Förlossningsärr i pannan

misan

Trådstartare
Ärret sitter på lillkillen alltså, vid förlossningen satte de en sån elektrod på honom, för att kunna se hur han mådde och så. Hur som helst, såhär i efterhand har så gott som alla jag känner, och varenda doktor (dvs när vi varit iväg pga förkylning och ett astmaanfall) ifrågasatt att de hade satt den på ett konstigt ställe. Den brukar tydligen sättas på bakhuvudet, men på honom satt den högt uppe i pannan och "det lilla märket försvinner snart" sa de på BB. Vilket det alltså inte har gjort. Nu är han 9 månader och har en tydlig knöl till följd av detta, den har hamnat högre upp i takt med att han växer men syns väldigt väl.
Detta är såklart inget han lider av, eller som vi för den delen ens tänker på till vardags, men "alla" undrar vad det är, och vi föräldrar börjar ju undra när eller ens om den kommer försvinna?! På Bvc sa de i början att den försvinner snart, men det har den ju inte alls gjort. Tydligen har det blivit en ärrbildning, så nu undrar jag lite när/om den försvunnit på era barn? Som sagt gör det väl egentligen ingenting, han är väldigt frisk och välmående men jag vill ju inte att han ska bli retad för sitt "horn" i pannan!! Hade det varit i Usa hade vi såklart stämt sjukhuset eller nåt ;) jag antar att det inte går göra nåt åt, vill bara höra lite från andra om nån haft samma märke och hur det blivit med tiden.

Sv: Förlossningsärr i pannan

Om eller när det försvinner vet jag inte, men det borde väl gå att få ut ersättning för ärret på försäkringen om ni hade en då? Om inte annat så kan man nog anmäla det till försäkringsbolag ifall han skulle få men av det senare i livet :)

På sonen syntes det aldrig. Dottern är 3 v nu och har en liten sårskorpa mitt på huvudet till vänster!

min stora kille fick med elektrod, men vad jag kan minnas fick de skippa det för att han hade så mkt hår att den inte fäste ordentligt. han hade med en lite bula men jag har bestämt för mig att den var borta inom ett par veckor. han har ingen nu iaf..

Det var en liten bula från början, men försvann som sagt inte alls. Snarare blev den större, eller jag kanske minns fel om storleken, men den blev iaf hård och syns klart och tydligt nu vid 9 månaders ålder. Förstår inte hur den skulle kunna försvinna.. Jag frågade läkaren när vi var på vilken-månad-det-nu-var-kontroll, han sa att "den kommer nog kännas ett tag till, du får väl kamma lugg på honom" Var säkert menat som ett skämt men jag tyckte inte det var jättekul.

Min son, som nu är 13 månader, har som ett blåmärke mitt på huvudet som har funnits hela tiden. Jag är ganska säker på att det är ett märke efter elektroden.

Angående placeringen så kan jag tänka mig att om de inte vet åt vilket håll bebisen har ansiktet (oftast vet de väl inte det), så kan elektroden hamna högt i pannan istället för högt i bakhuvudet...

Vår äldsta hade ngt litet märke första veckorna innan det försvann. Yngsta dottern fick däremot ett riktigt ärr, och ärret växer med henne och nu när hon är 11 månader är det drygt 1,5 cm långt. Det sitter dock mitt uppe på huvudet, så när hon får mer hår kommer det ju inte att synas längre i alla fall...

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 648
Senast: Voeux
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 955
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 183
Senast: Hedwig
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar