M

Moej

En westernhäst som tidigare varit "dressyrhäst", borde den klara av att ibland gå dressyr även fast den håller på att lära sig formen på westernvis? Tänker då på skillnaden mellan hjälperna och så. Kanske lite luddigt, men jag hoppas ni förstår :)

Sv: Form

såklart!

Använd de hjälper som känns bra för hästen! det är bra att variera formen och steglängden då och då!

För att göra det lätt för hästen vilken stil det är som gäller är det oftast bäst att ha olika utrustning på hästen. Detta har jag sett på många hästar som tidigare har varit dressyrhästar, men som har gått över till western. och när de sätter på hästen den engelska utrustningen och använder "dressyrhjälper" så har hästen fattat på en gång vad det är som gäller, men lika snabbt fattat vad det är som gäller när de byter tillbaka till westernutrustningen...

Så för att göra ett långt svar kort :d
Ja, de kan den!

Det där är rätt fascinerande att hästarna kan skilja på utrustningen och veta vad dem ska göra:)

I ett stall där jag hade mina hästar fanns en familj med två hästar som tävlades i olika grenar av olika familjemedlemmar.
Den ena vet jag dressyrtävlades av mamman och i western av ena dottern. Den andra gick dressyr, hoppning, western och distans.

Hästar är mångsidiga om man ger dom chansen. :D

ja, jag kör hoppning/dressyr/western/bruksridning med ena hästen och den andra dressyr/western, och det funkar utmärkt :D

man har aldrig tråkigt ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka