Förmodligen en sträckning?

Philosophia

Trådstartare
Min stackars tik har knappt hämtat sig efter hundbettshistorien (om någon minns den) förrän hon råkar ut för nästa grej :( .

I fredags visade hon tecken på att hon inte verkade må riktigt bra och förmodligen hade ont någonstans. Smärtan kom väldigt plötsligt och var väldigt diffus: Det började med att hon var ängslig och skrek till ibland och det var oklart varifrån smärtan kom (jag misstänkte munnen först, vilket det alltså inte är). Vi har varit hos veterinären, som tror och hoppas på att det är en sträckning eller liknande och hunden får nu Rimadyl mot smärtan. Det ska hon äta i ca. 14 dagar och är det inte bättre då så går vi vidare med utredning för att se om det är något annat.

Förutom de allmänna tecknen på smärta och obehag har hon haft följande symptom: Hon skriker till när hon skakar på sig och om man försiktigt för ned hennes näsa mot bringan. När det var som värst så skrek hon till när hon åt ur matskålen (vid de typiska "ätrörelserna", om ni förstår vad jag menar). Dessutom har jag hittat en triggerpunkt kring höger armbåge/bog: Om jag för fram höger framben så att benet är parallellt med marken och därefter trycker på undersidan av armbågen så visar hon tecken på smärta. Hon är inte halt när hon travar, men vill inte gärna lägga för mycket vikt på höger fram när hon t.ex. reser sig upp efter att ha legat ner.

Min fråga till er är om ni har erfarenheter av liknande smärtor på era hundar och om ni skulle tolka det som en sträckning eller om ni känner igen symptomen som något annat, t.ex. AD, diskbråck eller annat. Och om det är någon som har erfarenhet av sträckningar, hur lång tid har det tagit innan ni har märkt några förbättringar. osv.?

Sv: Förmodligen en sträckning?

Ingen med erfarenheter?

Iallafall, nu verkar hon må väldigt bra. Förvisso går hon på Rimadyl, men om det fortfarande är bra om några dagar så tänkte jag pröva sätta ut Rimadylen och hålla tummarna för att smärtan inte kommer tillbaka.

En följdfråga (även om ingen förmodligen kommer svara ;) ): Veterinären föreslog hundsim som rehabilitering efter bettskadan (hunden har tappat lite muskler efter konvalecensen efter bitskadan).

Någon som har prövat det?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 016
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka