Förlängda hörnlinjen och vad mer...

finapina

Trådstartare
har jag missat ? Bytte ridskola för 1 år sen och fattade ingenting när min nuvarande ridlärare började snacka om förlängda hörnlinjen. Hur ligger den? Kvartslinjen? Vad mer för linjer har jag missat? Hjälp vad pinsamt:o. Diagonalen o övriga ridvägar har jag på grej.:)Pust, tur Buke finns....

Sv: Förlängda hörnlinjen och vad mer...

ridovning_524581769606ee73c26ca356.jpg

Här har du en bild på vars kvartslinjerna är placerade!

83945.gif

Här har du hörnlinjen, och förlängda hörnlinjen.
Hörnlinjen går från A/C till E/B beroende på varv. Förlängda hörnlinjen är helt enkelt förlängd och kommer ut närmare hörnet ovanför E/B och är mindre tvär.

Tack så mkt! Dom linjerna har man ju ridit, fast jag missat att dom kallats så. Ytterst pinsamt, men nu vet jag. Tack!

Tja.. Jag har ridit i... några år, typ 14... och har nyligen lärt mig att det heter hörnlinje. Så, du är inte ensam. :D

Jösses, jag tror aldrig jag har hört talas om förlängda hörnlinjen :o, och då rider jag ändå på ridskola och har ridit i över 30 år... Man lär sig något nytt varje dag ;).

Äääh det där är ju "vända halft igenom linjen fast motsatt så att man aldrig riktigt vänder så att säga" linjen.
Det vet väl alla :)
Fast jag kan erkänna att det blir lite lättare med ny information gällande saken.

Nu har du ju fått bra svar. :-) Jag tänkte bara förtydliga lite och säga att förlängda hörnlinjen går från mitten av kortsidan till den bortre hörnbokstaven på nästa långsida (dvs inte bara "längre bort än B eller E"); i exemplet på bilden ska den alltså gå från A till H.

Andra ridvägar som man kan missa, för att de helt enkelt inte rids så ofta (eller, det är säkert olika på olika ridskolor) är tex:

Serpentiner längs medellinjen med x bågar (Som serpentiner över medellinjen, men går inte ut till långsidorna utan rids mellan kvartslinjerna.).

Vänd över halva ridbanan (Rids från första bokstaven efter hörnet efter kortsidan till mittenbokstaven på andra långsidan, och byt varv. Linjen heter "kort diagonal".)

Förvänd volt tillbaka (Rids som en bakvänd volt tillbaka Rid på en rak linje snett mot mitten. När du kommer till medellinjen (eller motsvarande), rid en halv volt tillbaka ut mot spåret och kom ut i andra varvet.)

Men gud så skönt att höra att det inte bara är jag som ridit i 13 år som missat! tycker terminologin ändrats lite sen man red på 80- talet???Tack Cheval Elin för ny information =) . Mkt bra! Puh, nu var det utrett...

Men gud så skönt att höra att det inte bara är jag som ridit i 13 år som missat! tycker terminologin ändrats lite sen man red på 80- talet???Tack Cheval Elin för ny information =) . Mkt bra! Puh, nu var det utrett...

Förresten det sista du beskriver Cheval Elin är väl halvt igenom?Eller?

Har också totalt missat dessa. Har ridit dom men det är nog aldrig någon som har sagt vad dom heter.. :o

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 076
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 255
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 671
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg