Förlikning mellan Madelen och hästägare

Sv: Förlikning mellan Madelen och hästägare

Nu snart är hon frikänd och förbundet får be om ursäkt.

Med tanke på att det inte bara var händelsen med Björk somledde till avstägningen så tror jag inte att hon kommer undan så lätt.

"Det var bland annat denna händelse som ledde till att Madelen efter flera olika turer dömdes till en lång avstängning från all verksamhet inom Svenska Islandsförbundet.
Hon anmäldes även för djurplågeri, men ärendet har ännu inte nått tingsrätten. En process pågår även där. Madelen i sin tur har stämt SIF för att få avstängningen upphävd.
- Skulle Madelen inte bli dömd i tingsrätten, får vi kanske se över avstängningens längd. Men hon dömdes för brott mot vårt sportreglemente FIPO, och det hänger inte automatiskt samman med hur anmälan om djurplågeri bedöms, säger SIF:s ordförande Göran Fernsund."

En förlikning innebär att man har påtagit sig en ansvar, vilket innebär att det handlar om ett indirekt erkännande när man går med på att betala en summa innan det har gått till domstol och dom faller i frågan.

Sedan innebär ju en fällande dom i det andra målet inte per automatik att avstängningen måste upphöra. Att bryta mot ett förbunds regler behöver inte betyda att man bryter mot en svensk lag.

Det är bara det att det inte finns bevis och personer som sagt sig veta om hur det är hos Madelen har inte ens varit i närheten av stallet och anklagerser ska ha tagits tillbaks.

Förlikningen kan väl också bero på att hästen fick en skada som berodde på olycka hemma hos Madelen?

Förlikningen kan väl också bero på att hästen fick en skada som berodde på olycka hemma hos Madelen?

Då skulle ansvarsförsäkringen kunnat reglera detta långt mycket tidigare, för det handlar väl också om en verksamhet då hästen hade skickats på träning för visning. Vid olyckor kan man använda sin ansvarsförsäkring att reglera sådant om det ekonomiska anspråket är av större natur.

Det är bara det att det inte finns bevis och personer som sagt sig veta om hur det är hos Madelen har inte ens varit i närheten av stallet och anklagerser ska ha tagits tillbaks.

Har du direkt insyn i utredningen I så fall är det någon som talar bredvid mun (du eller din uppgiftslämnare)? Annars är det väl rena spekulationer. Det är vad jag vet inte offentligt vem som ska ha vittnat.

I så fall är det inte fråga om förlikning utan att man drar tillbaks anklagelserna. Ett krav för förlikning är att någon del av anklagelserna står fast annars finns det inget att förlikas kring.

kl
Man får inte sätta likhetstäcken mellan förlikning och skuld. Och framförallt inte förlikning i ett skadeståndsmål till skuld för ett brott.

Att parterna går med på en förlikning innebär att de fann den lösningen bättre än att låta en domstol reglera rättsförhållandet. Att svaranden går med på en förlikning kan bero på en vettig analys av bevisläget. Då det var ett depositionsavtal så har hon en ganska tung bevisbörda och bedömde det kanske som om hon inte skulle kunna lösa den. Det betyder inte att hon erkänner sig skyldig till djurplågeri eller vårdslöshet.

Skall man använda er retorik så kan den vändas mot käranden. Varför går de med på en förlikning, där de med all sannolikhet får betydligt mindre än vad de fått i en rättegång.

Om man vill läsa lite mer:
http://martenschultz.wordpress.com/2010/04/29/forlikning-och-dom/

Ska väl tillägga att jag inte vet någonting om det specifika fallet i fråga.

Ibland så är inte pengar det enda, även om den ena parten teoretiskt skulle kunna få mer pengar i ett stämningsmål som det här handlade om så kanske det inte alltid är det enda och mest intressanta.

Javisst kan retoriken vändas åt bägge håll, men då ska man ändå lägga på minnet att ett mål kvarstår. Sen får vi se om det går till domstol eller inte, och det återstår ju att se.

Men för en part som anser att detta inte har hänt och att denna part inte varit skuld till hästens skador så är ändå förlikningen väldigt intressant.

Nu snart är hon frikänd och förbundet får be om ursäkt.

Hon behöver fortfarande förklara sig inför den etiska nämnden så det tror jag inte.
Förra gången så dök hon inte upp.
Och det behövs nog att hon i egen hög person tar och gör det för att det skall bli någon ändring inom förbundet.

Helt enig förlikning ger ingen indiaktion på vem som har rätt eller fel, men som jag skriver, det finns ingen anledning till att göra en förlikning, någon form av tvist, om parterna avrit eniga om att anklagelserna är felaktiga hade de bara lagt ner.

Fast om deras mål exempelvis var att få bort tränaren som tränare så är det ju ännu viktigare med en dom. Eftersom en förlikning just inte säger ett smack om skuld. Vi vet ju inte ens vad förlikningen innehåller. Det har kanske inte utgått några pengar. O har det, det vet vi inte heller vem har betalat vem.

+ Lobelia
Nu vet jag ju som sagt inte alls vad som har hänt. Men låt säga att det har skett av ren olycka. Eftersom tränaren pg av bevisbördan* har en sån tung uppförsbacke så kan en förlikning fortfarande vara det enda vettiga. Även om det är en ren olycka och hon eg inte ska vara skadeståndsskyldig.

I brottmålet har ju inte tränaren bevisbördan. Där riskerar hon ju inte att bli fälld bara för att hon inte lyckas bevisa att hon inte varit vårdslös.

*
Lite beroende när, var, hur olyckan skett.

+ Lobelia
Nu vet jag ju som sagt inte alls vad som har hänt. Men låt säga att det har skett av ren olycka. Eftersom tränaren pg av bevisbördan* har en sån tung uppförsbacke så kan en förlikning fortfarande vara det enda vettiga. Även om det är en ren olycka och hon eg inte ska vara skadeståndsskyldig.

Då föreligger det en tvist. Att det är en tvist säger inget om skuldfrågan.

Ja alltså om hästägaren i det här fallet har stämt en person och förlikning sker, så är det ju uppenbart vem som har betalat vem i det här fallet eftersom stämningen just gick ut på att få pengar för en obrukbar häst. För att motparten ska kunna få pengar av hästägaren krävs en stämning åt motsatt håll och en förlikning sker, det gäller att hålla isär äpplen och päron. Men som sagt hur förlikningen ser ut har ju inte presenterats, däremot så får man nog säga att det är solklart och vilket håll förlikningen skedde.

Nu så har jag förstått att den anmälan gällande djurplågeri inte alls hänger samman helt och hållet med den häst som varit upprinnelsen till hela den här kalabaliken. Utan detta är två separata saker där i det ena fallet åklagaren ska ta ställning till om åtal ska väckas eller inte.

Jag sa som du innan jag satte in mig lite mer i målet och läste lite om vad som hänt.

Hästen har bla fått skador Utanför munnen, orsaken till att jag vet det är för att jag ifrågasatte hur en häst kan bli oridbar bara för att den har skador i munnen, sådant kan man komma förbi genom att använda bettlöst.
Det visade sig att hästen fått sår på mulen, läpparna och jag tror tom det var skador på nosryggen.
Detta är alltså inte frågan om en häst som fastnat och slitit sig i panik med ett bett i munnen, det är frågan om mer än så.

Fast om deras mål exempelvis var att få bort tränaren som tränare så är det ju ännu viktigare med en dom. Eftersom en förlikning just inte säger ett smack om skuld. Vi vet ju inte ens vad förlikningen innehåller. Det har kanske inte utgått några pengar. O har det, det vet vi inte heller vem har betalat vem.

Inte säker på om du kanske blandar ihop fallen nu. Det som tråden handlar om är fallet med hästen Björk, där det är stoets ägare som har ett mål med Madelene. Detta har egentligen inte SIF med att göra, de baserade sin avstängning Delvis på händelsen med Björk men inte helt.
Det har varit andra saker, som att Madelene använt el i sin skrittmaskin om jag förstått det rätt. Detta visste inte jag att det var olagligt men det är det tydligen. Orsaken till att jag inte visste att det var olagligt är för att jag inte har någon extremt stor erfarenhet av skrittmaskiner men har man en egen så borde man ha den kunskapen imo.
Det med skrittmaskinen är ett djurskyddsmål och har inte Direkt med målet Björk att göra.

SIF har inget mål mot Madelene av vad jag förstått, de har stängt av henne och det har de rätt att göra enligt sin egen stadga.

Jag är inte införstådd i detta men...:confused:
Egentligen handlar väl detta om 3 olika fall....
1. Mellan hästägaren och MJ
Hästen har vid träning skadats. Ägaren har stämt tränaren eftersom hästen minskat avsevärt i värde samt förlorat ridbar förmåga.

2. Mellan SIF och MJ
MJ har brutit mot SIF:s stadgar.

3. Brott mot djurskyddslagen
Eftersom skadorna varit i den omfattning som beskrivs här och veterinär varit inblandad har ju denne skyldighet att anmäla misstanke om brott mot djurskyddslagen.

Samtidigt vill jag nog ändå säga att... Med facit i hand, hade nog bägge parter gjort upp långt tidigare om de vetat omfattningen som blivit på detta.

Rätta mig gärna om jag missförstått det hela :)

:banana:

Ett och samma fall, men tre olika saker.

1. Förlikning har skett mellan MJ och hästägare, vilket innebär att tvistemålet inte går till domstol då parterna har kommit överens om ersättning.

2. SIF har stängt av MJ från fortsatta aktiviteter inom SIF, MJ har stämt SIF för det beslutet och vill ha det upphävt.

3.De skador som hästen ådrog sig ansågs vara så grava att en polisanmälan gjordes, förundersökning har säkert inletts men ännu har inget beslut presenterats om åklagaren tänker gå vidare med detta till domstol.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 358
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den avstängde islandshästryttaren Madelen Johanson stäms av ägaren till stoet Björk. Det lovande stoet skadades när hon var...
Svar
16
· Visningar
3 315
Senast: kopparberg
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag har rätt eller fel, behöver höra andras åsikter.... Jag är fodervärd åt en häst som står uppstallad i ägarens...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 528
Senast: Kaupajaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30