Förlopp vid senskada

Agent Orange

Trådstartare
OM hästen har senskada är det möjligt att svullnaden försvinner efter två dagar då? Har gått från svullen runt benet och lite bak på senan till helt ren på två dagar. Ingen hälta eller öm på något vis.

OM hästen har senskada är det möjligt att svullnaden försvinner efter två dagar då? Har gått från svullen runt benet och lite bak på senan till helt ren på två dagar. Ingen hälta eller öm på något vis.
Har du kylt skadan?
Brukar hästen ha lindor eller skydd?.
Är det en lindrig skada kan de gå ner så snabbt men enda sättet att veta säkert är att ultraljuda.
Det skulle jag göra för att inte behöva antingen vila i onödan eller rida upp en större skada

Hej! Jag har kylt, men bara med is-liniment. Att spola är svårt då vi saknar spolspilta. Ställa ned i hink är inte aktuellt med denna häst. Använder nästan aldrig skydd.

Givetvis är jag inne på att åka iväg, men tänkte höra lite här först. Vi har haft vår del av veterinärresor detta år, men det kanske får bli en till då...

Jag hade åkt och kollat. Min slog sig på benet vid bus i hagen och var svullen och lite halt. Vid ultraljud visade det sig att det var en otroligt liten skada på senan. Veterinären ville att hästen skulle vila minst 4 månader. Jag valde att ta föl och ställa av. Vid återbesök ett år senare fanns inte någon skada eller ens ett ärr. Det gick inte att se att där funnits en skada alls.
Så jag säger, better safe than sorry när det kommer till senskador.

Min skadade sig genom trauma och blev svullen, sårig och halt. Själva senan svullnade av snabbt men mjukdelsvävnaden kring såren var svullna en tid och hon var ohalt. UL visade en liten senskada som tog ca 5 månader att läka ut.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 230
Senast: Fibusen
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar