Förlossning utan värkar

mian1

Trådstartare
Någon mer som haft det eller vet vad det kan bero på? Mitt första barn födde jag efter att ha haft värkar i nästan 4 timmar. Gjorde så ont att jag trodde att benen skulle trilla av. Värk var 3:e minut och jag fick lustgas när vi väl kom in till förlossningen.
Jag trodde att det skulle bli likadant med nr. 2, men då kanske lite snabbare. Vattnet gick på morgonen så jag visste att det var på gång. Åkte in till sjukhuset, men eftersom värkarna inte satt igång fick jag sitta i väntrummet på MVC och invänta läkarundersökning. Hade lite sammandragningar sisådär var 10:e minut, men inga värkar. Så plötsligt, där jag satt på en obekväm träbänk, satte krystvärkarna igång. Jag kördes i ilfart med rullstol upp till förlossningen. Fick av mig byxorna och upp på britsen - sedan kom bebisen ut på första värken! Smått överraskande!

Jag har gjort mitt och vill inte ha fler barn. Skulle inte våga eftersom mina både är tidiga och snabba och vi har 45 minuter till närmsta förlossning.
Hur kan det komma sig att värkarna uteblev?

Sv: Förlossning utan värkar

Du hade säkert värkar, men du kände inte av dem på samma sätt bara. Du var kanske mer avslappnad (och orädd?) med nr 2? :)

Jo här har du en till!! Detta var mitt tredje. Första skyndade de på genom att spräcka hinnorna. Tog 2 timmar och hemska värkar i ett men fick eda. Andra barnet slemproppen släppte i en form misstänkt likt vattenavgång men det började med värkar. Tog 3 tim behövde bara lustgas och sista 10 min gjorde endast ont.

Och så nu...vattnet sipprar i samband med sammandragningar på natten som jag tolkar som förvärkar då det är 4½ v kvar ! Åker in på morgonen och sammandragningarna är borta. Får en sammadragning när jag gått några meter, thats it. Får som du gå igenom kontroller och de beslutar sätta igång mig med dropp. Droppet ger mig sammandragningar som mensvärk max. Andas lugnt bara. 57 min senare på 2 krystvärkar är hon ute! Jag hann ha 3 värkar med 5 min imelan som de kallar "etablerat" värkarbete...sammanlagt hade jag under 10 sammandraningar på dessa 50 min. svårt veta exakt. Personalen räknar inte att jag hade några alls innan de 3 sista eftersom de var så svaga att CTG inte registrerade dem...! Krysta tog 7 min, lugnt och fint sprack inget. Pratade med personalen mellan värkarna helt opåverkad. Mellan värkar hade jag verkligen ingen smärta, inte heller efter som jag hade med barn nr 2 då eftervärkarna var hemska direkt när bebisen kom upp på magen.

Klart jag hade värkar, men varför de var så svaga eller kändes så lite kan jag inte svara på. Var lika lugn förra gången som denna.

Men ja, jag ÄR oerhört lugn och lycklig när jag föder. Trivs i miljön och känner mig trygg. Men ändå det KAN inte vara hela sanningen bakom denna förlossningen. Däremot kan hallonbladstet jag drack 1 liter om dagen sedan 1 vecka tillbaka ha en bidragande effekt! Det kan ge lindrigare och effektivare värkar!

Senast ändrad:

Jag hade värkar men inga sammandragningar, så lite tvärt om? :confused:
Och första barnet var det. Gjorde ont, men magen förblev avslappnad. Gick ändå från 4 cm till öppen på 5 minuter, tror jag hade 4 krystvärkar, sen var det klart. 20 minuters förlossning, alldeles lagom ;)

Jag hade inte heller några värkar innan krystvärkarna satte igång och han kom ut som skjuten ur en kanon!

Barnmorskan tog mig nästan inte på allvar, då jag inte var något smärtpåverkad alls, förrns några minuter innan han föddes!

Det var en lättsam förlossning! (det var min andra, den första var mindre bekväm...)

Visst var det skönt att det gick fort och inte gjorde ont, men jag tyckte att det var obehagligt. Om inte vattnet gått hade jag inte haft en aning om att förlossningen satt igång för än krystvärkarna börjat - och då var det bara en fråga om någon minut innan Lillebror var ute. Om inte vattnet gått hade jag varit kvar hemma och vid tiden för förlossningen hade jag förmodligen suttit i bilen på väg hem från dagis :crazy:

Ja, jag skulle också tycka det var läskigt ... jag har oroat mig för om jag skulle skaffa en till, om första förlossningen tar 20 minuter, hur skall jag hinna in när det är dags för nummer 2 att titta ut??

Då får man göra som en annan mamma och bunkra upp med hanndukkar och plastad frotte ( att ha under sig ) lite varstans i lägenheten! Förbereda sig och mannen lite praktiskt på ev hemförlossning. Och om det händer får man guidning över telefon!

så häftigt.... min svärmor säger att det var så med båda sina söner. Men hon är å andra sidan en som tål typ allt :rofl:

Min mamma födde min lillebror bara några minuter efter att hon kommit till förlossningen, hon åkte in pga vattenavgång (med taxi, förarens första kväll dessutom hahaha) och hade bara lite småont a la "mensvärk"... hon fattade aldrig att det var på gång... för med mig sattes hon igång och innan det gick hon med pinvärkar i flera veckor :rofl:

Visst var det skönt att det gick fort och inte gjorde ont, men jag tyckte att det var obehagligt. Om inte vattnet gått hade jag inte haft en aning om att förlossningen satt igång för än krystvärkarna börjat - och då var det bara en fråga om någon minut innan Lillebror var ute. Om inte vattnet gått hade jag varit kvar hemma och vid tiden för förlossningen hade jag förmodligen suttit i bilen på väg hem från dagis :crazy:

Kanske därför vattnet gick, kroppens sätt att varna dig.

*kl*

Jag är också lite nervig inför nästa förlossning. Sonen var ute på ca 5,5 h och det får ju anses som rätt snabbt första gången och för någon som fyllt 36. Jag fick höra av min BM innan att det skulle ta så låååång tid och jag skulle gå hemma och pusta och frusta i lugn och ro i fleeeeeera timmar innan det var dags att åka in. Men så blev det inte. :angel: Det sägs ju att nr 2 oftast kommer fortare än nr 1. Jag hoppas vi hinner in när det blir dags. :-D

*kl*

Jag är också lite nervig inför nästa förlossning. Sonen var ute på ca 5,5 h och det får ju anses som rätt snabbt första gången och för någon som fyllt 36. Jag fick höra av min BM innan att det skulle ta så låååång tid och jag skulle gå hemma och pusta och frusta i lugn och ro i fleeeeeera timmar innan det var dags att åka in. Men så blev det inte. :angel: Det sägs ju att nr 2 oftast kommer fortare än nr 1. Jag hoppas vi hinner in när det blir dags. :-D

jag hade en snabb förlossning med min första ca 4-5 timmar och trodde andra skulle komma både snabbare och innan BF - men jag gick 2 dagar över tiden och förlossningen gick ungefär lika snabbt

Med första så var vi inne 40 min:D
Trodde krystvärkarna var "vanliga" värkar och att det precis börjat:rofl:
och att de skulle skicka hem oss igen.

Men den andra 4 tim:crazy:
Men då åkte vi in för jag hade haft sammandragnningar i typ 2 dygn och var jätte trött:cry: ville de skulle ge mig ngt så jag kunde få sova eftersom alvdon inte hjälpte, men då sa de att jag var 6 cm öppen, så jag fick inte sova...

Men... Om man nu föder snabbt och smärtfritt, spelar det någon roll att bebis föds hemma då? Ambulans kommer ju snabbt till platsen och de kan hjälpa till och kan sedan köra in en.

För mig var det inte så att jag var på väg att föda snabbt. Men jag fick 3-5 min värkar på 25 minuter. Vaddå ta en alvedon och vila, åka och kolla hur mycket öppen man är och packa det sista? Jag var totalt liggande och bara skakade från första värken och som sagt bara 25 min tills det var full sprutt på det hela. Vi blev lite tagna på sängen. Sen öppnades jag genomsnittliga 1 cm per timme. Jag är 35 år.

Det läskiga med att föda hemma är ju omd et INTE går bra :crazy: Jag är alldeles för nervös av mig för att klara av det!

Själv kan jag inte tänka mig annat än att det går bra om bebis är ute så snabbt! :p Inget hinner hända då!

En bekant till mig födde hemma i hallen :)

Här är en till som säkert fött hemma/i bilen om inte vattnet gått!

Vattnet gick kl 5, vid 6 tiden starta jag datorn och skrev en varningstråd här på buke och då började jag få värkar, men inte så kraftiga att jag behövde andas mig igenom dem.

Värkarna kom tätare och tätare så vi bestämde oss för att åka in. Jag minns inte att värkarna gjorde ont men de var ändå jobbiga för de kom så tätt.

När jag la mig på britsen för att BM skulle koppla CTG så börja jag känna att värkarna ändrade sig och BM undersökte, öppen 8 cm.
Precis när jag böt säng fick jag en värk där de sista 2 cm kom och det gjorde ont, men det tror jag helt beror på att jag var helt oförberedd men sen fick jag lustgas :D

1h och 40 min efter min första värk får jag krystvärkar men jag vågar inte ta i utan låter kroppen jobba så jag inte skulle spricka. Efter 20 min ville jag ha ut bebis och krystade medvetet 2 ggr så var han ute :love:

Där emot släppte inte min moderkaka, och det gjorde grymt ont när BM masserade loss den, händer de igen ska jag ha lustgas då!

Min förlossning tog 3 h och 5 min efter vattenavgång.

Mammas första: 4 h efter första värken
andra: 2½ timme efter första värken
tredje: 45 min efter vattenavgång. Vattnet gick hemma, direkt åka in och upp i förlossningssängen och krysta några ggr så var han ute fast han var väldigt stor.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en ragdollhona på 1,5 år. Hon blev parad när hon var strax över ett år, enkel att få dräktig och allt verkade normalt tills...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: MissFideli
·
Gravid - 1år Den 28 februari föddes min dotter! :) 14 dagar för tidigt. Fick så ont i magen vid 04 och gick på toa, hade sån ihållande smärta...
Svar
8
· Visningar
1 571
Senast: Snyggve
·
T
Gravid - 1år Börjar bli lite nojig nu inför förlossningen och ville höra om ni har några tips till mig. Jag väntar andra barnet, och är beräknad...
2
Svar
26
· Visningar
4 547
Senast: Chlo
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar