Form på 4 årig hingst

Freazer

Trådstartare
Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr.

Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni tycker en ung (3-4 årig hingst) ska ridas för att ni ska välja den. Såklart är det annat också som spelar in i valet till ert sto men tanken på detta slog mig när jag tidigare i veckan såg ett klipp på en svensk avelsgodkänd hingst i 4 års åldern läggas ut i vad jag fattade som lite reklam, ”titta på vår fina hingst”. Jag vill inte skvallra om hingsten i sig utan om ngn vet vilken hingst jag syftar på så önskar jag att vi kan diskutera formen som hingsten rids/tränas i och inte namnet. 🙂
 
För mig skulle det vara ganska stor skillnad på vad jag förväntade mig av hingsten om den var 3 eller 4.

3, röra sig i balans i alla gångarter i lämplig form större delen av tiden

4, mer stabil i formen och förhoppningsvis lite mer självbärig.
 
För mig skulle det vara ganska stor skillnad på vad jag förväntade mig av hingsten om den var 3 eller 4.

3, röra sig i balans i alla gångarter i lämplig form större delen av tiden

4, mer stabil i formen och förhoppningsvis lite mer självbärig.
Har du möjlighet att visa en bild på vad du tycker är en stabil form för en 4 åring?🙂
Skiljer ju sig en del mellan hopp och dressyr tycker jag.
 
IMG_4569.jpeg

@Freazer Global Hope som 4-åring, nåt sånt här tänker jag mig ungefär
 
Nu sysslar jag ju inte med avel men eftersom jag misstänker att det är ett klipp som också jag hajade till över så gjorde jag just det (hajade till alltså). #trotlikeaboss (?)

Och det var inte av avundsjuka eller för att jag tyckte wow vilken fin och lämplig form att visa upp en fyraåring i. Jag är medveten om att jag kanske är "mesig"/återhållsam i överkant på andra hållet och sitter inte ner i traven på mina fyraåringar ännu. Men har heller ingen brådska med att lägga upp klipp med bensprattel, hög nacke och ihopdragen form. Jag har samtidigt sett treåriga saluhästar från Holland i motsvarande form, travtempo och ridning så det finns alltid det som är ett snäpp värre.

Hade jag helt hypotetiskt sysslat med avel så är detta dock inget jag hade imponerats av eller velat stödja.
 
Senast ändrad:
Tack för bild. Önskar man inte halsen sträcks ut lite framåt så att säga? Hingsten jag såg klipp på hade väldigt hög nacke och huvudet liksom väldigt (enligt mitt tycke) vikt mot halsen.
Jo lite mer framåt gärna!

IMG_4568.jpeg

Här är trevlig form på en treårig ponnyhingst, de får gärna gå så här för mig.
 

Liknande trådar

H
Avel Jag behöver kreativ hjälp med val av hingst till detta 4-åriga sto för en eventuell betäckning. Hon är e.Akribori-Maistic-Koncerz xx...
Svar
10
· Visningar
1 705
Senast: Helan
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: Welsh
·
S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 645
Senast: Slobodan
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 580
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp