Sv: Förlossningar!
Jag födde den 14/8 i år och "alla" säger att man glömmer smärtan så fort så och "snart vill du ha en till". Men nä, jag tror då aldrig att jag kommer glömma, jag kanske väljer att gå igenom det igen så småningom men glömma gör jag nog inte.
Vattnet gick hemma vid 02,30. Vi fick åka in på en gång eftersom det var nästan en månad för tidigt, de ville kolla så allt var ok. Jag mådde svinbra, vi tog det lugnt, sov lite o åt frukost i godan ro.
Värkarna hade börjat men kändes inte värre än mensvärk. kl. 10,30 var jag öppen 3-4cm och då gick vi ut o tog en promenad, jag ville sätta sprutt det hela! Och det gjorde promenaden sannerligen... Vid 11,30 försvann min verklighetsuppfattning, nån annan tog över min kropp o urkrafter från nåt förhistoriskt tog över totalt. Försökte duscha för att lindra men det funkade inte alls, jag bara frös. Jag började skrika konstiga saker under värkarna (marsipan! Ville ha marsipantårta!) men behöll humorn däremellan o skojade friskt men flummigt. Min kropp böjdes o bändes, ställde sej på knä o jag kunde bara följa med, det gick inte längre att andas igenom, jag försökte o försökte men det blev mer o mer outhärdligt..
Kl. 13,15 kom vi in på en förlossningssal (ville fortfarande ha marsipantårta..) och jag fick börja använda gas.Jag fick det inte att funka..
Jag for hit o dit o hade ingen kontroll alls, vi lämnades ensamma väldigt mycket eftersom de hade väldigt mycket att göra. Jag var skräckslagen o fick total panik eftersom jag inte kunde hantera värkarna. Vid två tillfällen (mitt i värken) försökte jag ta mej därifrån, jag ville verkligen inte vara med längre. Min sambo fick ringa på klockan hela tiden och till slut var en sköterska närvarande i rummet. De frågade om ryggbedövning men jag mitt stora pucko har en grotesk sprutskräck och fick ännu mer panik vid tanken på stick.. :smirk:
Kl. 15,25 föddes Adam, navelsträngen var virad 2 varv runt halsen och födseln fick skyndas på då hjärtljuden gick ner kraftigt så jag blev ordentligt uppklippt för att han skulle komma ut.
Från total smärta o vrede (jag tänkte mord om sköterskor o barnmorska....
) till lättnad, lycka o wow han är alldeles underbar!! Skithäftigt och jag skakade okontrollerat i 20-30 min efteråt när alla spänningar släppte, grinade massor.
Visst, helt klart värt det, sitter ju här med en underbar son, men OM jag gör om det nån gång (det lockar inte alls nu iaf) så ska jag banne mej gå i terapi för sprutskräcken för jag ska ha all smärtlindring som går att få och så ska jag lägga ut pengarna jag inte hade råd med denna gången för en profylaxkurs.
Adams födsel var helt klart det värsta o mest traumatiska jag har varit med om i hela mitt liv, men jag är enormt glad över att han finns
.