M

Moej

Jag har formproblem. Min häst kan grunderna i western nu, alltså styra, stanna osv. Men jag vet inte hur jag ska göra med formen. Hon är alltså omskolad från "engelsk ridning".
Förr har vi alltid för att få henne att gå i form genom att ha mer stöd på yttertygeln än innertygeln och driva, om någon förstår.
Hur gör jag nu? Jag vill inte ta - sen ge efter med hela tygellängden. Det funkar inte för varken henne eller mig. Vi blir bara förvirrade.
Formen har förvirrat mig i flera månader nu, så jag tänkte att jag kanske skulle bli kvitt den förvirringen nu...

Sv: Formen

även westernhästar måste kunna gå med tygelkontakt. På vilket sätt blir det förvirrande för er att jobba med tryck-release?

Så jag kan rida på kortare tyglar i början när vi "formar"?
För när jag tar och sen släpper ut hela tygellängden verkar hon inte förstå vad det handlar om och vi kommer som inte framåt med det, och har inte gjort det på ett halvår. Jag själv har lite svårt att förstå också hur hon ska förstå när hon inte behöver gå i form heller,.

Moej skrev:
Så jag kan rida på kortare tyglar i början när vi "formar"?
För när jag tar och sen släpper ut hela tygellängden verkar hon inte förstå vad det handlar om och vi kommer som inte framåt med det, och har inte gjort det på ett halvår. Jag själv har lite svårt att förstå också hur hon ska förstå när hon inte behöver gå i form heller,.
Du behöver/ska inte släppa ut hela tygellängden men ge henne en "lagom" eftergift när hon sänker huvudet (eller hur du nu vill ha hennes huvud -en del går naturligt i en högre form ju) och börjar komma under sig med bakbenen.
Tyglarna ska aldrig hänga och dingla. Jag gör så att jag anpasar tygellängen så att när jag höjer handen lite och ber om samling så får jag en lätt kontakt. När jag sänker den igen blir det lagom slack i tygeln.

Hon går naturligt i en ganska låg form, enligt mig, både i hagen och vid ridning. Slänger in en bild på hur hon oftast har huvudet.

annat168.jpg

När jag ridit "engelskt" förr har jag självklart alltid gett en liten eftergift när hon sökt sig ner i rätt form, men den har inte varit så väldigt stor, bara stor nog för att hon skulle förstå att hon gjort rätt.
Så jag ska göra så nu också, eller ska jag ge ännu lite mer eftergift?

Jag tycker att när hästen gör rätt (släpper bettet i det här fallet) då ska den få 100% eftergift. I början kommer hon antagligen att falla ur formen totalt, om hon är van att "bli buren", men då är det bara att "plocka upp henne" igen o börja om. Tillslut förstår hon att om hon går i form så får hon vara i fred, o därmed kommer hon att bära sig själv! :) Det krävs mååååååånga upprepningar o ridtimmar, men det är det ju värt.

O du ska ju inte vara rädd för att ta i henne, western betyder inte långa tyglar från start. O behöver nödvändigtvis inte betyda överdrivet långa tyglar öht. Det viktiga är eftergiften o att du inte "bär" runt henne!!

Jag vill inte riktigt släppa dressyren helt, alltså när jag rider dressyr (inte så ofta, men ändå) använder jag ju samma hjälper osv. som i western, men det går ju inte att släppa hela tyglarna på tävling. Och det är väl förrvirrande för henne att jag släpper helt ibland och ibland inte, så jag försöker hitta nåt mellanting.

En häst som kan gå på lös tygel, kan även gå MED tygelkontakt. Vice verca verkar det dock inte funka så bra :angel:

Alltså, träna varierande form när du rider, men var noga med att ge eftergift när hon gör rätt. Sen när du kommer på tävling så vet ju din häst att om hon går i form så får hon vara i fred, o efter mkt sådan träning så accepterar hon tygelkontakt utan problem. Bara för att du inte har slack tygel behöver du ju inte dra! Vilket du förmodligen inte tänkt göra heller.;)

Men ni med hästar som går i form på lös tygel, hur gör ni för att få dem att förstå när de inte behöver gå i form och hur får ni dem att förstå när de ska gå i form?

Jag har en stor undrar??? Vad har tygelkontakt med form att göra??? Jag tycker det är lite skrämmande att det finns ryttare som tror att hur hästen bär sitt huvud talar om vilken form den går i!! Hästens form är när den sätter in bakdelen under sig när den rör sig, och rör sig med bjudning utan att gå på framdelen, vilket många hästar gör. Ju mer du håller i den desto tyngre blir den.

Som kenneth skrev så har det med bakbens aktivitet att göra. Jag menar bara att en häst SKA kunna acceptera tygeln, lös eller inte lös. Inte går min häst heller i form så fort hon ser en sadel...Det är ben som gäller, men även här, eftergift.

Det är klart det inte blir nån form "utan bakbensaktivitet". Men, min pålla har mycket lättare för att få den rätta formen på korta tyglar och i slutet av ett ridpass, och då utan minsta hjälp från mig.

Dock vore det inte så konstigt om jag trodde det bara var hur hästen bär huvvet som spelar roll med tanke på min ålder, de flesta andra i min ålder brukar nöjja sig med en krökt nacke.

Men funderar ännu på frågan jag ställde i mitt förra inlägg.
Om vi vill att hästen ska forma sig eller gå i form eller kalla det vad ni vill, hur säger ni det åt den? Samma när ni inte vill att den ska "vad ni nu kallar det" längre?

När jag var 14 så visste då jag vad "form" var. Likaså med 14 åringarna som hänger istallet nu med. Inget att skryta med.:o

Nåja, har sagt mitt, hoppas att ngn annan har bättre ideér!:)

Inte här verkar det som. Nu ska jag inte dra alla över en kam, men..

Till Moej:Vet att det är frågan om nåt annat men vad är det för sadel du har på din häst??
Ser ut sm en islandshäst sadel men jag har sett en sk. Kallblodssadel som ser ut så. Är det en sån?

Jo, det är en islandssadel. Bilden är tagen förra sommaren.
Den sadeln fick jag med när jag köpte henne 2003 och den passar henne inte längre, därför sålde vi den i somras. Så nu har jag ingen sadel alls :cry: Varken den eller westernsadeln passar henne, och det är omöjligt att hitta en passande sadel åt henne.

Rekomenderar varmt Monségurs (fransk bladsadel) westermodell som man måttbeställer. Går även att få förkortad om man har det problemet. Första gången min häst har en sadel som ligger perfekt! Hennes raka och extremt breda rygg passade inte heller i traditionella westernsadlar.

trap001.jpeg

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 756
Senast: Lillefrun
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 350
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka