Form & sits & avslappning

Z

Zilver

Tävlade i hoppnign för första gången i fredags en 30 cm klass, hadde bara en kvart på mig att värma så det blev lite skritt, trav, en mycket kort galopp och sen ett uppvärmnings hopp sen red jag klassen.

Då jag är redigt hopprädd så var jag mycket spänd och nervös men när vi var klara så slappnade jag av och plötsligt så börgade han gå som en dröm, man kände vilken kraft det var i bakbenen för varge steg och formen var underbar plus att öronen hängde åt var sitt håll och guppade med:D

Jag har alltid trott att för att få en häst i bästa form så får man jobba för det med lösgörande övningar och tempoväxlingar men kanske är hemligheten bakom det hela att få sig själv och hästen att slappna av och sen bara sitta rätt så fungerar det.

Vad tror och tycker ni?
 
Sv: Form & sits & avslappning

Det berodde kanske på att hästen hade hoppat... Så fort jag hoppat några språng med min ponny så blir han mkt mjukare o går i en bättre form. Gångarterna blir oxå bättre så fort vi hoppat. Sen beror det säkert på dig själv oxå, en spänd o nervös ryttare rider inte så bra...

Från hoppla, som oxå blivit väldigt hopprädd
 
Sv: Form & sits & avslappning

Hur ska hästen kunna gå avspänt och bärigt om ryttaren inte är det?

Det handlar inte om att genom arbete hästen dit, det handlar mera om att låta den komma dit.
 

Liknande trådar

Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 070
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp