad efter dräktighet/digivande sto?

Jag tycker att sådant här är svårt, vi har haft sto som vi tagit föl på (trav) men mig veterligen så hade vi inget jättekontrakt utan det var mer så att de vi lånade stoet av litade på oss ;)

Lycka till iaf!
 
Sv: Formulering i kontrakt?

break_a_leg skrev:
När det gäller fölningen kan du väl skriva något om att den ska övervakas av kunniga personer och vid ev komplikationer ska veterinär tillkallas omgående?

Hästen ska ha en foderstat som är anpassad efter dräktighet/digivande sto?

Jag tycker att sådant här är svårt, vi har haft sto som vi tagit föl på (trav) men mig veterligen så hade vi inget jättekontrakt utan det var mer så att de vi lånade stoet av litade på oss ;)

Lycka till iaf!
Tänk vad enkelt det blir om man frågar någon annan som inte har massa oroliga vanföreställningar för sig ;) Tack så jätte mycket :bow:

Detta är oxå ett travsto... men förra gången jag lånade ut en häst, skrev vi bara ett litet kortfattat kontrakt och det slutade med att jag fick påringning från djurskyddet om att mina hästar var vanvårdade och utsvultna :mad:
Nu är det skriva ALLT som gäller... :D
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Frågan jag spontant ställer mig är om det verkligen är rätt människor du lånar ut till? Självklart ska det finnas ett kontrakt som reglerar väsentligheterna, men när det ska detaljregleras som i det här fallet är problemet oftast ett annat än rena forumleringar...

God hästhållning (foderkunskap, kunskap om användningsområdet - avel i det här fallet och grundläggande hästkunskap - t ex skoning, sårvård etc) är något som är ett MÅSTE för att jag ska lämna ifrån mig en häst.

Vad gäller ridningsbiten hade nog valt att lägga en bilaga där jag berättar om hästen (precis som du gjort här) och i kontraktet skrivit att hästen får skrittmotioneras och att ridning sker på egen risk, se bilaga 1.
 
Sv: Formulering i kontrakt?

När vi har lånat travsto till avel har vi använt STC leasing kontrakt. Och vi har inte haft några problem med det, men då har vi inte ens funderat på rida... ;)

Det ena stoet gick direkt från tränaren till stuteri och stod kvar där hela tiden från betäckning till avvänjning och då sålde ägarna henne. Så den hade vi inte så mycket med att göra egentligen utan vi köpte bara tjänsten av stuteriet.

Det andra stoet vi lånade hade fölunge när vi skulle betäcka, så vi hämtade henne hemma hos de som leasde henne, körde till betäckning, och hämtade efter konstaterad dräktighet lämnade hos de som hade fölungen. Sedan när de hade vant av fölungen hämtade vi stoet till "vårat" stall där hon sedan stod tills hon fölade. Då var det vi som hade ansvaret med allt, när hon sedan hade fölat hos oss och fölet var avvant valde hennes ägare att hon skulle skickas på slakt för hon var gamal, trött och skulle nog inte klara ytterligare fölning.

På samma sätt gjorde jag när jag leasde ut ett travsto till avel, men där köpt familjen henne sedan.
Men det är klart, har du erfarenhet av att hästarna har blivit vanskötta så förstår jag att du vill skriva kontrakt på allt, själv hade jag nog blivit väldigt ställd om någon av de vi leasade av hade velat skriva ett sånt kontrakt, mest för att jag ser det som självklart att hästarna ska ha god omvårdnad, foder veterinär osv...

Försäkring förestän så har vi gjort så att ägaren har stått för försäkringen men vi har betalt den.
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Lovisaleonora_ skrev:
Frågan jag spontant ställer mig är om det verkligen är rätt människor du lånar ut till? Självklart ska det finnas ett kontrakt som reglerar väsentligheterna, men när det ska detaljregleras som i det här fallet är problemet oftast ett annat än rena forumleringar...

God hästhållning (foderkunskap, kunskap om användningsområdet - avel i det här fallet och grundläggande hästkunskap - t ex skoning, sårvård etc) är något som är ett MÅSTE för att jag ska lämna ifrån mig en häst.

Vad gäller ridningsbiten hade nog valt att lägga en bilaga där jag berättar om hästen (precis som du gjort här) och i kontraktet skrivit att hästen får skrittmotioneras och att ridning sker på egen risk, se bilaga 1.
Eh? Varför skulle det inte vara rätt människor? :confused: :confused:

Ridningsbiten där var smart! Tack
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Jag sa redan när han ringde på annonsen att jag var noga med att vi skulle skriva ett kontrakt mellan oss och att "allt" skulle stå...
Jag har iallafall skrivit kontraktet och skickat det till honom, så han får fylla, föreslå ändringar osv...
Jag skulle nog intetycka det var så konstigt omjag lånade hästen, utan tycka det var bra att ägaren var nogrann o rädd om sin häst :D
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Nej det är nog mest för att de hästar vi har leasat har varit av grannen och en bekant så vi har liksom inte hamnat i några situationer.

Men som sagt, fundera på det där när sto och föl ska flyttas eller inte. Vi har tyckt att det har varit smidigast om stoet har stått kvar tills fölungen är avvand. Dräktigheten kräver ju inte så mycket av stoet än då utan snarare digivningen. Och jag skulle nog inte vilja att "min" fölunge flyttades ifrån oss för att sen komma hem igen, man vill ju vara med i början så man vet vad som har hänt dem. Vi började ju binda upp, borsta och greja på gången redan från början så hon var väldigt väl hanterad våran lilla stounge. Hur hon blev en sådan häxa sen vet jag inte riktigt... :confused:
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Snurrfian skrev:
Nej det är nog mest för att de hästar vi har leasat har varit av grannen och en bekant så vi har liksom inte hamnat i några situationer.

Men som sagt, fundera på det där när sto och föl ska flyttas eller inte. Vi har tyckt att det har varit smidigast om stoet har stått kvar tills fölungen är avvand. Dräktigheten kräver ju inte så mycket av stoet än då utan snarare digivningen. Och jag skulle nog inte vilja att "min" fölunge flyttades ifrån oss för att sen komma hem igen, man vill ju vara med i början så man vet vad som har hänt dem. Vi började ju binda upp, borsta och greja på gången redan från början så hon var väldigt väl hanterad våran lilla stounge. Hur hon blev en sådan häxa sen vet jag inte riktigt... :confused:
Jo, det där har ju varit ett litet problem, för stoet kommer jubetäkas om nästa år.. och då måste ju hans föl med...
Jaghar iallafall skrivit in det i kontraktet att sto o föl får åka till semin och sen kan uppstallas hemma hos mig, på stuteri eller i ett stall som godkänns av både mig o hans som lånar.. men det kan ju bli såde får stå kvar hos han oxå.. Skrev iallafall att hon de flyttas, behöver hanm bara betala för de kostnader som tillkommer hans föl..
Inte så kul för han om typ sto med föl far ner till skåne... :smirk:
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Ärligt talat och med all respekt för "egna kontrakt" - de ska hålla juridiskt också OMkonflikt uppstår!
Så hade jag varit i Din situation, så hade jag kontaktat ngn. juridisk kunnig inom häst, t.ex. LRF Konslut och bett om hjälp at utforma ett sådant kontrakt med de krav och villkor Du har!
Allt för Din, hästens och fodervärdens säkerhet!

Lycka till

mvh
Carina på Cesam Arabians
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Cesam skrev:
Ärligt talat och med all respekt för "egna kontrakt" - de ska hålla juridiskt också OMkonflikt uppstår!
Så hade jag varit i Din situation, så hade jag kontaktat ngn. juridisk kunnig inom häst, t.ex. LRF Konslut och bett om hjälp at utforma ett sådant kontrakt med de krav och villkor Du har!
Allt för Din, hästens och fodervärdens säkerhet!

Lycka till

mvh
Carina på Cesam Arabians
Om ett muntligt avtal är juridiskt gällande är väl ett eget kontrakt det oxå? Även om jag kan tänka mig att en duktig advokat snabbt kan strimmla ett hemma gjort kontrakt och hitta små kryphål..
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Det kan finnas juridiska svängar som gör vissa avtalspunkter ogiltiga. Vilka kan jag inte på rak arm säga, men efter att ha arbetat på en advokatbyrå kan jag säga att det man tror är vattentätt ofta läcker som ett såll. Och i de flesta fall (av de jag sett) hade det varit en stor hjälp med en jurist för formuleringens skull. Annars kan det lätt bli en pappersprodukt som i grund och botten inte gör någon nytta.
 
Sv: Formulering i kontrakt?

Humelibumlan skrev:
Om ett muntligt avtal är juridiskt gällande är väl ett eget kontrakt det oxå? Även om jag kan tänka mig att en duktig advokat snabbt kan strimmla ett hemma gjort kontrakt och hitta små kryphål..

Jovisst är ett muntligt avtal också gällande, men där kan det ju stå ord mot ord och då kan det vara svårare att bevisa...
Ju mer mankan skriva ordentligt, desto bättre när/om det blir en konflikt!

mvh
Carina på Cesam Arabians
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 610
Senast: mamman
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 623
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp