D

dragonlady

En svår fråga att svara på men hur skulle ni beskriva den form som behövs för LB respektive LA?

Sv: Form

Vägarna/rörelserna i alla program finns till för att just testa formen. I LB är det ju lägre krav på formen eftersom man "bara" behöver kunna bibehålla den genom tex. serpentinbågar, 15m-volter i galopp, 10 m-volter i trav etc. I LA höjs däremot kraven då du ska kunna bibehålla formen (och takt och tempo etc.) genom skänkelvikningar, förvänd galopp, ryggningar, 10m-volter i galopp etc.

dragonlady skrev:
En svår fråga att svara på men hur skulle ni beskriva den form som behövs för LB respektive LA?
LA. vad menar du då för program det finns ju LA:1 som hästen inte behöver gå i högform medans LA p:1 som det finns nästan bara samlade gångarter.

Det som får mig att undra är att vi satt och jämförde olika bedömningar där samma hästar gått i båda klasserna.

En häst fick i LB1 bedömningen god form och i LA1 för låg form.

En annan fick i LB1 för god form för klassen och i LA1 ej tillräcklig form.

En tredje fick i LB1 stadig form och i LA1 bär sig ej tillräckligt.

I samtliga fall är det samma ryttare i båda klasserna.

Hur vet man att man rider i en för klassen lämplig form:confused:

Den första hästen du beskrev, som fick god form i LB och för låg i LA, i LA krävs ju mer samling än i LB, därav att formen blev för låg.

Den andra hästen som fick kommentaren för god form. Det har diskuterats förut i en tråd här huruvida domarna kan/får bedöma formen som "FÖR" bra. Personligen vet jag inte riktigt vad som koms fram till men jag har själv fått kommentaren "för bra form för klassen" och tycker inte att man kan säga så. Sen att den i LA:n inte hade tillräckligt bra form kan ju ha varit någonting temporärt, den kanske var spänd eller trött eller liknande. Eller att den helt enkelt går bra i LB men inte riktigt är klar för LA än.

Den tredje hästen är väl ganska normal, går bra i LB men har inte riktigt samlingen för LA.

Hur man vet att man rider i en för klassen lämplig form? Om man ska vara riktigt säker ska man skaffa sig en riktigt bra tränare! :D

Ingen större skillnad tycker jag. Men om det skulle t ex varit La P:1 så är det JÄTTE stor skillnad. För där finns det nästan bara samlade gångarter.

dragonlady skrev:
Det som får mig att undra är att vi satt och jämförde olika bedömningar där samma hästar gått i båda klasserna.

En häst fick i LB1 bedömningen god form och i LA1 för låg form.

En annan fick i LB1 för god form för klassen och i LA1 ej tillräcklig form.

En tredje fick i LB1 stadig form och i LA1 bär sig ej tillräckligt.

I samtliga fall är det samma ryttare i båda klasserna.

Hur vet man att man rider i en för klassen lämplig form:confused:

Vilken av dem är din häst så är det lite lättare att tipsa dig.?!

Läser man tävlingsreglementet så står det att hästens form ska vara att nosen är strax utanför lodlinjen och att nacken är högsta punkt på hästens hals.
Att hästen går "för bra form" är ju befängt! Man kan väl inte rida FÖR bra lixom..???
Jag tror däremot att bedömningen på hästens form är hårdare ju högre klass man tävlar i. Annat kan vara att i lättare klasser får man inga avdrag om man tar några skrittsteg i en halt från trav, medan man i högre klasser är hårdare på sådant.

Tävlade för övrigt just IDAG lätt B2 och red fel väg:crazy: inte kul, men det var typ första tävlingen och jag hade bara ridit hästen en enda gång innan tävlingen, så det var väl inte fy o skam för jag kom inte sist iallafall :smirk:
Framridningen gick jättebra, men väl inne på banan så satte hästen huvet i taket och rusade på.....attans lixom.....!

http://www.youtube.com/watch?v=Hqv_kw3B71k

Är inte så bra på att förklara saker men gör ett försök:
Hästen behöver inte ha lika mkt vikt på bakdelen o sätta den lika mkt under sig i LB som i LA. I LC:1 får hästen vara pyttelite framtung o ha nosen lite bakom lod stundvis, men för varje nivå ska vikten fördelas mer o mer jämnt tills den har mest vikt på bakdelen.

I LB:n kan hästen gå lite lägre o friare än i LA, där den ska vara mer samlad (=mer vikt på bakdelen o mer vinklade bakben som sätts in längre in under hästen, vilket gör att det ser ut som om framdelen "lyfts" o blir lättare o nacken automatiskt kommer högre upp o nosen kanske längs, eller ngt framför lod, stegen blir kortare o rundare)

Det du skrev om hästarna som fått olika i LB o LA kan bero på nåt av följande:
¤ Krävs mer samling i LA än LB, hästen orkar kanske inte bära sig i en högre form än LB än
¤Hästen kanske var trött i andra klassen o orkade därmed inte samla sig tillräckligt, utan gick antingen i LC/LB form eller så sänkte den ryggen/hade för mkt vikt på framdelen

Tycker det var en ovanligt bra förklaring den blev man mycket klokare på:) .

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fiorano
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
437
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Idag startade Breeders Trophy i dressyr på Flyinge Kungsgård. Med nytt format för de yngsta hästarna, testridning och clinic för...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024