Förlossnings skada

V

Viper

Mitt sto fölade i tordags den 15 april. Mor och dotter är pigga och glada förlossningen gick mycket snabbt och lätt kanske lite väl snabbt. Hon sprack rätt långt upp är bara 2-3 cm kvar till ändtarmen.
Ska prata med veterinären imorn om att göra Caslick och hur snabbt efter förlossning som man kan göra det om man inte gör det direkt efter förlossningen.
Hon har lite flytningar grumliga / gulaktiga rätt så slemmiga ( det luktar ingenting om dem) ingen feber och äter och skiter som hon ska.
Jag hör när hon springer eller gör ngn hastig rörelse att hon suger in luft detta kan väl inte vara hälsosamt ??

Vad tycker ni och vad är era erfarenheter av detta?

//
Orolig matte

Sv: Förlossnings skada

Eftersom hon aprack en del tycker jag att du borde tagit ut veterinär gensat och kontrollerat så att hon inte har fler skador innuti. Hon borde absolut ab-behandlas och ev. sköljas om hon har flytningar. Ingen feber och god aptit är ju dock ett gott tecken, men bättre att förekomma än att förekommas. Jag vet ston som avlidit flera veckor efter fölning av oupptäckta förlossnings-skador... Ring ut vet i morgon!

Absolut ska försöka få ut någon imorgon och undersöka henne! Jag ringde och pratade med vet idag dock bara om att sy henne men han tyckte inte man skulle sy så pass tidigt efter förlossningen om man inte sytt direkt efter förlossningen, utan att jag skulle vänta till svullnaden har lagt sig.
Men det är bra, nu har jag lite mer kött på benen ang undersökning!
Känns iaf bra att undersöka henne för då kan iaf jag hålla mig lugn:crazy:

Att hon för tillfället suger luft ska du inte hetsa upp dig för. Tänk på att det för några dagar sen kom ut en mindre häst genom vaginan. ;)
Det tar ett tag för vävnaderna att dra ihop sig.

Tack CK du lugnade mig lite. Blev halvt illamående av pepinopres svar ang sto som hade dött av förlossningsskadorna.
Ska iaf prata med vet imorn och få ut någon som kan göra en gyn undersökning och ev sätta in pencillin =)

mitt sto syddes efter tre dagar hon var rejält mörbultad, så bråttom är det, fölar stoet på helgen och inte har spruckit massor så kan de vänta ett par dar. min fölade natten till lördag och syddes på tisdagen

mitt sto sög ju luft även med caslick hon var extremt mkt sydd,men det gick bra efter förlossningen, men jag har ju arbetat på flera seminstationer så jag har ju lite erfarenhet iaf

Jag ringde ut jouren samma kväll som min guling fölade och tur var det för bebis hade förutom spräckt henne även haft sönder taket till analen.
Blev ca 35 stygn och antibiotica.

Så idag har jag varit pain in the ass på veterinären!;) Dem tyckte mest jag va tramsig och menade på att det är klart att det kommer flytningar och att det hon sprukit läker mkt bra av sig själv....
Tjatat som sören nu har vi iaf bestämt att vet kommer ut på fredag och gör gyn koll tar blodprov ev sköljer och syr :laugh:

Tack för ert stöd utan er hade jag ej stått på mig så idag ;)

ja det är klart att hon antagligen behöver sys, men det var ju inte akut , akut som det verkar.
Men det är bra att få henne kollad och skönt för dig att slippa oroa dig.

låter inget vidare att de spricker,men eftersom man syr ihop oss människr direkt om vi skulle spricka vid förlossning så antar jag att man ska göra det direkt efter fölning också med tanke på att såret tar åt sig bakterier....

ja det är klart att hon antagligen behöver sys, men det var ju inte akut , akut som det verkar.
Men det är bra att få henne kollad och skönt för dig att slippa oroa dig.

Fast allt som skall sys måste göras direkt, inget att vänta med.

beror på min syddes efter tre dar, tidigare caslicksydd som sprack lite under förlossningen´, men vet var ändå tvungen att putsa sårkanterna oc jag ringde min seminvet som sydde henne men som bor 50 mil bort och diskuterade. Sen var det ett helsike bara att få tag i en kunnig vet här ute och han som gjorde det var INTE duktig. Men det fick gå, men just när det gäller caslick så behöver man inte sy pronto även om det är att föredra, det går att pusta kanterna och sy några dar efter.
Min seminvet fick skära rent kanterna på sitt sto som var sydd mellan fölningarna för att få en snygg såryta iaf. och det fick göras med mitt sto med..

och det beror ju på hur de spruckit, nu sprack inte min på ett sådant sätt att infektionsrisken var överhängande, hade hon spruckit mer hade jag fått ställa henne på ett släp och KÖRA till närmaste kunnig vet...så jag är glad att hon inte sprack mer, vi fick dra ut den enorma fölisen så vi hade ändå lite kontroll på det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 255
Senast: sweet_extraa
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 163
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 589
Senast: paradiset
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 973
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka